تنفس مصنوعی یک هنر در قلب شهر

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، محدوده تئاتر شهر هر از چند گاهی میزبان غرفه هایی می شود که برخی از آنان رنگ و بوی هنر صنایع دستی دارند و حکایت از تنفس این هنر در قلب شهر؛ تنفسی که به واسطه ارائه برخی آثار صنعتی در میان هنرهای دستی، در حقیقت تنفسی مصنوعی به شمار میرود.

تنفس مصنوعی یک هنر در قلب شهر

محوطه اطراف تئاتر شهر در هفته های گذشته و در پی قمه کشی اخیر عده ای اراذل و اوباش با نظارت بیشتری از سوی نیروی انتظامی همراه بوده است و در عین حال میزبان چهلمین جشنواره تئاتر فجر که شامگاه گذشته اختتامیه آن برگزار گشت؛ اما فارغ از این دو فضا، در روزهایی غرفه هایی نیز در اطراف آن به چشم می خورد که به کارآفرینان اختصاص پیدا کرده بود و شماری از آنان هم رنگ و بوی هنر صنایع دستی را در خود داشتند.

یکی از صاحبان این غرفه ها درباره اینکه شرایط و معیار تخصیص غرفه ها به افراد چه بوده است، به خبرنگار وبلاگ کوجی هامی گفت: غرفه ها تماما رایگان اختصاص داده شدند و معیار اختصاص دادن آن به افراد کار آفرینی بوده است. در حقیقت افراد باید محصولی از خودشان تولید کرده باشند.

فرش دستبافت و ظروف کار شده اصفهان از جمله محصولاتی بودند که در چند غرفه ای که به محصولات صنایع دستی اختصاص داشت، بیش از همه به چشم می خوردند. گویی که این دو محصول در بین خریداران طرفداران بیشتری داشتند و در نتیجه غرفه های متعددی هم به فروش آن ها اختصاص پیدا کرده بود.

فرش دستبافت با توجه به شلوغ بودن غرفه مربوطه، همانطور که انتظار می رفت، استقبال بیشتری را به خود جلب کرده بود؛ اما این استقبال بیشتر به قیمت کردن محدود می شد. قیمت این فرش ها که از 300 هزار تومان شروع می شد و تا 5 میلیون و پانصد هزار تومان نیز می رسید، به گفته یکی از صاحبان غرفه ها چندان با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد؛ اما با این حال جهانگرد های خارجی که گذرشان به مرکز شهر می افتد، از این محصولات استقبال خوبی می کنند.

یک صاحب غرفه در همین رابطه به خبرنگار وبلاگ کوجی هامی گفت: مردم به فرش دستبافت خیلی علاقه دارند اما قدرت خریدش را ندارند.

در رابطه با برپایی این غرفه ها چند نکته قابل توجه است. نخست حمایت اقتصادی از کارآفرینان که در ذات خود اتفاق مثبتی در شرایط اقتصادی کنونی قلمداد می شود و دوم کیفیت محصولات.

اما درخصوص کیفیت محصولاتی که در غرفه های مربوط به صنایع دستی برای فروش گذاشته بودند، باید گفت که بیش از همه زیبایی فرش های دستبافتی که در میزان های کوچک و بزرگ برای فروش ارائه شده بود، خودنمایی می کرد و مابقی، اغلب اشیایی بودند که صرفا نام صنایعِ دستی را با خود به یدک می کشیدند و از سوی صاحبانشان به صورت صنعتی تولید و ارائه می شدند.

به عبارتی می توان گفت سناریوی چالش کیفیت محصولات که در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی صنایع دستی هم به نوعی شاهد آن بودیم، همچنان با ارائه آثاری از این دست و در مقیاس کوچک تر همچنان تکرار می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تنفس مصنوعی یک هنر در قلب شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس مصنوعی یک هنر در قلب شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید