10 تا از زیباترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی گل دار

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، خبرنگارانـ تماشا گل های رنگارنگ در پارک ها و فضای سبز شهر حس خوبی به انسان می دهد. گل ها به رنگ سبز و یکنواخت محیط، تنوع و کنتراست می بخشند. علاقمندان به گل و گیاه همواره سعی می نمایند که این گل های زیبا را در حیاط یا تراس خانه پرورش دهند. اما پرورش گل و گیاه در آپارتمان های امروزی کار دشواری است. اغلب گیاهان گل دار برای رشد و گلدهی به نور مستقیم خورشید احتیاج دارند. بسیاری از آپارتمان ها فاقد تراس های نور گیر هستند و فضایی را برای نگهداری از گل های رنگارنگ ندارند. این باعث می گردد که زندگی کردن در محیط کوچک آپارتمان برای علاقمندان به گل و گیاه کمی سخت و کسل نماینده باشد.

10 تا از زیباترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی گل دار

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، با این حال، می توان با پرورش چند گونه گیاه داخلی در محیط کوچک خانه های آپارتمانی با این مشکل کنار آمد. بعضی تصور می نمایند که گیاهان آپارتمانی مجموعه ای از گیاهان زینتی هستند که تنها به خاطر داشتن شکل و رنگ خاص برگ ها و ساقه ها پرورش داده و نگهداری می شوند. اما بسیاری از آن ها نه تنها به خاطر زیبایی برگ ها، بلکه به علت گل هایی که فراوری می نمایند، محبوب هستند. با نگهداری و پرورش این گونه گیاهان گل دار در خانه می توانیم فضای داخلی را از یکنواختی درآوریم و رنگ های طبیعی را به خانه بیفزاییم.

ما در این مطلب قصد داریم گیاهان آپارتمانی به شما معرفی کنیم که علاوه بر مقاوم بودن، گل های بسیار زیبا و رنگارنگی فراوری می نمایند. مراقبت از این گیاهان آسان است و با نور غیر مستقیم پشت پنجره به خوبی رشد می نمایند و به گل می نشینند. تعدادی از آن ها دارای گل های رنگی، اما بدون بو هستند و بعضی دیگر گل های معطر و خوشبو فراوری می نمایند. نگهداری از این نوعگیاهان در خانه علاوه بر افزودن رنگ و زیبایی، باعثتصفیه هوای خانه و تقویت روحیه و نشاط در انسان می گردد. گیاهان آپارتمانی گل دار در خانه تداعی نماینده طبیعت هستند. نتیجه نگهداری از آن ها انرژی ها و افکار مثبت خواهد بود.

گیاه استرلیتزیا، پرنده بهشتی یا مرغ بهشتی (Bird of paradise flower)

گیاه گرمسیری و گل دار استرلیتزیا معروف به گل پرنده بهشتی از خانواده Strelitziaceae و بومی آفریقای جنوبی است. گیاه پرنده بهشتی در منطقه ها گرم و مرطوب یک گیاه زینتی و در آپارتمان های نورگیر گیاه آپارتمانی است. برگ های پهن و بزرگ و گل های مجذوب کننده، استرلیتزیا را به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل نموده است. برگ های گیاه پرنده بهشتی شبیه به برگ های درخت موز است و گل آذین آن یک دمگل بلند دارد که در سرانجام به یک براکته قایقی شکل ختم می گردد. هر براکته 6 تا 7 گل فراوری می نماید. گل های رنگی استرلیتزیا شبیه به یک نوع پرنده در حال پرواز هستند. این گیاه زیبا برای گلدهی به نور مستقیم و فراوان خورشید نیاز دارد.

حدودا سه سال زمان می برد که یک گیاه استرلیتزیا به گل بنشیند. چنانچه از گیاه استرلیتزیا در آپارتمان نگهداری می کنید، باید آن را نزدیک به پنجره های جنوبی که فاقد پرده هستند، منتقل کنید. در تابستان به علت شدت نور زیادبهتر است از این گیاه با کمی فاصله از پنجره نورگیر نگهداری کرد. گیاه استرلیتزیا هوای گرم و مرطوب را دوست دارد و رطوبت دائمی خاک را به خشکی ترجیح می دهد؛ اما باید خاک آن سبک و دارای زهکش باشد. برترین شیوه تکثیر این گیاه گل دار به وسیله جداکردن پاجوش هاست.

گیاه هویا یا پیچ شمعی (Hoya)

گیاه گل دار هویا یا پیچ شمعی، گیاهی رونده یا آویزی و بسیار زیباست. این گیاه بومی جنوب شرق آسیا، هند، فیلیپین، تایلند، مالزی و ویتنام است. گل های گیاه هویا در ارقام مختلف بسیار زیبا و رنگارنگ هستند. گیاه هویا شاید یکی از معدود گیاهان آپارتمانی باشد که گل های بسیار معطر و خوشبو فراوری می نماید. پس با نگهداری از هویا علاوه بر افزودن سرسبزی و نشاط به خانه، محیط آپارتمان را معطر و دلپذیر خواهید کرد. اصلا نگران خشک شدن این گیاه آپارتمانی نباشید. هویا یک گیاه آپارتمانی مقاوم است.

این گیاه گل دار در محیط روشن، پشت پنجره های جنوب شرقی برترین رشد را دارد، البته در محیط های کم نور نیز به خوبی رشد می نماید. گیاه هویا گیاهی کم آب است. هر زمانی که خاک گیاه خشک شد به آن آب بدهید. برترین نوع خاک برای کاشت این گیاه زیبا، خاک های سبک شامل ترکیب پرلیت و پیت ماس است. هویا با سرما و گرما سازگار است؛ اما در دما های کمتر از 10 درجه سانتی گراد و بیشتر از 35 درجه سانتی گراد آسیب پذیر خواهد بود. این گیاه را می توانید به راحتی به وسیله کاشت قلمه های ساقه تکثیر کنید.

گیاه کالانکوئه کریسمس (Florist Kalanchoe)

گیاه کالانکوئه کریسمس از اعضای بزرگ خانواده کراسولا ها و بومی منطقه ها معتدل و گرمسیری آفریقا، آسیا و ماداگاسکار است. این گیاه از پرطرفدارترین گیاهان گلدار آپارتمانی است که خانه شما را در طول فصل سرد سال تا اوایل بهار با گل هایش زیباتر می نماید. گیاه بسیار مقاوم کالانکوئه کریسمس مخصوص نگهداری در خانه های پرنور، حیاط و تراس آپارتمان هامی باشد. این گیاه بوته ای و همواره سبز، با برگ های گوشتی، سبز و براق، با آغاز سرمای هوا گل های ستاره ای منحصربفردی فراوری می نماید. گل های کالانکوئه کریسمس معطر نیستند و تنها جنبه زینتی دارند. این گونه بسیار متنوع است. گل ها در ارقام مختلف به رنگ های زرد، صورتی، سفید، قرمز و نارنجی دیده می شوند. کالانکوئه گیاهی نور دوست است و در محیط تاریک به گل نمی نشیند؛ پس گلدان آن را در کنار پنجره های نورگیر قرار بدهید.

در طول روز پرده را کنار بزنید و پنجره را باز کنید تا آفتاب مستقیم و ملایم صبحگاهی برای مدتی بر روی گیاه بتابد. این گیاه به کم آبی مقاوم است. پس، هر زمان سطح خاک گلدان خشک شد، آبیاری را انجام دهید. گیاه کالانکوئه کریسمس در خاک های زهکش دار و سبک برترین رشد را دارد. دمای معمولی خانه برای نگهداری و پرورش این گیاه مناسب است، اما برای گلدهی، در فصل زمستان آن را از وسایل گرمایشی دور کنید. در زمستان پنجره را کمی باز کنید تا گیاه سرما را احساس کند و به گل بنشیند. تکثیر این گیاه گلدار بسیار راحت است و به وسیله قلمه صورت می گیرد.

گیاه بنت قنسول یا سرخ برگه (Poinsettia)

بنت قنسول گیاهی زیبا و گلدار از خانواده افوربیا ها و بومی مکزیک، گواتمالا و آمریکای مرکزی است. این گیاه به علت داشتن برگ های رنگارنگ (کاسبرگ)، یکی از گیاهان پرطرفدار برای تزیین خانه، در روز های پایانی فصل پاییز، شب یلدا و تعطیلات کریسمس است. گیاه بنت قنسول جز گیاهان روز کوتاه است که از اواسط پاییز تا اوایل زمستان، به گل می نشیند. این گیاه در محیط بسته آپارتمان به سختی به مرحله گلدهی می رسد. معمولا گیاه بنت قنسول را در گلخانه یا فضای باز پرورش می دهند و پس از گلدهی آن را برای فروش به بازار می آورند. ارقام مختلف گیاه بنت قنسول با اقلیم ایران کاملا سازگار هستند. برای ماندگاری گیاه بنت قنسول می توانید آن را پس از خرید و اتمام عمر گل ها در تراس نورگیر آپارتمان یا حیاط خانه قرار دهید و در پاییز سال آینده با آغاز گلدهی به داخل خانه منتقل کنید.

این گیاه برای سرسبز ماندن به خاک همواره مرطوب نیاز دارد و خاک های سبک و زهکش دار را به خاک های فشرده ترجیح می دهد. گیاه بنت قنسول در محیط پرنور بهتر رشد می نماید. در منطقه ها معتدل می توانید گیاه را زیر نور مستقیم خورشید، در حیاط یا تراسِ باز پرورش دهید. برترین مکان برای نگهداری از بنت قنسول در خانه، جلوی پنجره های نورگیر جنوب شرقی یا شرقی است. برای دوام عمر گل ها در پاییز و زمستان ضروری است دمای داخل خانه را کمی پایین بیاورید. تکثیر این گیاه زیبا نیز معمولا به وسیله کاشت قلمه ساقه انجام می گردد.

گیاه کرینوم یا سوسن عنکبوتی (Crinum)

اگر در پی یک گیاه آپارتمانی گلدار با گل های معطر و خوشبو هستید، گیاه کرینوم را پیشنهاد می کنیم. گیاه سوسن عنکبوتی یا کرینوم از خانواده Amarillydaceae و بومی هند و سریلانکا است. این گیاه زیبا در ایران با نام گل ذرتی، گیاهی شناخته شده است. برگ این گیاه کشیده و بسیار براق است وگل های آن شب بو هستند که معمولا در پاییز و زمستان پدیدار می شوند. این گیاه زیبا به نور زیادی نیاز دارد. این نور باید به صورت غیرمستقیم بر گیاه بتابد.

نور مستقیم ممکن است برگ های گیاه را رنگ پریده یا بسوزاند. کرینوم به گرما و رطوبت علاقه زیادی دارد و گیاهی آب دوست است. گیاه سوسن عنکبوتی در پاییز و زمستان برای گلدهی باید تغییرات دمایی و کاهش ساعات دریافت نور را در خانه احساس کند. برای نگهداری از این گیاه گلدار به محیط بزرگی نیاز دارید چرا که جز گیاهان غول پیکر آپارتمانی است. برترین روش تکثیر کرینوم در خانه به وسیله جداسازی پاجوش هاست.

گیاه اسپاتی فیلوم یا گل چمچمه ای (Peace lily)

گیاه اسپاتی فیلوم یکی از زیباترین گیاهان گلدار آپارتمانی است که در تصفیه هوای داخل خانه از آلاینده های مضر نیز نقش دارد. این گیاه از خانواده Araceae و بومی منطقه ها مرطوب و گرمسیری جنوب شرق آسیا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است. سازگاری گیاه اسپاتی فیلوم با محیط آپارتمان و ظاهر بی نظیر، به خصوص گل های سفید رنگ آن موجب شده است تا گیاهی محبوب و پرطرفدار باشد. این گیاه در تمام طول سال گل می دهد. گل های آن فاقد بو هستند و تنها جنبه زینتی دارند. نور فراوان و غیرمستقیم یکی از مهمترین نیاز های گیاه اسپاتی فیلوم برای گلدهی است. بهتر است که یک مکان پرنور و دائمی را برای نگهداری از این گیاه انتخاب کنید.

برترین خاک برای گیاه چمچمه ای خاک سبک شامل خاک برگ، پرلیت، کوکوپیت یا پیت ماس است. این گیاه خاک همواره مرطوب را دوست دارد، اما آبیاری زیاد و خاک باتلاقی ریشه های گیاه را از بین می برد. رطوبت بالا و گرمای هوا به گلدهی بیشتر اسپاتی فیلوم یاری می نمایند. از برترین روش های تکثیر این گیاه زیبا در خانه، جداسازی پاجوش ها از گیاه مادر در هنگام تعویض گلدان، و کاشت آن ها در گلدان های مجزا است.

گیاه آنتوریوم یا درفش گیاه (Laceleaf)

آنتوریوم یکی از گیاهان گلدار آپارتمانی، بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است که تا به امروز بیش از 800 گونه از آن در جنگل های بارانی گرمسیری شناسایی شده است. این گیاهان بسیار زیبا و مقاوم، گل های رنگارنگ، به رنگ هایقرمز، صورتی، بنفش، نارنجی و سفید فراوری می نمایند که شبیه به قلب هستند. برگ های سبز و چرمی با گل های بادوام و براق از ویژگی های ظاهری گیاه زیبای آنتوریوم است. نگهداری از این گیاه در آپارتمان کار دشواری نیست. خاک مغذی و زهکش دار، درجه حرارت پایدار، رطوبت هوای بالا، گردش هوای مناسب، محیط کاملا روشن و آبیاری پس از خشک شدن سطح خاک از نیاز های اصلی پرورش و نگهداری این گیاه گلدار است.

آنتوریوم در محیط بسته خانه در تمام روز های سال گل های زیبایش را حفظ می نماید. با نگهداری از این گیاه زنده بودن و شادابی را به داخل خانه منتقل خواهید کرد. اگر قصد تکثیر این گیاه را دارید، آسان ترین روش جداسازی پاچوش های بالغ از گیاه مادر و کاشت آن ها در گلدان مجزا است.

گیاه ارکیده (Orchids)

ارکیده ها از زیباترین گیاهان گلدار آپارتمانی هستند. گل های ارکیده علاوه بر زینتی بودن، مصارف دارویی، خوراکی و صنعتی دارند. عصاره گل های بعضی از انواع ارکیده به علت عطر و بوی خاصشان در صنایع عطرسازی کاربرد دارد و از میوه این گیاه با نام وانیل در آشپزی و پخت شیرینی استفاده می گردد. این گیاهان زیبا و متنوع از خانواده بزرگ ارکیده ها و بومی جنوب شرق آسیا و اغلب منطقه ها استوایی جهان می باشند. نگهداری از گیاه ارکیده در خانه کار دشواری نیست. بعضی از گونه های ارکیده به نور غیرمستقیم میانه و انواع دیگر به محیط کاملا روشن نیاز دارند. برترین دما برای پرورش این گیاهان 12 تا 28 درجه سانتی گراد است.

ارکیده به آبیاری کم نیاز دارد و خاک آن ها باید بین دو آبیاری خشک گردد. این گیاه زیبا رطوبت بالای هوا را دوست دارد. برای تامین رطوبت هوا می توان از ایجاد جزیره در زیر گلدانی، استفاده از دستگاه بخار سرد و غبارپاشی روزانه با آب تصفیه شده استفاده کرد. ارکیده را باید در خاک سبک شامل پرلیت، پوکه معدنی، کوکوپیت و بقایای خزه و گیاهان پوسیده جنگلی کاشت. بعضی به خاک ارکیده کمی ذغال کوره و ماسه دانه درشت نیز اضافه می نمایند. روش تکثیر این گیاه معمولا به روش کاشت بذر و تقسیم ریشه صورت می گیرد.

گیاه سیکلامن یا نگون سار (Cyclamen)

نگون سار یا سیکلامن که با نام پنجه مریم هم شناخته می گردد، گیاهی گلدار از خانواده پامچالیان است. این گیاه در اصل بومی منطقه قفقاز و مدیترانه می باشد. رویشگاه اصلی سیکلامن در ایران، منطقه ها شمالی کشور، از جمله: گرگان، گیلان، مازندران و نواحی غربی آذربایجان و کردستان است. این گیاه را به علت مقاوم بودن و داشتن گل ها و برگ های زینتی به عنوان گیاه آپارتمانی پرورش می دهند. سیکلامن در فصول سرد سال گل های بسیار زیبایی فراوری می نماید. گل ها در ارقام مختلف بسیار متنوع و رنگارنگ هستند. نگهداری از گیاه سیکلامن در خانه سخت نیست. زمستان فصل رشد و گلدهی این گیاه است؛ بنابراین باید گیاه را در طول این فصل در برابر نور فراوان و غیرمستقیم خورشید قرار دهید و در تابستان آن را از نور شدید آفتاب دور کنید.

سیکلامن هوای خنک را به گرما و حرارت ترجیح می دهد. ضروری است که گیاه را در زمستان از وسایل گرمایشی دور نگه دارید و گلدان آن را در کنار یک پنجره نیمه باز قرار دهید. این گیاه در زمستان به رطوبت بالا نیاز دارد. رطوبت هوای اطراف گیاه را می توان با ایجاد جزیره در زیرگلدانی تامین کرد. برای کاشت این گیاه از خاک های سبک و زهکش دار مثل خاک برگ پوسیده جنگلی و پیت ماس بهره ببرید. برای آبیاری سیکلامن اجازه دهید کمی از سطح خاک گلدان خشک گردد. سیکلامن به سه روش تقسیم غده زیرزمینی، قلمه برگ و کاشت بذر تکثیر می گردد.

کاکتوس کریسمس (Schlumbergera truncata)

کاکتوس کریسمس گیاهی مناسب برای علاقمندان به کاکتوس ها و گیاهان آپارتمانی گلدار است. این تنها گونه ای از کاکتوس ها است که با فضای داخلی آپارتمان سازگاری دارد و در این شرایط گل های انبوهی فراوری می نماید. این گونه زیبا گیاهی گرمسیری و نیمه گرمسیری، بومی منطقه کوچکی از کوه های ساحلی جنوب شرق برزیل است که با سرد شدن هوا به گل می نشیند. کاکتوس کریسمس به همراه گیاه بنت قنسول و کالانکوئه کریسمس در فصل زمستان، فضای داخلی خانه را مانند بهار رنگارنگ و زیبا می نمایند. برای نگهداری از این گیاه باید خانه ای نورگیر داشته باشید.

نور فراوان و غیرمستقیم خورشید برای گلدهی و رشد کاکتوس کریسمس ضروری است. این گیاه به خاک سبک و مغذی و آبیاری منظم نیاز دارد. رطوبت هوا و گرما دو نیاز اصلی برای رشد بهتر کاکتوس کریسمس هستند. با کاهش دمای محیط زندگی این گیاه آن را به گلدهی تشویق خواهید کرد. کاکتوس کریسمس معمولا به روش قلمه و بذر تکثیر می گردد. قلمه ها باید پس از اتمام عمر گل ها از گیاه اصلی جدا و در بستر خاک مناسب کاشته شوند.

منبع: فرارو

به "10 تا از زیباترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی گل دار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 تا از زیباترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی گل دار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید