خودرو اچ سی کراس - H30 Cross؛ معرفی کامل و نقد و بررسی
به گزارش وبلاگ کوجی هامی، دانگ فنگ H30 کراس، کراس اوور کامپکت جدید شرکت ایران خودرو است که به تازگی وارد بازار کشور شده و با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان در نوع خود منحصربه فرد است.
کمپانی خودروساز چینی دانگ فنگ موتور (Dongfeng Motor) در سال 1969 آغاز به فعالیت نمود. این کمپانی به طور کلی یکی از سه خودروساز بزرگ کشور چین شناخته می شود. حجم تولیدات این کمپانی در سال 2014 به اندازه ای رسید که به عنوان دومین شرکت خودروساز در کشور چین تبدیل شد. این کمپانی همچنین به فروش اتومبیل های دیگری از جمله فنگشن و اینفینیتی تحت نام و برند خود در کشور چین می پردازد.
اتومبیل دانگ فنگ اچ 30 کراس توسط کمپانی فنگشن (Fengshen) کشور چین که از کمپانیهای زیر مجموعه دانگ فنگ موتور (Dongfeng Motor) می باشد، برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل شانگهای کشور چین در سال میلادی 2011 معرفی شد. این اتومبیل به نوعی مدل شاسی بلند فشرده اتومبیل فنگشن S30 می باشد که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به مدل هاچ بک H30 دارد. طراحی ظاهری این اتومبیل بر مبنای پلتفرم پژو 308 صورت گرفته است.
تاریخچه
همانطور که اشاره شد دانگ فنگ یکی از بزرگترین خودروسازهای حال حاضر چین می باشد که در زمینه تولید خودروهای سنگن ید طولایی دارد اما زمانی این خودروساز تصمیم به تولید سواری گرفت که همکاری خود را با شرکت پژو سیتروئن در خصوص تولید خودروهای سواری گسترش داد و محصول سیتروئن الیزه را مخصوص بازار چین طراحی و روانه بازار چین کرد.دانگ فنگ که استقبال بازار چین از این محصول مشترک به مذاقش خوش آمده بود تصمیم گرفت که محصولات سواریش را تحت برند خود تولید نماید. طراحان این شرکت راحترین راه ممکنه را انتخاب کرده و به سراغ پلت فرم سیتروئن الیزه رفته که سالها بود از عمر آن می گذشت. حاصل این همکاری فرانسوی- چینی در سال 2011 به جهان آمد. خودروی سدان S30 که بصورت هاچ بک با نام H30 عرضه گشت. همین جا بود که دانگ فنگ با کمی تغییرات افزایش چند میلیمتری ارتفاع خودروی اچ سی کراس را خلق نمود.حالا حلقه فرانسوی- چینی تشکل شده و سومین حلقه یعنی ایران خودرو برای تولید این خودرو با دانگ فنگ وارد مذاکره شد و نهایت حلقه سوم این ترکیب در سال 2016 یا همان 1395 تولید اچ سی کراس را در ایران آغاز نمود.
با وجود اینکه ظاهر خودرو H30 Cross را می توان به طور کل خوب توصیف نمود اما تا اسم آن را نبینید متوجه نمی شوید که با یک اتومبیل کراس اُور روبه رو هستید. از این جهت، طراحی اتومبیل به عنوان یک کراس اُور اچ 30 نقاط ضعف های زیادی دارد و این بلاتکلیفی سازنده باعث شده تا H30 Cross چیزی بین یک خودروی هاچ بک و کراس اور باشد که بعضی از ویژگی های ظاهری هر دو را دارا است. از طرفی دیگر شکل جلوپنجره این اتومبیل با طراحی ساده خود، جلوه یک اتومبیل اسپورت را از H30 Cross می گیرد و آن را شبیه به یک شاسی بلند ساده می کند.
مشخصات فنی
دانگ فنگ اچ 30 کراس به پیشرانه نام آشنای TU5 مجهز است. حجم این پیشرانه 1.6 لیتر و توان خروجی آن 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با 142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه است. تمامی قدرت تولیدی توسط جعبه دنده اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می شود. جعبه دنده نسخه اتوماتیک از نوع 4 سرعته به نام استپ گیت و ساخت کمپانی AISIN ژاپن است. این جعبه دنده 3 حالت رانندگی دارد که شامل اسپرت، برفی و حالت O/D یا نگه دارنده دنده است. در بعضی کشورها این جعبه دنده حالت تیپ ترونیک نیز دارد که در این نسخه ها حالت رانندگی O/D حذف و حالت تیپ ترونیک جایگزین آن شده است.
بنا بر اعلام ایران خودرو، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت این خودرو در نسخه اتوماتیک 12.5 ثانیه و در نسخه دستی 11 ثانیه است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی هر دو نسخه اتوماتیک و دستی به ترتیب برابر با 7.04 و 6.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو 4 است.
دانگ فنگ H30 کراس اتوماتیک | دانگ فنگ H30 کراس دستی | |
تعداد سیلندر | 4- خطی | 4- خطی |
حجم موتور (لیتر) | 1587 | 1587 |
حداکثر توان (اسب بخار) | 105 | 105 |
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) | 142 | 142 |
استاندارد آلایندگی | یورو 4 | یورو 4 |
حجم باک (لیتر) | 50 | 50 |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | 7.04 | 6.7 |
جعبه دنده | 4 سرعته اتوماتیک | 5 سرعته دستی |
حداکثر سرعت (Km/h) | 183 | 183 |
زمان رسیدن به سرعت 100 Km/h | 12.5 | 11 |
حجم صندوق بار (لیتر) | 417 - با صندلی عقب تاشده 1137 | 417 - با صندلی عقب تاشده 1137 |
وزن (کیلوگرم) | 1230 | 1230 |
قیمت (میلیون تومان) | 45.3 | - |
طراحی بدنه و کابین
وقتی نگاهی به دور تا دور این خودرو می اندازیم، با تعداد زیادی فلاپ روبه رو می شویم که روی گلگیرها و بخش پایینی هر 4 در نصب شده و تا سپرهای جلو و عقب ادامه یافته است. طراحی بخش جلویی به دور از هرگونه هیجان است؛ اما کاپوت کشیده و بزرگ این خودروی کراس اوور در کنار چراغ های حجیم که به وسیله جلوپنجره به همدیگر متصل شده اند، باعث می شود خودرو بزرگ تر از آن چیزی که هست به نظر برسد. این طراحی آن چنان بی ثمر نبوده و تأثیر بسزایی در اندازه خودرو داشته است، به طوری که شاهد فضای پای به مراتب بهتری نسبت به رقبا در صندلی های عقب خودرو هستیم.
در بخش کناری خودرو با طراحی ساده و هماهنگی روبه رو هستیم. ارتفاع خودرو نسبت به رقبا کمی بیشتر است که یکی از علت های کراس اوور نامیدن نیز می تواند باشد. یک خط نیز از گلگیر جلو آغاز و با گذر از دستگیره ی درهای خودرو تا چراغ های عقب کشیده شده است، همچنین وجود باربر به صورت فابریک، یک مزیت محسوب می شود و در عین حال باعث می شود یکنواختی و سادگی طراحی جانبی تا حد زیادی کاهش پیدا کند؛ اما اگر به طرز سخت گیرانه ای به این بخش نگاه کنیم، یکی از معایبی که می توان در این بخش به آن اشاره کرد، سایز رینگ های این خودرو است که می توانست حداقل یک سایز بزرگ تر باشد و جذابیت بیشتری به این بخش دهد. همچنین می توان به فاصله بین دو محور این خودرو اشاره کرد که با اندازه 2610 میلی متر، به میزان قابل توجهی بزرگ تر از هاچبک هایی اعم از پژو 206 با فاصله 2445 میلی متر بین دو محور است.
نمای عقب خودرو را می توان جذاب ترین بخش این خودرو دانست، به طوری که چراغ های کشیده در دو سمت خودرو، شیشه عقب خودرو را در بر گرفته است. چراغ های ترمز، هم از نوع LED و هم از نوع هالوژنی هستند که قسمت LED آن ها به شیشه عقب خودرو چسبیده است. سپر عقب خودرو دارای بخشی به رنگ نقره ای است که تداعی گر دیفیوزر است و چهره اسپرت تری به طراحی کلی بخش عقب خودرو داده است. به طور کلی می توان طراحی این خودرو را قابل قبول دانست؛ اما بر خلاف ایران خودرو که این خودرو را اسپرت و جوان پسند نامیده است، نمی توان این صفات را حتی با ارفاق به این خودرو نسبت داد.
طراحی داخل کابین کمی متفاوت از بیرون است و به نظر می رسد طراحان این بخش تلاش بیشتری نسبت به بخش بیرونی به خرج داده اند. طراحی کیلومترشمار و آمپرها نشان دهنده شرایط اسپرت تر از رقبا است و شاید در این مورد بتوان از کلمه جوان پسند استفاده کرد. البته وقتی صحبت از خودروی کراس اوور می شود، همواره طراحی مهیج و اسپرت حرف اول را می زند که متأسفانه تابه اینجای کار آن چنان که باید، شاهد این دو مقوله نبودیم.
یک نمایشگر کوچک تحت عنوان کامپیوتر سفری در بالای کنسول میانی وجود دارد که اطلاعات سفر را نشان می دهد و کاملا کارا است. یکی از ایراداتی که در این بخش به وضوح به چشم می خورد، جایگیری ادوات و دکمه های کنترلی است؛ به عنوان مثال دکمه فلاشر در پایین ترین بخش کنسول میانی قرار گرفته است که با توجه به محل قرارگیری دسته دنده، دسترسی به این دکمه در شرایط اضطراری سخت است. همچنین برای تنظیم سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک این خودرو باید قید توجه به جاده را بزنید و تا حد زیادی خم شوید که اطلاعات مربوط به این سیستم را مشاهده کنید. کیفیت مواد استفاده شده در کابین نیز در حد متوسطی قرار گرفته است و با توجه به قیمت خودرو راضی کننده است؛ هر چند برای بیان بهتر کیفیت باید شاهد عملکرد این خودرو در درازمدت باشیم.
امکانات رفاهی
یکی از نقاط قوت H30 کراس امکانات رفاهی نصب شده روی آن است؛ تجهیزاتی از قبیل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی دارای راهنما و سیستم گرمایشی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، روکش چرمی غربیلک فرمان، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری، صفحه نمایش لمسی 6.5 اینچی با قابلیت پخش فایل های صوتی و تصویری و سیستم رهیاب، جاعینک، صندلی های عقب تاشو، سنسور پارک، دوربین دید عقب، صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت و سانروف برقی. یکی از امکاناتی که در سایر رقبا کمتر شاهد آن هستیم، قابلیت تنظیم تلسکوپی فرمان است که این امکان را به راننده می دهد تا غربیلک فرمان را در 4 جهت دلخواه تنظیم کند.
ایمنی
در بخش ایمنی دو شرکت سازنده این خودرو از ترمزهای ABS ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو تحت عنوان EBD استفاده کرده اند. تعداد کیسه های هوای این خودرو 4 عدد است؛ این کیسه های هوا در مقابل راننده، سرنشین جلو و بخش جانبی خودرو نصب شده اند. یکی از نقاط ضعف مهم این خودرو کسب تنها 3 وبلاگ کوجی هامی ایمنی از موسسه CNCAP است. با توجه به تیراژ انبوه این خودرو در سال های آینده و توسعه این خودرو در روزگاری که حتی بسیاری از خودروهای چینی نیز 5 وبلاگ کوجی هامی ایمنی از موسسه CNCAP دارند، کمی نا امیدکننده به نظر می رسد.
عملکرد جعبه دنده بسیار خوب است و تعویض دنده ها به خوبی انجام می شود؛ اما با افزایش سرعت خودرو، نبود دنده های بیشتر کمی آزاردهنده است. جعبه دنده مجهز به دنده های بیشتر می توانست مزیت خوبی در سرعت های بالا باشد؛ دلیل آن نیز کاهش مصرف سوخت و کاهش صدای ورودی پیشرانه به کابین است. سیستم تعلیق خودرو با توجه به ارتفاع بیشتر از سایر کراس اوورهای کامپکت، عملکرد نرمی دارد و در مواجهه با پستی و بلندی ها ضربات زیادی به کابین منتقل نمی کند و باعث حفظ آرامش و راحتی سرنشینان در کابین می شود.
کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش
کیفیت ساخت H30 کراس در مقایسه با رقبای آن قابل قبول است و از مواد پلاستیکی با کیفیت مطلوب در آن استفاده شده است. تزئیناتی مشابه فیبرکربن در داخل کابین و اجزای کرومی در بیرون خودرو استفاده شده است تا از حس ارزان بودن کاسته شود؛ اما می توان این خودرو را ارزنده ترین خودروی ارزان نامید. می توان گفت که کیفیت قطعات داخل کابین هم رده دنا است و کمی پایین تر از پژو 206 قرار گرفته است.
به لطف همکاری گسترده ایران خودرو با PSA فرانسه و دانگ فنگ چین و همچنین گسترده ترین سامانه خدمات پس از فروش خودرو در کشور که متعلق به ایران خودرو است، نباید جای نگرانی درباره ی خدمات پس از فروش این خودرو داشت. نمایندگی های مجاز در سراسر کشور، یکسان بودن بسیاری از قطعات فنی با سایر خودروهای تولید داخلی و دسترسی آسان به انبوه قطعات در شهرهای مختلف، از مزایای این خودرو محسوب می شوند.
قیمت اچ سی کراس
قیمت این خودرو در چین برابر با 86,800 یوان برای نسخه دستی و 97,800 یوان برای نسخه اتوماتیک است.(قیمت هر یوان 550 الی 575 تومان است). در حال حاضر قیمت H30 کراس از جانب ایران خودرو 45 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و در بازار آزاد شاهد قیمت گذاری تا 55 میلیون نیز هستیم. این قیمت گذاری ماحصل استقبال زیاد مردم از این کراس اوور کامپکت است؛ چرا که بازار زیر 50 میلیون تومان، تشنه خودروی جدید است.
H30 کراس هاچ بک است یا کراس اور؟
سئوالی که ذهن خیلی از ایرانی ها را به خود مشغول کرده است این است که آیا محصول جدید ایران خودرو کراس اور است یا یک هاچ بک با ارتفاع بیشتر. اگر نگاهی به تاریخچه چند سال اخیر محصولات چینی بیاندازیم متوجه می شویم واژه کراس تا حدودی اختراع چینی ها برای فروش بیشتر محصولاتشان می باشد.چرا که واژه کراس بسیار نزدیک به واژه کراس اور بوده و این حس به خریدار القا خواهد شد که با مبلغ اندکی صاحب کراس اور شده است. اما آنچه در واقعیت وجود دارد این است اچ سی کراس یک هاچ بک با چند میلیمتر ارتفاع بیشتر است که بدلیل استفاده از المان های کراس اور در بدنه خودرو فقط تا حدودی شبیه به کراس اور ها شده است.
البته ذکر نکته فوق دلیلی بر ضعف یا قوت اچ سی کراس نخواهد بود و فقط جهت آگاهی خریداران عنوان شده که بدانند در حال خرید چه محصولی هستند.
منبع: زومیت - پردیس خودرومنبع: setare.com