روزشمار: 10 مهر؛ زادروز مهندس آمریکایی ویلیام ادوارد بوئینگ سازنده هواپیماهای بوئینگ

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، ویلیام ادوارد بوئینگ در 1 اکتبر سال 1881 میلادی متولد شد. او صنعتگر پیشتاز آمریکایی و پایه گذار شرکت هواپیماسازی بوئینگ است. هم اینک خانواده بوئینگ به عنوان یکی از 10 خانواده برتر ثروتمند دنیا شناخته می گردد.

روزشمار: 10 مهر؛ زادروز مهندس آمریکایی ویلیام ادوارد بوئینگ سازنده هواپیماهای بوئینگ

بوئینگ پس از ایرباس بزرگ ترین کمپانی هواپیماسازی جهان است. از لحاظ حجم، این کارخانه بزرگ ترین سازه جهانست. مرکز این شرکت در شیکاگو است و در سیاتل نیز شعبه مهمی دارد. بعلاوه شرکت بوئینگ با ناسا در طرح های فضایی متعددی شراکت دارد.

ویلیام بوئینگ در دیترویت در سال 1881 از پدر و مادری به نام های ویلهلم و ماری به جهان آمد. پدرش ویلهلم از خانواده ای اصیل و متمول در آلمان بود که در سال 1868 به آمریکا مهاجرت و به مدت یک سال در ارتش آلمان خدمت کرد. او عاشق ماجراجویی بود و در سن 20 سالگی خانواده اش را ترک و به آمریکا مهاجرت کرد.

ویلهلم به عنوان یک کارگر کشاورز مشغول کار شد و به زودی به نیروهای کارل ارتمن پیوست. ویلهلم جوان یک جنگل چوب الواری با حقوق معدنی آن را در منطقه مسابی خریداری کرد و یک خانه بزرگ در آن ساخت و رئیس بانک پیپل سیوینگ، گالوین برس و آیرن ورکز شد و بعلاوه یک سهام دار در شرکت بیمه استاندارد لایف شد. وی بعلاوه توانست زمین هایی را در واشنگتون در منطقه اوشن شور و جنگل های چوب الواری در جنگل های ردوود در کالیفرنیا بخرد.

ویلهلم در هنگام قطع درختان با کار با قطب نما مشکل داشت و فهمید که این موضوع به دلیل وجود سنگ آهن در این منطقه است. خوشبختانه او جنگل های چوب الواری را با حقوق معدنی اش خریده بود و در آن جا یک سری سنگ آهن نامرغوب که به عنوان چخماق معروف است در سطح زمین وجود داشت و زیر آن ها سنگ آهن با کیفیت بالا قرار داشت.

با این وجود ویلهلم پس از یک سال آن جا را ترک کرد و در مدارس دولتی و خصوصی به ادامه تحصیل پرداخت. بین سال های 1899 و 1902 وی در مدرسه علمی شفیلد در ییل تحصیل کرد اما فارغ التحصیل نشد.

ویلهلم بوئینگ در سال 1890 به دلیل آنفولانزا در سن 42 سالگی فوت کرد. او همسر خود ماری، گرتچن 3 ساله، کارولین 5 ساله و ویلیام ادوارد 8 ساله را ترک کرد. ماری نهایتا دوباره ازدواج کرد و خانم ماری اوسلی شد. ویلیام جوان که با پدرخوانده خود کنار نمی آمد، به مدرسه ای در ووی در سوئیس رفت. جایی که شخصیت او در آنجا شکل گرفت. طبق آرشیوهای قدیمی بوئینگ، ویلیام چند سال قبل از جنگ جهانی اول، از خانه آبا و اجدادی خود در هوهنلیمبرگ بازدید نموده بود.

ویلیام بوئینگ در سال 1903 در سن 22 سالگی دانشگاه ییل را به منظور بهره گیری از فرصت ها در شرایط مخاطره آمیز ولی در عین حال همراه با منافع اقتصادی ترک کرد و پا به عرصه صنعت چوب و جنگل داری شمال غرب گذاشت و زندگی تازهی در هاربر گری واشنگتون آغاز کرد. جایی که کسب و کار چوب و الوار را خودش آموخته بود و با زمین هایی که به ارث برده بود آغاز به کار کرد. بوئینگ جنگل های الواری بیشتری خرید و ثروت بیشتری به آن چه که از خانواده اش به ارث برده بود اضافه نمود و با سفر به آلاسکا آغاز به کشف مرزهای تازه کرد.

او به دلیل علاقه ای که به پرواز داشت، به صورت تفریح به هوانوردی روی آورد و تا سال 1911 زیر نظر گلن مارتین به یادگیری پرواز پرداخت. او که در کنار مدیریت شرکت چوب خود تجربیاتی در طراحی قایق نیز داشت، پس از بازدید از یک نمایشگاه در سیاتل و تماشا ماشین پرنده برای نخستین بار شیفته هواپیما شد.

او همواره عاشق هواپیماها بود. وی در سال 1910 در یک نشست هوانوردی در لس آنجلس شرکت کرد، جایی که او برای پرواز با هواپیمای دو باله کوشش کرد اما پیروز نشد. در سال 1914 توماس همیلتون مؤسس شرکت متال پلین همیلتون (که به وسیله بوئینگ در سال 1929 خریداری شد) بوئینگ را به ستوان آمریکایی نیروی دریایی مرونی وسترولت معرفی کرد.

بوئینگ و وسترولت با هم دوستان صمیمی شدند. بعد در همان سال مرونی نوعی هواپیما را که می توانست روی آب فرود آید، به سیاتل آورد که این دو با این هواپیما روی دریاچه واشنگتن پرواز کردند. بوئینگ به هارولد منسفیلد نویسنده می گوید که او در کنار مرونی در لبه جلویی باله پایینی پوشش دار نشسته بود و هواپیمای دو باله به سمت دریاچه متمایل بود. او کل چشم انداز را کج در کنار مرونی مثل یک عکس مسطح دید.

در سال 1916 وی شرکت تولیدات هوایی پاسیفیک را بنیان نهاد. در آوریل سال 1917 و همزمان با ورود آمریکا به جنگ جهانی اول او نام شرکت خود را به بوئینگ تغییر داد و بدین ترتیب اولین غول هواپیماسازی جهان به دنیا آمد.

سفارش ساخت 50 فروند هواپیما از نیروی دریایی آمریکا دریافت کرد. پس از انتها جنگ بوئینگ به ساخت هواپیماهای تجاری روی آورد اما نهایتا دریافت سفارش 50 فروند هواپیمای آموزشی از جانب نیروی دریایی آمریکا در زمان جنگ و 200 فروند هواپیمای پیگیری از جانب سرویس هوایی ارتش، آینده این شرکت را تضمین کرد.

در سال 1919 اولین پست هوایی بین ونکور و سیاتل با نظارت بوئینگ آغاز به کار کرد. این واقعه منجر به کسب مسئولیت پست هوایی آمریکا در سال های بعد شد.

تا سال 1928 بوئینگ به یکی از بزرگ ترین سازندگان هواپیمای آمریکا تبدیل شد و به سمت حمل و نقل هوایی نیز روی آورد. در سال 1934 نشان اعتبار گوگن هیم به ازای کوشش های بوئینگ در یاری به رشد صنعت هوانوردی و ایجاد مسافرت های هوایی به وی اعطا شد. به این ترتیب اولین برنامه پرواز هوایی مسافرین در شب و در فواصل طولانی نیز به وسیله بوئینگ راه اندازی شد.

ویلیام بوئینگ در سال 1934 برای همواره از صنعت هوانوردی کناره گرفت و باقی عمرش را در مزرعه خصوصی خود به پرورش اسب گذراند. اگرچه وی تنها 18 سال در صنعت هوانوردی حضور داشت، اما به جرات می توان گفت کمتر کسی به میزان او در صنعت هوایی نقش آفرینی نموده است. ادوارد بوئینگ انتها در 28 سپتامبر 1965 در سن 75 سالگی درگذشت.

در همین روز:

  • تصرف شهر بیروت به وسیله سپاهیان مسلمان شام و مصر در جنگ با صلیبی ها (690 قمری)
  • آغاز نبرد گوگامل بین ایران و یونان و انقراض سلسله هخامنشیان (330 قمری)
  • مرگ ارسطو دانشمند شهیر و بلندآوازه یونان باستان (322 قمری)
  • روز ملی و اعلام جمهوری خلق چین به رهبری مائوتسه تونگ (1949 میلادی)
  • روز ملی و استقلال کشور آفریقایی نیجریه از استعمار انگلیس (1960 میلادی)
  • گشایش قطار شهری تندرو در هنگ کنگ به نام ام تی آر (1979 میلادی)
  • روز ملی و استقلال پالائو از ایالات متحده آمریکا (1994 میلادی)
  • در اثر برخورد دو کشتی در حوالی بندر هنگ کنگ 38 نفر کشته و 102 تن مجروح شدند. (2012 میلادی)
  • انتقال تمام پروازهای داخلی و خارجی شرکت هواپیمایی تای ایراشیا از فرودگاه بین المللی سووارنابومی به فرودگاه بین المللی دن موئنگ (2012 میلادی)
  • روز ملی قبرس
  • روز جهانی سالمندان
  • روز قوای مسلح در کشور کره جنوبی
  • روز کودک در کشورهای ال سالوادور، گواتمالا و سریلانکا
  • روز دادستان در کشور جمهوری آذربایجان
  • روز استقلال کشورهای قبرس، نیجریه، پالائو و تووالو
  • روز ملی کشور جمهوری خلق چین
  • روز معلم در کشور ازبکستان
  • روز اتحاد در کشور کامرون
  • روز جهانی افراد مسن
  • روز جهانی گیاه خواران
منبع: کجارو

به "روزشمار: 10 مهر؛ زادروز مهندس آمریکایی ویلیام ادوارد بوئینگ سازنده هواپیماهای بوئینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 10 مهر؛ زادروز مهندس آمریکایی ویلیام ادوارد بوئینگ سازنده هواپیماهای بوئینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید