7 نشانه عدم تحمل لاکتوز و 11 نکته برای مدیریت آن

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، عدم تحمل لاکتوز یک مشکل شایع است که درصد بالایی از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا می گوید که حدود 65 درصد از جمعیت بشر توانایی کاهش هضم لاکتوز را پس از نوزادی دارند.

7 نشانه عدم تحمل لاکتوز و 11 نکته برای مدیریت آن

عدم تحمل لاکتوز همان آلرژی شیر نیست. این یک واکنش بیش از حد واقعی به وسیله سیستم ایمنی بدن است. بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز حتی می توانند مقادیر کمی از غذاها و نوشیدنی های متخلف را بدون داشتن علائم مصرف نمایند.

نوع علائم عدم تحمل لاکتوز ممکن است نشان دهد که شما این مشکل را دارید یا خیر؟ علائم عدم تحمل لاکتوز به طور معمول شامل نفخ، گاز، اسهال و سایر مسائل دستگاه گوارش است.

خوشبختانه با پیروی از رژیم غذایی و برنامه درمانی عدم تحمل لاکتوز، می توان علائم عدم تحمل لاکتوز را کاهش داد (و در برخی موارد حتی از بین می برد).

عدم تحمل لاکتوز چیست؟

تعریف عدم تحمل لاکتوز به گفته انستیتوی ملی دیابت و بیماری های هضم و کلیه، شرایطی است که در آن علائم گوارشی مانند نفخ، اسهال و گاز بعد از مصرف غذاها یا نوشیدنی هایی که حاوی لاکتوز هستند، دارید.

لاکتوز قندی است که در شیر و لبنیات یافت می گردد. برای هضم درست این قند، روده کوچک باید مقادیر کافی از آنزیم به نام لاکتاز را فراوری کند.

لاکتوز در موارد زیر یافت می گردد:

  • شیر
  • لاکتوز
  • کشک
  • سرشیر
  • محصولات جانبی شیر
  • مواد جامد شیر خشک
  • پودر شیر خشک بدون چربی

لاکتاز مسئول تجزیه لاکتوز به گلوکز و گالاکتوز است، بنابراین بدن می تواند آن را جذب کند. هنگامی که توانایی بدن در کاهش لاکتاز کم باشد، نتیجه عدم تحمل لاکتوز است.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که همه محصولات لبنی باعث این علائم ناخوشایند عدم تحمل لاکتوز نمی شوند. در حقیقت، ماست یا کفیر به طور معمول این علائم را ایجاد نمی نمایند. بعلاوه، هرچه غذا بیشتر تخمیر گردد، میزان لاکتوز نیز کمتر خواهد شد زیرا پروبیوتیک های سالم با خوردن قند لاکتوز زنده می مانند.

علائم

علائم عدم تحمل لاکتوز چیست؟ شایع ترین علائم عدم تحمل لاکتوز شامل موارد زیر است:

  • اسهال
  • گاز
  • نفخ معده/تورم در شکم
  • درد معده/گرفتگی
  • حالت تهوع، استفراغ
  • سردرد یا میگرن
  • آکنه

چه زمانی علائم عدم تحمل لاکتوز آغاز می گردد؟ این علائم هشدار دهنده عدم تحمل لاکتوز می تواند در هر جایی از 30 دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف محصولات لبنی ایجاد گردد و می تواند از خفیف تا شدید باشد. بیشتر واکنش های فوری ناشی از عدم داشتن آنزیم ها برای هضم قند لاکتوز است که باعث انقباض روده می گردد.

اگر عدم تحمل مداوم داشته باشید، ممکن است علاوه بر ناراحتی هضم مانند سردردهای شدیدتر، میگرن یا نفخ که می تواند در طی دو روز از این ذرات نامشخص وارد بدن شما گردد، به خصوص در صورت سندرم نشتی روده، مواردی را تجربه کنید.

آیا ناگهان می توانید به عدم تحمل لاکتوز دچار شوید؟ این در بین بزرگسالان مسن تر شایع است اما معمولاً عدم تحمل لاکتوز از سنین پایین آشکار می گردد.

علائم عدم تحمل لاکتوز چه مدت طول می کشد؟ شدت علائم عدم تحمل لاکتوز به تحمل شخصی و میزان مصرف شده بستگی دارد. اگر دچار عدم تحمل باشید و بدون ایجاد تغییر دیگر، مصرف لاکتوز را ادامه دهید، علائم شما همچنان ادامه خواهد داشت.

دلیل ابتلا

چه چیزی باعث عدم تحمل لاکتوز می گردد؟ همانطور که در بالا شرح داده شد، عدم تحمل لاکتوز به دلیل عدم توانایی بدن در هضم مؤثر لاکتوز به دلیل سوء جذب یا سطح پایین لاکتاز فراوری شده در دستگاه گوارش ایجاد می گردد. به نظر می رسد این امر به دلایل مختلف رخ می دهد:

1. ژنتیک و سابقه خانوادگی

در حالی که فقط به ندرت مستند شده است، عدم توانایی در فراوری لاکتاز گاهی اوقات مادرزادی است. محققان معتقدند پیوندهای ژنتیکی با عدم تحمل لاکتوز وجود دارد که باعث ایجاد علائم در سال های نوجوانی می گردد. با این حال، فقط به این دلیل که شما آن را در سال های نوجوانی بدون دردسر گذرانده اید به این معنی نیست که شما برای کل زندگی مصون هستید. عدم تحمل لاکتوز در بچه ها زیر دو سال زیاد شایع نیست، اگرچه هنوز هم ممکن است.

علاوه بر این، به نظر می رسد عدم تحمل لاکتوز در خانواده ها وجود دارد و عدم تحمل لاکتوز در برخی از اقوام نسبت به سایرین شیوع بیشتری دارد. بومیان آمریکایی، اسپانیایی ها، آسیایی ها و کسانی که از تبار آفریقا هستند، غالباً بیشتر از تبار اروپایی ها، عدم تحمل را تجربه می نمایند.

2. پیری

با افزایش سن میزان فراوری لاکتاز، منجر به عدم تحمل در افرادی می گردد که حتی هرگز علائم آشکار عدم تحمل لاکتوز را نداشته اند.

3. بیماری و استرس

در برخی موارد، عدم تحمل لاکتوز بعلاوه می تواند ناشی از جراحی، آسیب، بیماری و درمان های خاص باشد. شرایط متداول که می تواند نقش داشته باشد شامل گاستروانتریت، IBS، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، بیماری سلیاک و سایر مسائل دستگاه گوارش از جمله رشد کاندیدا و نشتی روده است.

حتی گاهی آنفولانزا هم می تواند باعث عدم تحمل گردد (با این حال، اغلب علائم به مرور زمان محو می شوند). علاوه بر این، مصرف داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها برای مدت طولانی ممکن است سلامت روده را مختل نموده و به عدم تحمل لاکتوز یاری کند.

تشخیص

پزشکان چگونه عدم تحمل لاکتوز را آزمایش می نمایند؟ برای آزمایش عدم تحمل لاکتوز در بیمارانی که علائمی مانند نفخ و اسهال را تجربه می نمایند، پزشکان به تعدادی از آزمایشات مختلف متکی هستند از جمله:

  • آزمایش تنفس هیدروژن، از آنجا که لاکتوز بدون هضم باعث می گردد سطح بالایی از هیدروژن در نفس خود داشته باشید.
  • تست واکنش به یک حذف در رژیم غذایی که در آن شما از خوردن و نوشیدن شیر و محصولات شیر برای آزمایش اثرات خودداری می کنید.
  • تست با استفاده از استتوسکوپ برای گوش دادن به صداهای درون شکم شما
  • مصاحبه در خصوص علائم، سابقه خانوادگی، سابقه پزشکی و عادات غذایی
  • یک معاینه فیزیکی برای آنالیز هرگونه مشکل بهداشتی اساسی که ممکن است دلیل واقعی علائم باشد.

به خاطر داشته باشید که تعدادی از شرایط دیگر گذشته از عدم تحمل لاکتوز می تواند علائم مشابهی ایجاد کند. این موارد عبارتند از:

سندرم روده تحریک پذیر، بیماری سلیاک، بیماری التهابی روده یا SIBO (رشد باکتریایی روده کوچک). به همین خاطر پزشکان قبل از تأیید تشخیص عدم تحمل لاکتوز باید این دلایل را رد نمایند.

درمان و رژیم غذایی

در حال حاضر هیچ درمانی دائمی برای این مشکل وجود ندارد زیرا هیچ درمانی نمی تواند میزان لاکتاز روده کوچک شما را افزایش دهد. با این حال، اقدامات لازم برای مدیریت علائم و جلوگیری از عوارض وجود دارد. یکی از نگرانی های مهم افرادی که عدم تحمل دارند این است که ممکن است به میزان کافی از مواد مغذی ضروری موجود در محصولات شیر از جمله کلسیم، منیزیم، ویتامین D و ویتامین K دریافت ننمایند.

در حالی که گزینه ای برای مصرف مکمل های غذایی به نام محصولات لاکتاز وجود دارد که به هضم لاکتوز یاری می نماید اما این مشکل اساسی را حل نمی نماید و ممکن است یک راه چاره طولانی مدت خوب نباشد.

در صورت عدم تحمل لاکتوز از چه غذاهایی باید اجتناب کنید؟ آیا لزوماً احتیاج به کنار گذاشتن تمام لبنیات دارید؟

بسته به شدت عدم تحمل شما، ممکن است لازم باشد هنگام بهبودی از لبنیات دوری کنید. با این حال، با پیروی از یک رژیم غذایی سالم عدم تحمل لاکتوز، ممکن است احتیاجی به یک فداکاری دائمی نباشد.

برخی از افراد با عدم تحمل شدید لاکتوز باید از مصرف بیشتر یا تمام محصولات لبنی خودداری نمایند. برخی دیگر می توانند انواع خاصی را تحمل نمایند بدون اینکه علائم عدم تحمل لاکتوز را تجربه نمایند.

به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند تا 12 گرم لاکتوز به میزان حدود 1 فنجان شیر، بدون ایجاد علائم قوی مصرف نمایند. برخی از کارشناسان بعلاوه بر این باورند که یکی از مهمترین های مصرف محصولات لبنی هنگام خوردن رژیم غذایی عدم تحمل لاکتوز، انتخاب محصولات خام و غیرمستقیم ساخته شده از شیر خام گاو، بز و گوسفند است.

مطالعه ای که در مجله انجمن رژیم غذایی منتشر شده است نشان می دهد که مصرف کفیر باعث افزایش هضم لاکتوز و تحمل می گردد. شرکت نمایندگان در این مطالعه کاهش شدت گاز را 54 درصد تا 71 درصد تجربه کردند.

در حالی که کفیر محصولی لبنی است، فرآیند تخمیر لاکتوز طبیعی را تجزیه می نماید و باعث می گردد هضم و جذب آن به وسیله بدن آسان تر گردد. نتیجه این است که بیشتر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هنوز هم می توانند از برخی از انواع لبنیات لذت ببرند، در حالی که از مزایای سلامتی اش استفاده می نمایند.

اگر احتیاج به جلوگیری از همه انواع لاکتوز دارید، مراقب مشتقات لبنی که در غذاهای معمولی پنهان می شوند - از جمله نان، شیرینی، کراکر، غلات، سوپ ها، گوشت های فرآوری شده، پروتئین بارها و آب نبات - باشید. به برچسب های مواد تشکیل دهنده نگاه کنید و به همان میزان که لازم است برای کنترل علائم خود از این غذاها خودداری کنید:

  • شیر
  • خامه
  • کره
  • شیر عسلی
  • شیر تغلیظ شده
  • شیرخشک
  • مواد جامد شیر
  • مارگارین
  • پنیر
  • کشک
  • سرشیر

هیچ تعریفی برای اصطلاحات بدون لاکتوز یا لاکتوز کاهش یافته وجود ندارد. حتی محصولاتی که به عنوان غیر لبنی تبلیغ می شوند می توانند حاوی مقادیر یاریی از محصولات لبنی باشند که می تواند منجر به علائم مختل نماینده عدم تحمل لاکتوز گردد.

علاوه بر این، غذاهای طبیعی سالم که سالهاست خورده اید ممکن است ریشه عدم تحمل لاکتوز باشد. هنگام انتقال به رژیم غذایی عدم تحمل لاکتوز، مهم است که برچسب های تمام غذاهای فرآوری شده را با دقت بخوانید تا اطمینان حاصل گردد که محصولات لبنی در کمین نیستند.

در حالت ایده آل، برترین محصولات لبنی برای مصرف در صورت عدم تحمل لاکتوز، انواع ساخته شده از شیر خام گاو یا بز است که حداقل 24 ساعت تخمیر شده اند.

فواید شیر خام شامل پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن، پوست سالم، مو و ناخن ها، افزایش تراکم استخوان، کاهش وزن، رشد عضلات و تقویت سیستم عصبی است.

شیر خام مفید است زیرا فرآیند پاستوریزاسیون به طور چشمگیری مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین های A ،C ،E و B و بعلاوه مواد معدنی مانند آهن، روی و کلسیم را کاهش می دهد. آنزیم های طبیعی که به بدن ما یاری می نمایند تا لبنیات را هضم کند، در حالی که پروتئین و ایمونوگلوبولین آسیب می بینند از بین می روند.

در اینجا اقدامات دیگری برای یاری به مدیریت عدم تحمل لاکتوز وجود دارد:

1. از لبنیات تخمیر شده ارگانیک بهره ببرید

لبنیات تخمیر شده باعث افزایش هضم لاکتوز، چربی ها و پروتئین در لبنیات می گردد، اما بعلاوه به هضم سالم سایر غذاها یاری می نماید.

به طور مثال کفیر ارگانیک با کیفیت بالا می تواند بسیار رضایت بخش باشد. کفیر شبیه ماست است، فقط رقیق تر و قابل آشامیدنی است. غذاهای پروبیوتیک سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه ضروری هستند. کفیر حاوی مقادیر بالایی از تیامین، B12، فولات و ویتامین K سازنده استخوان است.

ویتامین K2 به طور خاص به کلسیم یاری می نماید تا متابولیزه گردد و استخوان های قوی تری ایجاد کند که برای افراد در رژیم عدم تحمل لاکتوز لازم است.

لبنیات تخمیر شده ارگانیک بعلاوه به افزایش سطح منیزیم یاری می نماید. کمبود منیزیم در افراد مبتلا به اختلالات دستگاه گوارش از جمله بیماری سلیاک و کرون و IBS … و بعلاوه عدم تحمل لاکتوز شایع است.

شما ممکن است برای یاری به کاهش علائم و یاری به بهبود بدن، برای مدتی تمام محصولات لبنی را کنار بگذارید اما در حالت ایده آل می توانید آغاز به تعویض لبنیات عادی با لبنیات تخمیر شده کنید که می تواند به بازگرداندن سلامت دستگاه گوارش یاری کند و آنزیم هایی دارد که در واقع به هضم یاری خواهد نمود.

2. شیر بز را امتحان کنید

برای بسیاری از افراد، شیر بز ممکن است در دستگاه گوارش راحت تر از شیر گاو باشد. شیر بز سرشار از اسیدهای چرب است و به راحتی در بدن جذب می گردد. ذرات چربی واقعی موجود در شیر بز کوچکتر است و حاوی غلظت کمتری از لاکتوز است.

برای هضم محصولات شیر بز نسبت به محصولات شیر گاو زمان بسیار کمتری طول می کشد و با این حال، شیر بز از کلسیم، فسفر، ید، پتاسیم، بیوتین و اسید پانتوتنیک غنی تر است. علاوه بر این، سطح کازئین آن کمتر است و آن را برای افراد دارای حساسیت به کازئین مناسب تر می نماید.

3. آنزیم های گوارشی را که حاوی لاکتاز هستند، مصرف کنید

مکمل آنزیم گوارشی می تواند به تجزیه چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها یاری کند و در عملکرد گوارشی کارآمد یاری کند.

مصرف مکمل های گوارشی مخصوص فرموله شده، یک درمان ایمن برای اختلالات سوء جذب هضم، از جمله عدم تحمل لاکتوز فراهم می نماید.

در ابتدای هر وعده غذایی یک آنزیم مصرف کنید تا اطمینان حاصل گردد که غذاها به طور کامل هضم می شوند. این امر بعلاوه به کاهش احتمال هضم غذاهای جزئی از جمله پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدرات ها در روده یاری می نماید.

4. مکمل پروبیوتیک ها

این یک بخش اساسی از رژیم عدم تحمل لاکتوز است. باکتری های فعال در ماست، کفیر، سبزیجات و مکمل های تخمیر شده به حفظ دستگاه گوارش سالم یاری می نماید. افزایش باکتری های سالم در روده شما ممکن است به فراوری بیشتر لاکتاز یا حداقل یاری به هضم یاری کند.

با افزودن مکمل های پروبیوتیکی و غذاهای غنی از پروبیوتیک به رژیم غذایی خود، می توانید تعادل را در روده تغییر داده که منجر به جذب بیشتر مواد مغذی گردد. براساس مطالعه ای که در مجله میکروبیولوژی کاربردی منتشر شده است، مدیریت عدم تحمل لاکتوز با ماست و پروبیوتیک امکان پذیر است.

با این حال، مکمل های پروبیوتیک می توانند به طور قابل توجهی کارهای بیشتری برای سلامتی کلی نسبت به سلامت روده انجام دهند. در حقیقت، براساس مطالعه ای که در Science Daily منتشر شده، ممکن است در آینده از پروبیوتیک ها برای یاری به کنترل بیماری استفاده گردد، بدون اینکه به آنتی بیوتیک ها احتیاجی باشد.

مهم است که در پی مکملی باشید که حاوی پروبیوتیک ها به خصوص پربیوتیک های حاصل از ارگانیسم های مبتنی بر خاک باشد.

5. غذاهای غنی از کلسیم را در نظر بگیرید

در حالی که کلسیم غالباً یک ماده معدنی قدرتمند در مبارزه با پوکی استخوان محسوب می گردد، برای سلامتی ما بسیار مهمتر از استخوان های ما است. در حقیقت، غذاهای غنی از کلسیم به ارتقاء سلامت قلب و مدیریت وزن بدن هم یاری می نمایند.

غذاهای غنی از کلسیم که همه باید در رژیم های عدم تحمل لاکتوز خود را در خود جای دهند، شامل شیر خام، ماست، کفیر، سبزیجات تیره مانند کلم پخته شده، پنیر خام، ساردین و کلم بروکلی است.

6. غذاهای سرشار از ویتامین K را به رژیم خود اضافه کنید

همانطور که در بالا ذکر شد، ویتامین K نقش مهمی در جذب کلسیم و سلامت استخوان دارد اما فواید آن به همین جا ختم نمی گردد. بعلاوه به ارتقاء عملکرد مغز و بهبود حساسیت به انسولین هم یاری می نماید.

این ویتامین محلول در چربی در کبد ذخیره می گردد و با استفاده از آنتی بیوتیک، داروهای کلسترول با نسخه خاص و IBS و نشتی روده می توان سطح مناسب را مختل کرد. بسیاری از افراد عدم تحمل لاکتوز نیز از ویتامین K نیز کمبود دارند بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که در روتین غذای روزانه خود به میزان کافی از آن دریافت می کنید.

غذاهای سرشار از ویتامین K برای افزودن به رژیم غذایی عدم تحمل لاکتوز شما شامل سبزیجات برگ سبز، پیازچه، جوانه بروکسل، کلم، کلم بروکلی، خیار و ریحان خشک است. علاوه بر این، لبنیات ارگانیک تخمیر شده نیز با این ویتامین غنی شده اند.

7. آب قلم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

این آبگوشت ساده و خوشمزه به بدن یاری می نماید تا ضمن بهبود سلامت مفصل، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سلولیت، بر تحمل مواد غذایی، حساسیت ها و حتی آلرژی ها غلبه کند.

استخوان های گوشت گاو تغذیه شده با چمن یا استخوان مرغ پرورش یافته در دامنه آزاد ارگانیک، باعث جذب کلسیم، منیزیم، فسفر، گوگرد و سایر مواد معدنی می گردد. علاوه بر این، کلاژن طبیعی و ژلاتین موجود در استخوان ها به پشتیبانی از دستگاه گوارش یاری می نماید. هدف از مصرف 250 تا 350 میلی لیتر در هر روز است.

8. سلامت روده خود را با رژیم GAPS آغاز کنید

برنامه رژیم غذایی GAPS به وسیله دکتر کمپبل برای یاری به کاهش التهاب، درمان بیماری های خود ایمنی، حمایت از عملکرد عصبی سالم و به حداقل رساندن اختلالات گوارشی طراحی شده است. اگر ماه ها یا سال ها علائم عدم تحمل لاکتوز را تجربه نموده اید، می توانید با پیروی از این برنامه غذایی، انتقال خود را آغاز کنید.

غذاهای مصرفی شامل بسیاری از موارد ذکر شده در بالا مانند لبنیات تخمیر شده خام، میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، آجیل و لوبیا سالم، ماهی های آزاد، گوشت گاو تغذیه شده با چمن و مرغ پرورشی در دامنه آزاد است.

9. غذاهای غیر لبنی و غنی از پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

غذاهای غنی از پروبیوتیک سلامت کلی سیستم گوارشی را افزایش می دهد و می تواند به سهولت علائم ناراحتی متداول (از جمله جذب ضعیف مواد مغذی)، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و افزایش انرژی بیشتر به دلیل ویتامین B12 در بدن یاری کند.

Sauerkraut و Kimchi هر دو از کلم های تخمیر شده و سایر سبزیجات ساخته شده و سرشار از مواد مغذی و سرشار از آنزیم هایی هستند که به هضم غذاها یاری می نمایند. نوشیدنی های پروبیوتیک از جمله KVAS و Kombucha، سرشار از باکتری های سالم هستند که به سم زدایی کبد به همراه کفیر نارگیل یاری می نمایند.

تهیه کفیر نارگیل در خانه با همان نوع دانه های کفیر که در لبنیات استفاده می گردد آسان است و سرشار از باکتری های سالم موجود در محصولات لبنی تخمیر شده است.

10. برای پخت و پز از روغن نارگیل بهره ببرید

روغن نارگیل یکی از شگفت انگیزترین غذاهای روی کره زمین است و به راحتی به انرژی بدن تبدیل می گردد. علاوه بر این به بهبود هضم، سوزاندن چربی، از بین بردن باکتری ها و قارچ های بد و تنظیم کاندیدا در بدن یاری می نماید.

از روغن نارگیل می توان برای پخت و پز با گرمای بالا استفاده کرد، می تواند جایگزین لبنیات در قهوه و چای باشد و پخت آن آسان است. این امر به مبارزه با التهاب در بدن، تقویت سیستم ایمنی بدن و حتی جلوگیری از ریزش استخوان یاری می نماید.

برای افرادی که مصرف لبنیات سنتی خود را محدود می نمایند، روغن نارگیل باید در رژیم های غذایی آنها قرار گیرد.

11. جایگزین کردن کره با گی

هزاران سال است که برای بهبود عملکرد هضم، کاهش التهاب، حمایت از کاهش وزن، تقویت استخوان ها و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد اما مهمترین عامل برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز استفاده از گی Ghee است. این فقط حاوی مقادیری از لاکتوز است که بیشتر افراد به آنها واکنش نشان نمی دهند.

فرآیند طولانی تر و کمرنگ کردن کره بیشتر لاکتوز و کازئین را از بین می برد، بنابراین افراد دارای حساسیت یا آلرژی به لبنیات باید Ghee را امتحان نمایند.

Ghee همه کاره است و می تواند برای همه چیز از پخت و پز گرم گرفته تا تهیه نان تست با کره استفاده گردد. مانند روغن نارگیل، گی بخشی از رژیم غذایی شفابخش محسوب می گردد.

کلام آخر

عدم تحمل لاکتوز شرایطی است که در آن شما علائم گوارشی - مانند نفخ، اسهال و گاز - پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی هایی که حاوی لاکتوز هستند، از جمله شیر و لبنیات تجربه می کنید.

علائم عدم تحمل لاکتوز شامل نفخ، گاز، درد معده، اسهال و برخی اوقات موارد دیگر مانند سردرد است. آنها معمولاً در حدود 30 دقیقه تا دو ساعت پس از مصرف لاکتوز آغاز می شوند.

عدم تحمل لاکتوز در اثر عواملی از جمله ژنتیک، پیری، خوردن رژیم غذایی ایجاد می گردد که به نشت روده، بیماری ها و استرس یاری می نماید.

درمان عدم تحمل لاکتوز به طور معمول شامل رژیم غذایی حذف برای جلوگیری از لبنیات و پرداختن به دلایل اساسی است. خواندن برچسب ها با دقت مهم است و در اثر مصرف انواع شیر لبنی، لاکتوز، آب پنیر، کشک، فرآورده های شیر، مواد جامد شیر خشک و پودرهای شیر خشک بدون چربی به وجود می آید.

منبع:

draxe

منبع: هفت گنج

به "7 نشانه عدم تحمل لاکتوز و 11 نکته برای مدیریت آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 نشانه عدم تحمل لاکتوز و 11 نکته برای مدیریت آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید