معرفی غذاهای محبوب ترین غذاهای اندونزیایی ، خوشمزه های اندونزی

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، اندونزی در واقع یک مجمع الجزایر است که از تعداد زیادی جزیره و حدود 300 قوم و قبیله مختلف تشکیل شده است. همین تنوع قومی باعث به وجود آمدن سنت های مختلف و در نتیجه فرهنگ غذایی متنوع شده، تا جایی که گفته می گردد 5300 نوع از غذاهای کشور اندونزی سنتی و بسیار خوشمزه اند. این تنوع بالا باعث شده تا گردشگران این کشور بتوانند انتخاب گسترده تری داشته و از بین طعم ها و عطرهای گوناگون غذایی باب میل خودشان پیدا نمایند. از این رو از سال 2011 فرهنگ غذایی در این کشور به صورت جدی پیگیری شده و در زمینه رشد گردشگری، غذاهای اندونزی مورد توجه نهاده شد. در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا با تعدادی از غذاهای اندونزیایی خوشمزه آشنا شوید.

معرفی غذاهای محبوب ترین غذاهای اندونزیایی ، خوشمزه های اندونزی

سنتی ترین غذاهای اندونزیایی

اگر نگاهی به فهرست غذاهای اندونزیایی بیندازید، مشاهده می کنید که اغلب غذاهای این فهرست را گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، برنج بخارپز و سوپ تشکیل می دهند. از این رو رژیم غذایی این کشور رژیمی سالم با طعم ها و مزه های نو می باشد. اگر در سفر خود به اندونزی دیدید که مردم این کشور با دست غذا می خورند، تعجب نکنید. در این کشور علاوه بر قاشق و چنگال با دست غذا خوردن نیز مرسوم است. برای این کار نیز فقط از دست راست خود استفاده می کنند. طبق رسوم این کشور، آن ها میزان کمی از غذا را در بشقاب خود ریخته و در کنار آن نیز یک لیوان نوشیدنی قرار می دهند.

غذاهای اندونزی: سس تند سمبال (Sambal)

سمبال نوعی سس تند است که از عصاره میگو، شکر، نمک، آبلیمو، قارچ و انبه نرسیده و فلفل تهیه می شود. این سس تند را معمولا در کاسه کوچکی ریخته و در کنار اغلب غذاهای اندونزایی سرو می کنند.

غذاهای کشور اندونزی: پنیر توفو (Tofu cheese)

پنیر توفو یا پنیر سویا نوعی پنیر است که از شیر دانه سویا گرفته شده و در فرهنگ غذایی کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند چین، تایلند، کره، اندونزی و ... جایگاه ویژه ای دارد. توفو در انواع غذاهایی چون سوپ، سالاد، سس و ... مورد استفاده قرار می گیرد و به همراه دیگر مواد گریل یا تفت داده می شود.

غذاهای اندونزیایی: پِپس ایکان (Pepes Ikan)

پِپس یک روش پخت غذاست که در آن مواد مورد نظر (مانند ماهی، مرغ، سبزیجات، قارچ و ...) را در برگ های موز پیچیده و بخار پز می کنند. پِپس ایکان به ماهی بخارپز شده در برگ موز گفته می شود که برای تهیه آن می توان از انواع ماهی استفاده کرد، اما به طور معمول از ماهی کپور برای این غذا استفاده می شود.

غذاهای کشور اندونزی: ایکان باکار (Ikan bakar)

یکی از اصلی ترین و محبوب ترین غذاهای سنتی اندونزیایی که حتما باید در سفر خود به این کشور امتحان کنید، ایکان باکار یا همان ماهی گریل شده است. این غذا یک غذای سالم و ساده است که در منوی غذایی اغلب رستوران های این کشور دیده می شود. برای تهیه ایکان باکار ماهی را با ادویه جات مختلف مزه دار نموده و سپس آن را گریل می کنند. این غذا به همراه برنج و سس های مختلفی چون سس سویا، سس قارچ یا سس فلفل سرو می شود.

غذاهای اندونزی: ببک گورنگ (Bebek Goreng)

برای تهیه این غذا از گوشت اردک استفاده می کنند. ابتدا یک اردک کامل را با موادی چون چوب دارچین، زردچوبه، فلفل، دانه گشینز، آبلیمو و ... طعم دار می کنند. سپس آن را درون یک فویل پیچیده و به آرامی کباب می کنند. اردک کباب شده معمولا به همراه برنج، لوبیای مارمالاد شده، سس سمبال و سبزیجاتی مانند اسفناج، برگ کاهو و ... سرو می شود.

غذاهای اندونزیایی: ساتای (Satay)

اگر از دوستداران کباب هستید، می توانید ساتای اندونزیایی را امتحان کنید. ساتای، تکه های گوشت مرغ، گاو، خرگوش یا بز می باشد که با زردچوبه و مواد دیگر طعم دار شده و بر روی ذغال کباب می شود. این غذا به همراه سس بادام زمینی خورده می شود. در کنار ساتای معمولا کیک برنج، پیاز و خیار حلقه شده نیز قرار می گیرد.

غذاهای اندونزی: راوون (Rawon)

راوون یک خوراک خوشمزه با طعم و عطری دلپذیر و دوست داشتنی است که پیشنهاد می کنیم حتما امتحان کنید. این غذا از گوشت گاو تهیه شده و از طعم دهنده هایی مانند فلفل قرمز، زنجبیل، موسیر، سیر و زردچوبه در آن استفاده می شود.

غذاهای کشور اندونزی: سوپ دم گاو

سوپ دم گاو یکی از لذیذترین غذاهای کشور اندونزی است که از گوشت و چربی دم گاو به همراه مواد دیگر تهیه می شود. برای درست کردن این سوپ ابتدا دم گاو را تکه تکه نموده و در روغن سرخ نموده یا کباب می کنند. سپس تکه های گوشت را در ظرف آبی ریخته و به همراه ادویه جات مختلف و سبزیجات می پزند.

غذاهای اندونزیایی: گورنگان (Gorengan)

گورنگان یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی اندونزی است که بسیار مقرون به صرفه و مقرون بصرفه بوده و به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار می گیرد. گورنگ، در واقع به معنای سرخ شدن می باشد. برای تهیه این غذا مواد مورد نظر را در یک خمیر نازک پیچیده و در روغن سرخ می کنند. هر سرآشپز خیابانی دستور خاص خود را برای این غذا دارد و مواد بکار رفته در آن نیز متفاوت می باشد. مشتریان می توانند با توجه به سلیقه خود نوع شیرین یا گوشتی گورنگان را تهیه کنند. گورنگان موز، نارگیل، مرغ، گوشت گاو و ... تعدادی از انواع مختلف گورنگان می باشند.

غذاهای کشور اندونزی: آیام گورنگ (ayam goreng)

یکی از ساده ترین و در عین حال خوشمزه ترین غذاهای اندونزیایی است که در منوی بسیاری از رستوران های این کشور دیده می شود، آیام گورنگ نام دارد. این غذا در واقع مرغ سرخ شده است اما طعم آن با مرغ هایی که تا به امروز خورده اید، فرق دارد. برای تهیه این غذا پرندگان کوچک را با ادویه جات مختلف طعم دار نموده و سرخ می کنند. ظاهر سخت و درون نرم مرغ ها از مهم ترین تفاوت های این غذا با انواع مشابه آن می باشد.

غذاهای اندونزی: بلادو ترونگ (Balado Terong)

برای تهیه این غذا بادمجان ها را از وسط نصف نموده و آن ها در فر می پزند تا کمی نرم شود. سپس وسط آن را با سسی که از گوجه فرنگی خرد شده، موسیر، نمک، فلفل، شکر، سس سمبال و ... تهیه شده، پر می کنند.

غذاهای کشور اندونزیایی: مارتاباک (Martabak)

مارتاباک، نوعی کرپ است که در دو نوع شیرین و گوشتی تهیه می شود. نوع شیرین آن که به عنوان دسر مورد استفاده قرار می گیرد از آرد، تخم مرغ، شیر، شکر، پنیر چدار و ... تهیه شده و برای درست کردن نوع گوشتی نیز از انواع گوشت های مختلف مانند مرغ، گوشت گاو یا گوسفند در کنار سبزیجات استفاده می شود.

غذاهای اندونزی: سایور آسم (Sayur Asem)

سایور آسم یا سوپ ترش یکی از محبوب ترین غذاهای اندونزی است که از گوشت یا ماهی تهیه شده و برای مزه دار کردن آن نیز از تمبرهندی استفاده می شود. علاوه بر این ها، سبزیجات دیگری چون تکه های بزرگ ذرت، بیلیمبی، ملینجو، چالوت و ... نیز به این سوپ اضافه می شود.

غذاهای کشور اندونزی: باکپائو (Bakpao)

باکپائو، نوعی میان وعده است که در غرفه ها و غذاخوری های خیابانی اندونزی به فروش می رسد و به عنوان یک غذای سبک مورد استفاده قرار می گیرد. باکپائو نانی است که داخل آن با گوشت پر شده است.

غذاهای اندونزیایی: ایندومی (indomie)

نودل، در آشپزی اندونزیایی جایگاه ویژه ای داشته و در انواع سوپ و سالاد مورد استفاده قرار می گیرد. ایندومی نیز نوعی نودل فوری است که عطر و طعمی دلپذیر داشته و در طبخ غذاهای مختلف از آن استفاده می شود.

غذاهای کشور اندونزی: میه آیام (Mie ayam)

برای تهیه این سالاد خوشمزه، ابتدا نودل ها را در آب گوشت یا مرغ می پزند و به آن مواد و سس های دیگری نیز اضافه می کنند. سامبال یکی از سس هایی است که در این سالاد مورد استفاده قرار می گیرد. این سالاد بسیار محبوب بوده و در اغلب رستوران های این کشور سرو می شود.

غذاهای اندونزی: لانتونگ سایور (Lontong Sayur)

لانتونگ سایور یک غذای مقوی است که از برنج، شیر نارگیل، پاپایا، پنیر توفو و تخم مرغ آب پزشده تهیه می شود. این غذا معمولا در وعده غذایی صبحانه سرو می شود.

منبع: همگردی

به "معرفی غذاهای محبوب ترین غذاهای اندونزیایی ، خوشمزه های اندونزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی غذاهای محبوب ترین غذاهای اندونزیایی ، خوشمزه های اندونزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید