هدف گیری دقیق پارک علم و فناوری همدان در کرونا ، از فراوری البسه آنتی باکتریال تا لباس کاروال ایزوله

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور، فراوری محصولاتی با خاصیت مقابله و مهار بیماری کوید 19 را در اولویت کاری خود قرار دادند که پارک علم و فناوری همدان با فراوری محصولات متفاوت از این قافله عقب نمانده است.

هدف گیری دقیق پارک علم و فناوری همدان در کرونا ، از فراوری البسه آنتی باکتریال تا لباس کاروال ایزوله

گروه دانشگاه وبلاگ کوجی هامی؛ با شروع شیوع کرونا در ایران شرکت های دانش بنیان و گروه های جهادی خودجوش به عرصه فراوری ورود نموده و با فراوری و توزیع تجهیزات درمانی و پزشکی قسمت بزرگی از کاستی های بازار را پوشش داده و امنیت خاطر را به جان کشور بازگرداندند. در این میان پارک های علم فناوری جان دوباره ای گرفتند. شرکت های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری با ظهور و بروز استعداد های ویژه ای که داشتند در زمینه مبارزه با ویروس کرونا درخشیدند و با فراوری و توزیع آنچه کادر درمان و مردم نسبت به آن احساس احتیاج داشتند، بعد از گذشت مدتی باعث قانع کردن بازار داخلی شدند. البته نباید نقش دیگر گروه ها و مراکز را نادیده گرفت و مقصود هم این نبود.

پارک علم و فناوری همدان پا به پای دیگر پارک ها با ورود به این عرصه و دست گذاشتن به روی نقطه حساس کمبود ماسک، شیلد محافظ صورت و گان کار خود را شروع کرد. برای آشنایی با محصولات فراوری شده و پیگیری فرایند چگونگی کار ها با محمدحسن مرادی، رئیس پارک علم و فناوری همدان به تبادل نظر نشستیم. او می گوید: در پی شیوع ویروس کرونا، پیشگیری و مبارزه با این ویروس فراگیر و پرمخاطره در سطح پارک و جامعه در دستور کار این سازمان نهاده شد و با توجه به احتیاج گسترده و شدید کشور به اقلام بهداشتی، فراوری محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان و واحد های فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان، در جهت مبارزه با این ویروس تغییر کرد.

در پی شیوع ویروس کرونا، پیشگیری و مبارزه با این ویروس فراگیر و پرمخاطره در سطح پارک و جامعه در دستور کار این سازمان نهاده شد و با توجه به احتیاج گسترده و شدید کشور به اقلام بهداشتی، فراوری محصولات فناورانه شرکت های دانش بنیان و واحد های فناور مستقر در پارک علم و فناوری همدان، در جهت مبارزه با این ویروس تغییر کرد.

مرادی می گوید: ما در پارک همدان کوشش کردیم تا با اعلام آمادگی در مورد همراهی و تسهیل امور، نسبت به هرگونه همکاری و مساعدت با شرکت های عضو اعم از حمایت پژوهشی در فراوری دارو یا یافتن جایگزین های درمانی، تخصیص اعتبار و تسهیلات اقتصادی و نیروی انسانی به فراوری اقلام مورد احتیاج کشور در شرایط فعلی و تأمین اقلام و تجهیزات مورد احتیاج کادر درمانی بیمارستان ها و همچنین تأمین اقلام و کالا های پیشگیری و ضدعفونی نماینده برای کارکنان شاغل در پارک و اقشار مختلف کشوریاری کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری همدان در ادامه افزود: در فراوری اقلام بهداشتی جهت پیشگیری و مبارزه با ویروس کرونا توسط واحد های فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک، نتایجی قابل توجهی حاصل شد که می توان به فراوری لباس ایزوله، ژل و محلول ضدعفونی نماینده، البسه بیمارستانی، شیلد محافظ صورت و محلول بره موم اشاره نمود.

لباس کاروال ایزوله

مرادی می گوید: لباس کاورال ایزوله با تیراژ فراوری روزانه 400 عدد توسط شرکت دانش بنیان ساغر فن پارس شروع شد و اکنون به فراوری روزانه 1000 عدد رسیده است. در نظر داریم باتوجه به احتیاج بازار میزان فراوریات را بالاتر نیز ببریم.

حمید ساغریچیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان ساغر فن پارس در این خصوص گفت: در پی شیوع ویروس کرونا و لزوم مبارزه جدی با این ویروس فراگیر و پرمخاطره و با توجه به احتیاج گسترده کشور به اقلام بهداشتی، فراوری محصولات فناورانه لباس کاورال ایزوله در دستور کار فراوری این شرکت نهاده شد.

ساغریچیان می گوید: در فراوری این محصول تمام ویژگی لازم جهت ارتقای کیفیت را در نظر گرفته ایم، زیرا این محصول با سلامت کوششگران عرضه بهداشت و درمان در ارتباط می باشد و هرگونه عیب و نقصی در فراوری این محصول، موجب تحمل خسارات جدی در مبارزه با ویروس کرونا می باشد وتیراژ فراوری این محصول در شرکت روزانه 1000 عدد می باشد که پاسخ گوی بخشی از احتیاج مراکز درمانی مبارزه با این ویروس است.

این محصول با سلامت کوششگران عرضه بهداشت و درمان در ارتباط می باشد و هرگونه عیب و نقصی در فراوری این محصول، موجب تحمل خسارات جدی در مبارزه با ویروس کرونا می باشد وتیراژ فراوری این محصول در شرکت روزانه 1000 عدد می باشد که پاسخ گوی بخشی از احتیاج مراکز درمانی مبارزه با این ویروس است.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان ساغر فن پارس این محصول با مواد اولیه و دستگاه های به روز اروپایی با تکنولوژی بالا و از مرغوب ترین پارچه، با لمینیت جهت ضد آب شدن آن و مطابق با استاندارد های به روز جهان فراوری می گردد و دوخت آن نیز کاملاً مرغوب و نفوذ ناپذیر می باشد.

ژل و محلول ضدعفونی نماینده

به گفته رئیس پارک علم و فناوری همدان ژل و محلول ضدعفونی نماینده دست و سطوح به همت شرکت ارمغان سلامت الوند فراز از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری همدان به فراوری رسیده است. در حال حاضر در این شرکت روزانه 5 هزار ژل و 5 هزار لیتر محلول ضدعفونی نماینده فراوری و توزیع می گردد.

البسه بیمارستانی ضد میکروبی نانوبا

شرکت زانیار بینش نوآور از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری همدان بوده که به فراوری البسه بیمارستانی ضد میکروبی نانوبا مشغول است. این شرکت قادر است که روزانه حدود هزار عدد از این لباس ها را فراوری کند که بنا بر احتیاج روزانه 500 ست را روانه بازار می نماید.

ملکی، مدیرعامل شرکت زانیار بینش نوآور در مورد این لباس ضدمیکروب می گوید: این البسه ضدمیکروبی در باعث کاهش عفونت های بیمارستانی می باشد. آمارهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر این است که حتی در کشورهای توسعه یافته عفونت های بیمارستانی معضل بزرگی است و سالانه مبالغ هنگفتی را صرف دفع این عفونت ها می نمایند.

مدیرعامل شرکت زانیار بینش نوآور می گوید: عفونت بیمارستانی به بیماری هایی گفته می گردد که اشخاص در زمان حضور در بیمارستان به آن مبتلا می شوند. بیشترین آمار این عفونت ها نیز به عفونت های پوستی مربوط می گردد. بنابراین احتیاج به البسه آنتی باکتریالی است که عفونت ها را دفع کند. این البسه به وسیله نانو ساخته می گردد و جدای از این پارچه این لباس ها با البسه رایج بیمارستانی متفاوت است و خاصیت تنفس پذیری بیشتری دارد.

عفونت بیمارستانی به بیماری هایی گفته می گردد که اشخاص در زمان حضور در بیمارستان به آن مبتلا می شوند. بیشترین آمار این عفونت ها نیز به عفونت های پوستی مربوط می گردد. بنابراین احتیاج به البسه آنتی باکتریالی است که عفونت ها را دفع کند. این البسه به وسیله نانو ساخته می گردد و جدای از این پارچه این لباس ها با البسه رایج بیمارستانی متفاوت است و خاصیت تنفس پذیری بیشتری دارد.

شیلد محافظ صورت

یکی دیگر از محصولات این پارک علم و فناوری حفاظ طلقی صورت به همت شرکت پیشرو تحقیق نوین الوند است که تیراژ آن روزانه بالغ بر 3000 عدد می باشد.

محلول بره موم

محلول بره موم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن نیز با تیراژ فراوری 2000 عدد توسط شرکت بادرنگ طب کوستان، بخشی از این دستاورد ها می باشد.

عزتی، مدیرعامل شرکت بادرنگ طب کوهستان در این خصوص می گوید: ویروس بر روی افرادی با زمینه بیماری های مزمن مانند دیابت و ضعف سیستم ایمنی اثر بیشتری دارد و در بعضی از مقالات پزشکی آمده که زنان استعداد بیشتری برای ابتلا به این ویروس کرونا را دارند و به طور عموم کسانی که در مقابل بیماری های تنفسی مانند آنفلولانزا استعداد ابتلای بیشتری را به دلیل ضعف سیستم ایمنی دارند ممکن است راحت تر مبتلا شوند.

ویروس بر روی افرادی با زمینه بیماری های مزمن مانند دیابت و ضعف سیستم ایمنی اثر بیشتری دارد و در بعضی از مقالات پزشکی آمده که زنان استعداد بیشتری برای ابتلا به این ویروس کرونا را دارند و به طور عموم کسانی که در مقابل بیماری های تنفسی مانند آنفلولانزا استعداد ابتلای بیشتری را به دلیل ضعف سیستم ایمنی دارند ممکن است راحت تر مبتلا شوند.

به گفته عزتی این ماده توسط زنبورعسل در کندو فراوری می گردد و خود به عنوان یک ماده محافظتی برای زنبورها به حساب می آید و هزاران سال است که در طب های مکمل در جوامع مختلف در جهان به خوبی از آن استفاده شده و در صنعت داروسازی نوین داروهای مختلف و متعددی از آن به شکل کپسول و سایر اقلام دارویی تهیه می گردد.

مرادی در ادامه گفت که پارک علم و فناوری همدان به منظور کاهش آسیب وارده برکسب و کار های دانش بنیان، بسته های حمایتی ویژه ای برای واحد های فناور و شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است. به گفته وی این بسته ها شامل بخگرددگی 50 تا 100 درصدی اجاره بهای دوماهه اول سال، تمدید سه ماهه مدت استقرار برای واحد های فناور مستقر در مراکز رشد، اولویت دهی و تسهیل در ارائه خدمات و حمایت های اقتصادی به واحد هایی که فراوری آن ها در راستای مبارزه با ویروس کرونا می باشد، تسهیل در صدور مجوز فناوری برای واحد هایی که فراوری آن ها در راستای مبارزه با ویروس کرونا می باشد، استمهال 3 ماهه بازپرداخت وام هایی که سررسید آن ها فروردین و اردیبهشت 1399 باشد، یاری در اطلاع رسانی و معرفی محصولات واحد هایی که فراوری آن ها در راستای مبارزه با ویروس کرونا می باشد و همچنین تهیه و توزیع بسته های بهداشتی در بین واحد های فناور و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک به صورت اهدایی نیز تنها بخشی از مساعدت ها و حمایت های این سازمان برای کسب و کار های آسیب دیده در شرایط بحرانی کنونی می باشد.

وی همچنین از اقدامات پارک علم و فناوری همدان در راستای پیشگیری محیطی از ابتلای به ویروس کرونا می گوید: اطلاع رسانی لازم در مورد اهتمام شاغلین در پارک و شرکت های مستقر به حفظ بهداشت شخصی و محیطی به وسیله استفاده ازمواد ضد عفونی نماینده ارائه شد و همچنین تعداد دفعات نظافت اصولی به منظور مصون نگه داشتن فضا های کاری و راستا های ارتباطی از احتمال انتشار ویروس کرونا افزایش یافت.

رئیس پارک علم و فناوری همدان در سرانجام با اشاره به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مرکز می گوید: در جهت فاصله گذاری اجتماعی نیز برنامه ریزی هایی صورت پذیرفت که شامل ایجاد سامانه پاسخگویی آنلاین برای حذف مراجعه حضوری متقاضیان در وب سایت اختصاصی پارک، به تعویق انداختن تجمعات و کاهش جلسات کاری و انجام آن به وسیله ویدئو کنفرانس، حذف الزام ثبت اثر انگشت در دستگاه های ثبت حضور و غیاب و تمهید راه حل های جایگزین، ایجاد سامانه ثبت خود اظهاری شرایط سلامت کارکنان شامل این برنامه ها و اقدامات می باشد.

وبلاگ کوجی هامی در چند هفته اخیر به پوشش فعالیت های پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در سراسر کشور پرداخته و عملکرد و اقدامات این مراکز را در راستای مقابله و مهار بیماری کرونا رسانه ای نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هدف گیری دقیق پارک علم و فناوری همدان در کرونا ، از فراوری البسه آنتی باکتریال تا لباس کاروال ایزوله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدف گیری دقیق پارک علم و فناوری همدان در کرونا ، از فراوری البسه آنتی باکتریال تا لباس کاروال ایزوله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید