انتقاد نماینده کهنوج به احداث سد بر روی رودخانه هلیل

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، نماینده مردم کهنوج در مجلس خطاب به رئیس جمهور: با احداث سدی بر روی رودخانه هلیل، حق آبه زیست محیطی و کشاورزان جنوب کرمان را قطع کردند. مردم به ناچار در اراضی موروثی چند هزار ساله خویش، مجبور به حفر چاه شدند. اکنون نه پروانه چاه می دهند و نه سوخت مردم را تامین می نمایند.

انتقاد نماینده کهنوج به احداث سد بر روی رودخانه هلیل

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، احمد حمزه در جلسه علنی امروز (یک شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور گفت: جنوب کرمان با وسعتی معادل 40 هزار کیلومتر مربع، از بسیاری از استان های کشور بزرگ بوده و یکی از قطب های کشاورزی کشور است. سرانه مصرف هر ایرانی از فراوریات جنوب کرمان بیش از 50 کیلوگرم است. چه بگویم که این منطقه با وجود این حجم فراوری به دلیل نابسامانی نظام فراوری و عرضه و سوء مدیریت مدیران گذشته و حال هنوز عنوان محروم ترین نقطه کشور را یدک می کشد.

نماینده مردم کهنوج در مجلس، ادامه داد: هر چند روند فراوری در منطقه سنتی است، - که خود این هم حاصل کم توجهی مدیران ارشد کشور و دولت است - اما به لطف شرایط خداداید سالیانه قریب به 5 میلیون انواع محصولات فراوری می گردد. اما متاسفانه به دلیل نبود برنامه مشخص برای برطرف محرومیت از جنوب کرمان و نبود سند جامع برای توسعه این منطقه، فاصله جنوب کرمان از دیگر مناطق توسعه یافته روز به روز در حال افزایش است.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: اولین و مهم ترین گام، برای تغییر شرایط و حرکت مناسب تر در جنوب کرمان استقلال نواحی جنوب کرمان و تشکلی استان کرمان جنوبی است. استان کرمان پهناورترین استان کشور است فاصله شمالی ترین و جنوبی ترین نقطه آن قریب به 900 کیلومتر است. جنوبی ترین نقطه آن در شهرستان قلعه گنج از مرکز استان قریب به 600 کیلومتر فاصله دارد. این مسافت همراه با نبود زیرساخت و به ویژه راه های ارتباطی مناسب، مانع اعمال صحیح مدیریت و توزیع منابع مناسب جنوب کرمان است.

حمزه اضافه کرد: وزارت کشور را موظف تا هر چه سریع تر لایحه ایجاد استان کرمان جنوبی را تهیه کند. اقای رئیس جمهور! در دو سفر قبلی خود به کرمان به عرض شما رساندیم که دو مشکل اساسی مردم جنوب کرمان در کنار محرومیت به ارث رسیده، نداشتن اسناد مالکیت ارضی و دیگری، چاه های بدون پروانه است. بارها با مسوولان وزرات خانه های ذی ربط جلسه گذاشتیم اما بی فایده بوده است. اغلب اراضی مردم، به دلیل کم کاری مسوولان در گذشته و عدم اطلاع رسانی به ثبت دولت درآمده است. بخش بزرگی از مردم ما مالک دارایی خود نیستند.

نماینده مردم کهنوج در مجلس با بیان اینکه در سفر گذشته هیات دولت معاون پارلمانی قوه مجریه را مامور تشکیل کارگروه برای برطرف این مسائل کردیم گفت: این کارگروه حتی یک جلسه هم تشکیل نداده است. آقای روحانی! با احداث سدی بر روی رودخانه هلیل، حق آبه زیست محیطی و کشاورزان جنوب کرمان را قطع کردند. مردم به ناچار در اراضی موروثی چند هزار ساله خویش، مجبور به حفر چاه شدند. اکنون نه پروانه چاه می دهند و نه سوخت مردم را تامین می نمایند و پا بر حلقوم مردم کشاورز محروم و مظلوم منطقه نهادند و می خواهند زندگی را از آن ها بگیرند. کدام منطق چنین رفتاری را تجویز می نماید؟

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: در سال رونق فراوری، 25 درصد سهمیه سوخت چاه های کشاورزی پروانه دار را کم نموده اند. این یعنی 25 درصد کاهش سطح زیر کشت و 25 درصد کاهش سطح فراوری. ایا این معنای مدیریت انقلابی در شرایط جنگ مالی است؟ این چه نحوه مدیریت است که 70 پمپ بنزین در جنوب کرمان را نمی توانند و یا نمی خواهند کنترل نمایند. آیا حاضرند به بهانه مبارزه با قاچاق سوخت، پا بر خرخره هزاران کشاورز مظلوم و محروم بگذارند و وادارشان نمایند از بازار قاچاق سوخت، سوخت مورد احتیاج خود را تأمین نمایند. الله اکبر از این مدل تدبیر و مدیریت!

حمزه در ادامه نطق خود خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: برخورد دوگانه و تبعیض آمیز در جذب سرباز معلم، حق التدریسان و پیش دبستانی در استان کرمان نسبت به استان های همجوار چیست؟ چرا باید حق فرزندان جنوب کرمان که در بدترین شرایط به سر می برند به دلیل اهمال مسئولان گذشته و حال پایمال گردد، لطفاً دستور برطرف مشکل را صادر کنید.

نماینده مردم کهنوج در مجلس در انتها خطاب به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد: هزینه کاشت سال جاری بسیار گران بود و اگر از هم اکنون به فکر صادرات محصولات جنوب نباشید قطعاً سال جاری یک بحران بزرگ در جنوب کشور رخ می دهد. نرخ بیمه نخیلات کشاورزی را چند برابر نموده اند، دستور برطرف مشکل را صادر کنید، به نظر می رسد صندوق بیمه محصولات کشاورزی وظیفه حمایتی خود را کاملاً فراموش نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتقاد نماینده کهنوج به احداث سد بر روی رودخانه هلیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد نماینده کهنوج به احداث سد بر روی رودخانه هلیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید