آنکارا: تل ابیض به محاصره درآمده است، قسد: 45 کشته داده ایم

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه از شروع رسمی عملیات نظامی در شمال سوریه اطلاع داد. رئیس جمهور ترکیه با اعلام این که عملیات نظامی در شمال سوریه با نام چشمه صلح است، همچنین گفته است که عملیات چشمه صلح علیه داعش و پ.ک.ک/ی.پ.گ است. رئیس جمهور ترکیه همچنین هدف از این عملیات را جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی کشورش و بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه عنوان نموده است.به گفته اردوغان، عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی خواهد نمود و منجر به ایجاد یک منطقه امن می گردد.

آنکارا: تل ابیض به محاصره درآمده است، قسد: 45 کشته داده ایم

کشته شدن 45 نفر از نیروهای قسد طی 4 روز گذشته

خبرنگار الجزیره گزارش داد: نیروهای قسد از کشته شدن 45 نفر از نیروهای خود طی چهار روز گذشته خبر دادند و این در حالی است که وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن بیش از 400 نفر از نیروهای قسد خبر داده است.

الجزیره اعلام نمود که تاکنون هشت نفر از شبه نظامیان وابسته به ترکیه هم کشته شده اند.

درباره تحولات میدان جنگ هم خبرنگار الجزیره گزارش داد که ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن تاکنون بر 25 روستا در محورهای تل ابیض و راس العین مسلط شده اند.

خبرنگار الجزیره اعلام نمود: نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن تل ابیض را محاصره نموده اند اما به آن وارد نشده اند تا بتوانند مین ها را جمع آوری نمایند.

در حالی که آنکارا از تسلط بر شهر راس العین خبر می دهد اما نیروهای قسد ضمن تکذیب آن از درگیری های شدید در منطقه صنعتی راس العین خبر دادند.

تسلط ارتش ترکیه و شبه نظامیان آن بر چند منطقه در حومه حسکه

از سوی دیگر خبرنگار سانا گزارش داد: نیروهای نظامی رژیم ترکیه چند موضع وابسته به شبه نظامیان قسد را در حومه شمالی حسکه به اشغال خود درآورد. نیروهای متجاوز رژیم ترکیه شهرک های مبروکه و تل جنب در حومه راس العین را به اشغال خود درآوردند و جنگنده های این رژیم به روستای صالحیه واقع در جاده تل تمر-راس العین در حومه شمالی حسکه حمله کردند. جنگنده پس از فرار نیروهای قسد، نیروهای رژیم ترکیه وارد روستای التروازیه شدند و جاده بین المللی حسکه-حلب را قطع کردند.

خارج شدن نیروگاه برق قامشلی از مدار به علت هدف قرار دریافت از سوی ارتش ترکیه

خبرنگار سانا در حسکه گزارش داد: نیروگاه برق در شمال قامشلی به علت هدف قرار دریافت از سوی متجاوزان ترکیه از مدار خارج شد.

محتوای اطلاعیه هایی که هواپیماهای ترکیه ای بر روی تل ابیض ریختند

هواپیماهای ترکیه ای اطلاعیه هایی بر فراز شهر تل ابیض در شمال شرق سوریه ریختند.

در این اطلاعیه ها از غیرنظامیان خواسته شده است که از مواضع شبه نظامیان قسد دور شوند.

ارتش ترکیه در اطلاعیه های خود تاکید نموده است که اگر گروههای تروریستی و داعش نبودند، ساکنان این مناطق همچنان در صلح به سر می بردند.

در این اطلاعیه ها، ارتش ترکیه اعلام نموده است که به دنبال بازگردانیدن امنیت به منطقه و نابودی گروههای ترویستی که به دنبال فریب دادن ساکنان با وعده های توهمی هستند، است.

ارتش ترکیه در این اطلاعیه های خود از همه کسانی که به زور سلاح در دست گرفته اند خواست که سلاح خود را بر زمین بگذارند و به سوی خانواده خود بازگردند.

در این اطلاعیه ها ادعا شده است که عملیات موسوم به چشمه صلح در راستای برقراری صلح در همه این مناطق است.

دست رد اردوغان به سینه ترامپ

مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز شنبه در سخنانی پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مورد میانجیگری میان آنکارا و کُردهای سوریه به منظور توقف حمله به شمال سوریه را رد کرد.

وزیر خارجه ترکیه در این باره اعلام نمود: ما با تروریست ها مذاکره نمی کنیم. تنها چیزی که این تروریست ها باید انجام دهند، این است که سلاح را کنار بگذارند. ما پیشتر در ترکیه راه چاره سیاسی را آزمودیم و دیدیم که چه اتفاقی افتاد.

لازم به ذکر است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشتر در حساب کاربری خود در توئیتر مدعی شده بود که 3 راه چاره درباره عملیات ترکیه در سوریه وجود دارد: یا هزاران نظامی اعزام کنیم و از نظر نظامی پیروز شویم، یا به وسیله تحریم به امور مالی ترکیه به شدت آسیب بزنیم و یا میان ترکیه و نمودها برای یک توافق میانجی گری کنیم.

واکنش آنکارا به بیانیه اتحادیه عرب

وزارت خارجه ترکیه امروز شنبه در واکنش به اقدام اتحادیه عرب در محکوم کردن حمله آنکارا به شمالی سوریه اعلام نمود: دبیرکل اتحادیه عرب با متهم کردن آنکارا در جرایم گروه تروریستی شریک شده و به دنیا عرب خیانت نموده است.

حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در پاسخ به سئوالی درباره نشست امروز اتحادیه عرب گفت: اولین و بزرگترین قربانی پاکسازی قومی و نژادی و نیز جنایات ضدانسانی که از سوی پ ی د/ پ ک ک به انجام رسیده و باعث شده است که آن ها از خانه های خود در شرق فرات آواره شوند، عرب ها هستند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در ادامه اضافه نمود: دبیرکل اتحادیه عرب به جای اینکه صدای دنیا عرب باشد و از حقوق اعراب سوریه دفاع کند، تعجب برانگیز است که از حامیان جنایت علیه عرب ها و تروریست هائی که یک وطن عربی را تجزیه می نمایند؛ حمایت می نماید.

وی بی اشاره به نقض منشور ملل متحد در حمله به بخشی از خاک یک کشور مستقل بدون کسب مجوز از دولت قانونی دمشق ادعا کرد: اتحادیه عرب که نسبت به اقدامات غیرانسانی در قدس و خاورمیانه و آفریقای شمالی سکوت نموده است، با اشغالگر نامیدن ترکیه به جای یک گروه تروریستی که تمامیت ارضی سوریه را هدف قرار داده است، شریک جنایت این گروه شده است و به دنیا عرب خیانت می نماید.

بیانیه اتحادیه عرب درباره حمله ترکیه به شمال شرق سوریه

وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست ویژه خود درباره حمله نظامی ترکیه به شمال شرق سوریه با صدور بیانیه ای خواستار توقف حمله ترکیه شد و آنکارا را مسئول تبعات این تجاوز شامل گسترش تروریسم و بازگشت گروههای تروریستی دانست.

در این بیانیه ضمن محکومیت حمله ترکیه به شمال سوریه از این کشور خواسته شده که هرچه سریع تر نیروهای خود را از سوریه خارج نموده و این عملیات را متوقف کند.

وزیران خارجه اتحادیه عرب از شورای امنیت خواستند که تدابیر لازم را برای توقف حملات به ترکیه به کار گیرد.

در این نشست احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب مامور ابلاغ مضمون بیانیه و تصمیم اعراب به شورای امنیت با هماهنگی با عضو عربی در شورای امنیت یعنی کویت شد.

وزیران خارجه عربی بر وحدت اراضی سوریه تاکید و اعلام نمودند که خروج نیروهای خارجی اجازه بازگشت سوریه را به جامعه عربی می دهد.

در این نشست اتخاذ اقدامات سیاسی، مالی، فرهنگی و گردشگری ضد ترکیه مورد آنالیز نهاده شد.

اتحادیه عرب در این بیانیه با محکوم کردن تجاوز ترکیه به خاک سوریه، این اقدام را در تناقض آشکار با منشور سازمان ملل و قطعنامه 2254 شورای امنیت و تهدیدی مستقیم علیه امنیت دنیا عرب و صلح دنیای دانستند.

این بیانیه هر کوشش و اقدام سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه را، حق مسلم این کشور در دفاع مشروع از خود بر اساس اصل 51 منشور ملل متحد خواند.

در ادامه این بیانیه وزیران خارجه اتحادیه عرب بر خاتمه فوری تجاوز ترکیه و عقب نشینی بدون شرط نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه تاکید نمودند.

در بیانیه خاتمهی این نشست همچنین هشدار داده شده است در صورت عدم توقف فوری عملیات ترکیه، اجرای بعضی اقدامات تنبیهی علیه آنکارا مد نظر قرار خواهد گرفت.

این بیانیه بر آنالیز اتخاذ اقداماتی فوری برای مقابله با تجاوزگری ترکیه از جمله کاهش روابط دیپلماتیک و توقف همکاری نظامی و بازنگری در سطح روابط مالی و فرهنگی و گردشگری با ترکیه تاکید نمود.

قطر و سومالی با بیانیه صادر شده نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب مخالفت کردند.

برلین فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف می نماید

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان امروز شنبه و در واکنش به ادامه حمله ترکیه به شمال سوریه اعلام نمود: برلین فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف می نماید.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، وزیر خارجه آلمان در این خصوص گفت: به دلیل تهاجم ترکیه به شمال سوریه، دولت آلمان تصمیم گرفته است تا مجوزهای فروش هرگونه تجهیزات نظامی که می تواند در سوریه توسط این کشور مورد استفاده قرار گیرد را متوقف کند.

هایکو ماس در ادامه گفت که برلین پیشتر نیز در سال 2016 میلادی محدودیت هائی را بر فروش تسلیحات بر ترکیه وضع نموده بود و تنها در صورت توقف حمله کنونی آنکارا، امکان آنالیز لغو این محدودیت ها وجود دارد.

واکنش بوسنی و هرزگوین به حمله ترکیه به شمال شرق سوریه

شفیق ظفروویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین امروز شنبه با صدور بیانیه ای در ارتباط با حمله ترکیه به شمال سوریه اعلام نمود: معتقدیم که ترکیه استفاده از نیروی نظامی را به دلایل معتبری مانند حفظ ثبات و امنیت خود، مبارزه با تروریسم و یاری برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان به انجام رسانده است.

عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در این باره ادعا کرد: مطمئنیم ترکیه که استفاده از نیروی نظامی را ترجیح داده است، با اعتدال رفتار خواهد نمود و فعالیت های آن متناسب و متوازن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آنکارا: تل ابیض به محاصره درآمده است، قسد: 45 کشته داده ایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنکارا: تل ابیض به محاصره درآمده است، قسد: 45 کشته داده ایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید