گزارش ، ششمین سالگرد جنگ یمن؛ تاریخ سازی یمنی ها و شکست سنگین عربستان در زمین و هوا

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، در سایه پیشرفت های موشکی و پهپادی انصارالله٬ ششمین سال جنگ یمن با گذشته کاملا متفاوت بوده و عربستان مجبور است بدون هیچ دستاوردی خود را از این باتلاق بیرون بکشد.

گزارش ، ششمین سالگرد جنگ یمن؛ تاریخ سازی یمنی ها و شکست سنگین عربستان در زمین و هوا

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ کوجی هامی ٬ در تاریخ 26 مارس 2015 برابر با 6 فروردین 1394 ائتلافی از کشورهای عربی به سرکردگی عربستان با یک حمله هوایی موسوم به عملیات طوفان قاطعیت آغازگر جنگ ویرانگر یمن بود که این تجاوز در آستانه ورود به ششمین سال خود است. این عملیات در ابتدا به منظور بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن که از نزدیکان دولت سعودی است و البته علیه ملت و جنبش انصارالله و کمیته های مردمی یمن آغاز شد. همه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به جز عمان به همراه مغرب٬ مصر٬ اردن و سودان در حمله عربستان به یمن مشارکت داشتند.

زمینه ها و اهداف مداخلات عربستان در یمن

عربستان همواره نقشی مداخله گرایانه در یمن داشته و این کشور را حیاط خلوت خود تلقی کرده است و به طور کلی مهم ترین جهت گیری های سیاست خارجی عربستان در قبال تحولات سیاسی یمن، بر مبنای محورهای زیر پایدار بوده است:

1- عدم شکل گیری دموکراسی در یمن.

2-جلوگیری از سرعت یافتن تحولات و تلاش برای مدیریت و کنترل آن.

3-حفظ ساختار حکومت یمن و تلاش برای به قدرت رساندن افراد و جریانات وابسته به سعودی.

4- کاهش نفوذ جنبش انصارالله و کمیته های مردمی در یمن.

بارزترین اقداماتی که ائتلاف سعودی از آغاز تجاوزات خود ضد یمن انجام داده عبارت اند از:

-محاصره اقتصادی و نظامی.

-بی اعتنایی به هنجارهای حقوقی و انسانی بین المللی.

-کسب حمایت سازمان ها و قدرت های بین المللی.

-جبهه بندی سیاسی و مذهبی.

-تخریب زیرساخت های اقتصادی و دولتی.

- حمله نظامی و کشتار غیرنظامیان.

جاه طلبی های عربستان در منطقه نیز از جمله انگیزه های داخلی این کشور برای حمله به یمن بود؛ به عنوان مثال از دیرباز تسهیل در دسترسی به آب های خلیج عدن و تسلط بر باب المندب یکی از آرزوهای بزرگ خاندان آل سعود به شمار می رفته است، به همین دلیل است که در ابتدای این جنگ وزیر دفاع عربستان در اظهاراتی مداخله جویانه به خود اجازه داد تا در سایه سکوت و همراهی سازمان ملل و کشورهای غربی، علناً از کشورگشایی و الحاق استان حضرموت و احتمالاً استان المهره به خاک عربستان به عنوان یکی از اهداف اصلی حمله به یمن نام ببرد. همچنین عربستان نفت خود را از طریق تنگه هرمز و باب المندب به خارج صادر می کند و در صورتی که تنگه های یادشده بسته شوند، صادرات نفت این کشور عملاً قطع می شود. برای رفع این تنگنای ژئوپلیتیک، عربستان به جنوب چشم دوخته است.

اقدامات عربستان در تخریب زیرساخت های یمن

عربستان سعودی طی سالهای تجاوز ائتلاف خود در یمن علاوه بر کشتار غیرنظامیان٬ اقدام به تخریب گسترده زیرساخت های یمن و تحت فشار قرار دادن مردم این کشور کرد. ریاض٬ نیروگاه های برق و تاسیسات زیربنایی و حتی تاسیسات آب شیرین کن یمن را طی این مدت همواره مورد هدف قرار داده و این امر نشان می دهد که انگیزه و هدف اصلی عربستان در یمن٬ نابودی این کشور و تخریب روحیه مقاومت ملی آن است.

برخی اقدامات عربستان در تخریب زیرساخت ها و اماکن غیرنظامی یمن به شکل زیر است:

-حمله به کارخانه لبنیات که در 100 متری پادگان جنبش انصارالله قرار داشته و برای اهداف غیرنظامی استفاده می شد و نیز تجاوز به 355 کارخانه دیگر.

- مورد هدف قرار دادن 7819 تاسیسات تجاری.

-حمله به 774 انبار مواد غذایی.

-حمله به 4134 زمین کشاورزی.

-بمباران بیمارستان صرواح الریفی در استان مارب.

-بمباران 130 باشگاه و تاسیسات ورزشی

-حمله به سیلوهای گندم.

-حمله به زیرساخت های غیرنظامی از جمله نیروگاه برق صنعا.

-حمله به فرودگاه بین المللی صنعا و مورد هدف قرار دادن هواپیماهای مسافربری آن به منظور جلوگیری از ارسال کمک های خارجی به یمن.

-مورد هدف قرار دادن خطوط گاز و نفت و بنادر دریایی یمن.

-حمله به 176 تاسیسات دانشگاهی و 914 مدرسه و مراکز آموزشی.

- تخریب زیرساخت های تاریخی یمن در شهر صعده.

-تجاوز به 344 تاسیسات بهداشتی و پزشکی.

پیامدهای جنگ برای ملت یمن

عربستان سعودی علاوه بر کشتار غیرنظامیان و بچه ها یمنی٬ با محاصره ظالمانه این کشور٬ ملت یمن را از امکان دسترسی به ابتدایی ترین امکانات زندگی نیز محروم کرده است.

طبق گزارش سازمان بین المللی محافظت از بچه ها بیش از 2 میلیون کودک نیز در اثر این تجاوزات از تحصیل محروم هستند. بر اساس گزارش همین سازمان 2.1 میلیون کودک زیر 5 سال یمنی از سوءتغذیه شدید رنج می برند و با توجه به شرایط فیزیکی بچه ها و اینکه در مراحل اولیه رشد به سر می برند٬ پیامدهای این شرایط برای آینده یمن٬ بعدها خود را نشان می دهد.

کمیته بین المللی نجات گزارش داد که تا پایان سال 2019 بیش از 80 درصد ملت یمن از دسترسی به مواد غذایی ضروری محروم بوده و نیاز شدید به کمک های بین المللی دارند و اگر این شرایط همچنان ادامه پیدا کند تا پایان 2022 حدود 500 هزار یمنی دیگر از گرسنگی می میرند.

به طور کلی می توان گفت سلاحی باقی نمانده که عربستان ضد ملت یمن استفاده نکرده باشد؛ جنگ بیولوژیک و استفاده از سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان یکی از فجیع ترین اقدامات ریاض در تجاوزات خود در یمن بود.

مرکز سرطان شناسی یمن اوایل ماه جاری گزارش داد که حدود 25 هزار یمنی تحت تاثیر حملات شیمیایی از انواع سرطان و تومورهای بدخیم رنج می برند. سرطان استخوان از جمله بیماری های رایج در میان یمنی ها از ابتدای این جنگ است؛ زیرا مردمی که تحت حملات و بمباران نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی دچار شکستگی یا نقص عضو می شوند به دلیل محاصره و عدم وجود ساده ترین امکانات پزشکی٬ امکان مداوا ندارند. واردات تجهیزات پزشکی به یمن در اثر محاصره عربستان و هم پیمانان آن تقریبا صفر است. بسته شدن فرودگاه بین المللی صنعا نیز بر این مسائل افزوده و بیماران امکان سفر به خارج و حتی شهرهای دیگر برای معالجه را ندارند.

طبق آخرین آمار در این جنگ 16075 یمنی به شهادت رسیده و 25401 نفر زخمی شدند. همچنین 8151 کودک و 5501 زن نیز از ابتدای تجاوز ائتلاف عربستان در یمن زخمی شده و یا جان خود را از دست دادند.

پیامدهای سیاسی و نظامی جنگ یمن برای عربستان

جنگ یمن باعث به وجود آمدن بحران در عربستان شده است. ابعاد فاجعه آمیز انسانی این بحران به حدی بوده که تبعات عمیق جنگ یمن شرایط داخلی و خارجی عربستان را تحت الشعاع قرار داده است.

عربستان سعودی در آستانه ورود جنگ یمن به ششمین سال هنوز نتوانسته چه به صورت درگیری میدانی و استراتژیک و چه به صورت مذاکره و چالش در عرصه دیپلماتیک از باتلاق یمن رهایی یابد. حملات نظامی ائتلاف عربی به سرکردگی آل سعود که قرار بود نتیجه سریع در پی داشته و با قاطعیت همراه باشد که ریاض پس از گذشت 5 سال عملاً بدون هیچ دستاوردی در دستیابی به اهداف، با بن بست روبرو شده است. عربستان بر اساس اهداف اعلامی، قصد بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن به مقر ریاست جمهوری در صنعا و دور کردن انصارالله و کمیته های انقلابی از مراکز قدرت را داشت که بعد از ناکامی نظامی در دستیابی به این اهداف وارد میدان مذاکره شد تا بتواند حداقل به صورت آبرومندانه خود را از بحرانی که خود ساخته بود خارج سازد اما زیاده خواهی سعودی ها و مقدم کردن مطالبات خود و پیش شرط تعیین کردن برای آغاز مذاکرات باعث شد میز مذاکرات نیز برای سعودی ها نتیجه و ثمری در پی نداشته باشد و همچنان بحران برای کشور مذکور تداوم یابد.

در این جنگ قدرت نرم عربستان نیز تحت الشعاع قرار گرفته و پخش تصاویر بچه ها و زنان آواره یمنی چهره محافظه کار آل سعود را در برابر همه جهانیان کاملا تخریب کرد و موجب افزایش انزجار افکار عمومی از عربستان شد. به همین دلیل رابرت جوردن سفیر سابق آمریکا گفت که سعودی ها به سبب حملات هوایی خود که تنها اماکن حیاتی و تاسیسات زیربنایی یمن و مخازن سوخت و انبارهای مواد غذایی را هدف قرار می دهد،سبب نفرت و انزجار بسکمک از مردم یمن از آنها خواهند شد.

از سال گذشته تا به امروز ائتلاف سعودی در این جنگ از هم فروپاشیده و عربستان با مهم ترین هم پیمان خود یعنی امارات در یمن دچار اختلاف شد. درگیری های شدید میان مزدوران سعودی و اماراتی در جنوب یمن شاخص بارزی بر پایان این ائتلاف است.

علاوه بر این٬ ناکامی های نظامی عربستان و خسارت های مادی سنگینی که جنبش انصارالله به ویژه اخیرا به آن وارد کرد موجب خشم و عدم اعتماد شاهزادگان سعودی از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که سرکرده آغاز این تجاوزات بود شده که همین امر موجب مطرح شدن گزینه های دیگری برای جانشینی ملک سلمان و به وجود آمدن حواشی مختلفی از جمله دستگیری شاهزادگان و سرکوب آنها شد.

جنبش انصارالله یمن در تاریخ 14 سپتامبر 2019 تأسیسات تولید نفت آرامکو سعودی در بقیق و خریص در شرق عربستان سعودی را هدف قرار داد که این حملات خسارت سنگینی برای تولید نفت عربستان به دنبال داشت.

در تاریخ 28 سپتامبر 2019 نیز بزرگترین عملیات زمینی انصارالله با نام نصر من الله در نجران علیه نیروهای سعودی اجرا شده و در پی آن شمار زیادی از آنها اسیر شدند. پس از این عملیات نظامیان سعودی به شدت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به دلیل راه اندازی یک جنگ بی نتیجه خشمگین شده و عده ای از آنها نیز فرار کردند.

مقامات سعودی در چند سال گذشته بیش از 200 میلیارد دلار برای خرید هواپیماها و تجهیزات بسیار پیشرفته نظامی از آمریکا، انگلیس و فرانسه هزینه کرده اند اما تجربیات جنگ پنج ساله یمن عملکرد ضعیف آنها را نشان می دهد؛ زیرا ارتش و کمیته های مردمی یمن که ضعیف پنداشته می شدند توانسته اند با توسعه موشک های بالستیک فرودگاه های ریاض، جده، طائف، خمیس مشیط، جیزان، نجران و ابها را هدف قرار دهند و ناوبری این فرودگاه ها را مختل کنند و اسطوره بودن موشک های گرانقیمت پاتریوت آمریکایی را از میان ببرند.

اوج گیری انصارالله؛ ناکامی سعودی ها در تحقق اهداف جنگ

همانطور که گفتیم یکی از مهم ترین اهداف عربستان در یمن٬ تضعیف جنبش انصارالله و کمیته های مردمی یمن و در نهایت نابودی آنها بود؛ اما با تغییر معادلات این جنگ اتفاق دیگری افتاد.

پیشرفت های قابل ملاحظه و آشکار یمنی ها در سلاح پدافند هوایی و توسعه سامانه های پدافند هوایی که پیروز به رهگیری و انهدام تعداد قابل توجهی از جنگنده های آمریکایی عربستان شدند٬ موجب وحشت و درماندگی سعودی ها تا همین زمان شده است.

این پیشرفت یمنی ها چندین نتیجه داشت که مهم ترین آنها به این شرح است:

-تثبیت تدبیر و درایت مقاومت یمن و رهبری آن در مدیریت جنگ و توانایی مقابله آن با شرایط پیچیده و سخت در هر سطحی٬ که این موضوع در عملیات های مختلف به خوبی خود را نشان داده است.

-ایستادگی و مقاومت بی نظیر ملت یمن در برابر خواسته ها و اهداف پلید دشمن در سطح میدانی و سیاسی با وجود همه رنج ها و مسائل ناشی از این جنگ.

-آزادسازی جوف و نزدیک شدن به آزادسازی مارب که پروژه تقسیم و تجزیه یمن را ناکام و پروژه ملی این کشور را جایگزین آن کرد.

-تامین امنیت مرزهای شاقتصادی یمن با عربستان که منجر به تسهیل هدف گیری مناطق و مواضع نظامی عربستان شده و جبهه های جدیدی برای پاسخ به تجاوزات دشمن باز کرده است.

-آزادسازی نهم و الجوف که امکان محاصره مارب را از غرب و شمال به ارتش و کمیته های مردمی یمن داد و زمان آزادسازی آن بیش از پیش نزدیک شده است.

-تثبیت معادلات بازدارندگی یمنی ها با استفاده از پهپادها و موشک های بالستیک و کروز و توانایی منزوی کردن عربستان در سطح امنیتی و سیاسی.

-تامین امنیت آسمان یمن در برابر جنگنده های دشمن سعودی و کاهش فعالیت های آنها که منجر به حمایت و تقویت تحرکات ارتش و کمیته های مردمی یمن و پیشروی های میدانی آنها برای پاکسازی نهم و جوف شده است.

دستاوردهای مقاومت یمن طی سالهای جنگ

روز سه شنبه 23 مارس 2020 یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن در آستانه ورود جنگ یمن به ششمین سالگرد خود طی یک نشست مطبوعاتی به دستاوردهای ارتش و کمیته های مردمی این کشور طی سالهای تجاوز ائتلاف سعودی اشاره کرد.

سریع این دستاوردها را به شکل زیر طبقه بندی کرد:

-پدافند هوایی ارتش و کمیته های مردمی یمن از ابتدای تجاوز بیش از 721 عملیات برای سرنگونی هواپیماهای دشمن و یا فراری دادن آنها انجام داد و همچنین بیش از 371 فروند هواپیما و جنگنده و بالگرد آپاچی دشمن را سرنگون کرد.

-نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان بیش از 8487 تانک، خودروی نظامی، نفربر، خودروی زرهی و بولدوزر دشمن را منهدم کردند.

-درگیری ها از سال 2015 میلادی تا به امروز منجر به کشته شدن بیش از 10 هزار افسر و نظامی سعودی و اماراتی شده است.

-هزار موشک بالستیک پایگاه های دشمن و تأسیساتش را طی پنج سال نبرد در هم کوبید و دشمن باید منتظر همین تعداد و حتی بیشتر از آن در مدتی بسیار کوتاه باشد. یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن از ابتدای تجاوز عربستان 4116 عملیات نظامی انجام داد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین بیان نمود که سامانه های موشکی جدید انصارالله دارای قدرت تخریبی بسیار بالایی بوده و دشمن باید منتظر ضربات بزرگتر و منحصر به فرد یمنی ها باشد.

همه شواهد نشان می دهد که ششمین سال جنگ یمن با سالهای قبل آن بسیار متفاوت خواهد بود؛ جنبش انصار الله در 23 فوریه سال جاری از چهار سامانه موشکی دفاع هوایی به نام ثاقب1 و ثاقب2 و ثاقب3 و فاطر2 که توسط متخصصان یمنی ساخته شده، رونمایی و بیان نمود که 2020 سال برتری دفاع هوایی برای این گروه خواهد بود.

داشتن سیستم های پدافند هوایی که انصار الله بر کارایی و دقت آنها تاکید دارد، ارتش و کمیته های مردمی یمن را قادر می کند تا عملکرد هواپیماهای آمریکایی عربستان از جمله F-16 در آسمان یمن را خنثی کنند و این به معنای پایان برتری جنگ هوایی عربستان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش ، ششمین سالگرد جنگ یمن؛ تاریخ سازی یمنی ها و شکست سنگین عربستان در زمین و هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش ، ششمین سالگرد جنگ یمن؛ تاریخ سازی یمنی ها و شکست سنگین عربستان در زمین و هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید