گوگل اپلیکیشن های قدیمی پلی استور را از دید کاربران تازه پنهان می نماید

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، نظر می رسد گوگل می خواهد سیاست نوی را در قبال پلی استور در پیش بگیرد به این صورت که اپلیکیشن های قدیمی و از رده خارج را از دید کاربران نو پنهان کند.

گوگل اپلیکیشن های قدیمی پلی استور را از دید کاربران تازه پنهان می نماید

در حال حاضر در گوگل پلی اپلیکیشن های بسیار زیادی برای دانلود در دسترس قرار دارند. طبق اطلاعات منتشر شده از سوی Statista، تعداد اپلیکیشن های موجود در این فروشگاه بزرگ به 3.5 میلیون می رسد که بسیار زیاد بوده و به همین دلیل احتمال اینکه تعداد زیادی از آن ها قدیمی و از رده خارج باشند هم خیلی بالاست.

در بسیاری از زمینه ها، اپلیکیشن های قدیمی و از رده خارج هیچ ضرر خاصی به گوشی یا تبلت شما وارد نمی نمایند. اما گاهی اوقات شاید این اتفاق رخ دهد. بنابراین گوگل متوجه شده که کار از محکم کاری عیب نمی نماید و بهتر است این اپلیکیشن ها را دیگر برای کاربران تازهش به نمایش در نیاورد. بدین ترتیب وقتی کاربر در پی اپلیکیشنی مثلا در زمینه پخش موسیقی می گردد، فقط اپلیکیشن های تازهی را که همچنان آپدیت می شوند مشاهده خواهد نمود و این در بهبود کیفیت گوگل پلی استور نقش فوق العاده به سزایی ایفا می نماید.

البته شاید با خود بگویید ممکن است یک سری اپلیکیشن ها همچنان عملکرد خوبی داشته باشند و به آن ها احتیاج داشته باشید. در درجه اول امکان دانلود آن ها از بیرون و به عبارتی سایدلود آن ها روی گوشی وجود دارد. در درجه دوم اگر قبلا با همین حساب کاربری از این اپلیکیشن ها استفاده می کردید، دوباره در گوگل پلی می توانید آن ها را مشاهده و دانلود کنید. یعنی برای شما دیگر این اپ ها پنهان نمی شوند. حتی اگر گوشی خود را تغییر دهید یا به تنظیمات کارخانه بازگشت دهید، مادامی که از همان حساب کاربری بهره ببرید، اپلیکیشن های قدیمی خوبی را که تجربه استفاده از آن ها را داشته اید مشاهده خواهید کرد. اما اگر از این اپلیکیشن ها هیچوقت استفاده نکرده باشید و گوگل تشخیص دهد که از رده خارج شده هستند، دیگر در پلی استور شاهد آن ها نخواهید بود.

سیاست تازه گوگل شامل اپلیکیشن هایی می گردد که به مدت دو سال، برای هیچ API اندرویدی طراحی نشده باشند. برای مثال اگر سال جاری اپلیکیشنی برای اندروید 10 یا قدیمی تر نوشته شده باشد، در پلی استور برای کاربران گوشی های تازه مسدود خواهد شد. با عرضه اندروید تازه، این مدت دوساله به جلو می رود. مثلا اگر اندروید 13 عرضه گردد، اپ هایی که برای اندروید 11 نوشته می شدند از رده خارج به حساب خواهند آمد.

چرا گوگل این تصمیم را گرفته است؟

شاید با خود بپرسید که گوگل چرا تصمیم گرفته چنین کاری انجام دهد. البته در بالا هم اشاره کردیم که با این کار کاربران به اپلیکیشن هایی دسترسی خواهند داشت که نه تنها تازه بلکه متناسب با سیستم عامل گوشی آن ها هستند. بدین ترتیب بازده آن اپلیکیشن افزایش پیدا خواهد نمود. خود گوگل در رابطه با این موضوع هم گفته که آن دسته از کاربرانی که از گوشی ها یا محصولات اندرویدی استفاده می نمایند و از لحاظ آپدیت همچنان تحت پوشش قرار دارند می خواهند تمام قابلیت های امنیتی و حریم خصوصی این سیستم عامل را هم دریافت نمایند. بنابراین تصمیم گرفته چنین کاری را انجام دهد تا کاربران مجبور نباشند اپلیکیشن های قدیمی و گاها مخرب را روی سیستم خود نصب نمایند.

این سیاست تازه گوگل هنوز اعمال نشده اما در ماه نوامبر 2022 یعنی اواخر سال جاری رسما اعمال خواهد شد و گوگل هم توسعه دهندگان را در جریان آن قرار می دهد تا فکری به حال اپلیکیشن های قدیمی خود نمایند. بعضی از توسعه دهندگان اپلیکیشن های خود را پیوسته آپدیت می نمایند و برای آن ها مشکل خاصی وجود ندارد. حتی بعضی از توسعه دهندگان که اپ های خیلی قدیمی هم دارند هر سال آن ها را آپدیت می نمایند تا هدف این سیاست تازه قرار نگیرند.

همان طور که اشاره شد، اگر نگران این هستید که یک سری از اپ ها از دسترستان خارج گردد، امکان سایدلود آن ها وجود دارد. بعلاوه به خاطر داشته باشید فقط اپلیکیشن های خیلی قدیمی از دسترستان حذف خواهند شد و نه هر اپی که چندین ماه آپدیت نشده باشد. با این حال سعی کنید اگر توسعه دهنده اپلیکیشن اندرویدی هستید، حتما اپ خود را هر چند وقت یک بار آپدیت کنید تا در دسترس کاربران قرار بگیرد.

نظر شما در رابطه با سیاست تازه گوگل چیست؟ آیا این کار باعث می گردد از لحاظ کیفیت اپلیکیشن، گوگل پلی استور به رقیب جدی اپ استور تبدیل گردد؟

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "گوگل اپلیکیشن های قدیمی پلی استور را از دید کاربران تازه پنهان می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوگل اپلیکیشن های قدیمی پلی استور را از دید کاربران تازه پنهان می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید