چاپارخانه میبد؛ بنایی بیانگر تاریخ پست

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، چاپارخانه ها یکی از بناهای تاریخی کشورند که تعداد اندکی از آن ها به جای مانده، ایستگاه های شبانه روزی برای استراحت چاپارها و نگهداری و تیمار اسب های تیزرو که برای رساندن سریع نامه ها و امانات مهم بوده است.

چاپارخانه میبد؛ بنایی بیانگر تاریخ پست

این مراکز از دوره هخامنشیان شکل گرفتند و استفاده از آن ها از جمله قدیمی ترین شیوه های پست در دنیا است که ابتکار آن را به ایرانیان متعلق می دانند. چاپارها یا همان پیک ها، هنگام ورود به چاپارخانه ها که همواره تعدادی اسب تازه نفس و تیزرو در آن بودند، اسب خسته خود را با اسب تازه نفس عوض می کردند و به سرعت سوی مقصد می تاختند.

چاپارخانه میبد یکی از این مجموعه هاست که قدمت آن به دوره قاجار می رسد و در سال 1379 در لیست آثار ملی ثبت شد. این مجموعه از مراکز عمده پستی و چاپاری قدیم بوده که در مسیر راه باستانی ری - کرمان و در کنار کاروانسرای میبد ساخته شده است.

ساختمان این بنا به علت این که مکانی برای حفظ و نگهداری امانات دولتی و پیغام ها و نامه های پراهمیت بوده، به صورت دژ و قلعه ای است که دفاع و حفاظت از آن آسان بود. این اهمیت، از برج ها، دیوارهای بلند، روزنه های دیده بانی، تیرکش ها و موقعیت خوب دفاعی بنا پیداست. مصالح اصلی ساخت این بنا، خشت و گل است و در قسمت هایی از سردر ورودی، پشت بام و پای دیوارهای داخل حیاط، آجر به کار رفته است. این چاپارخانه شامل یک محوطه روباز، دو محوطه سرپوشیده، اتاق هایی مخصوص رییس چاپارخانه، اقامت پیک ها و نگهبانان و محل نگهداری اسب هاست.

اکنون در این بنای خشتی که به موزه پست تبدیل شده است، مجسمه های بسیار زیبایی از پستچیان قدیمی و اسب های مورد استفاده برای جابه جایی مرسولات پستی، تمبرهای یادبود، وسایل پست قدیم و اسناد و تصاویر تاریخی مربوط به پست، صندوق های پول، صندوق های پستی، ترازوها و ماشین تحریر ها و تلفن های قدیمی به نمایش گذاشته شده اند.

منبع: ایسنا

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ کوجی هامی

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "چاپارخانه میبد؛ بنایی بیانگر تاریخ پست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپارخانه میبد؛ بنایی بیانگر تاریخ پست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید