پل معلق لرستان ، مرتفع ترین پل ایران !!

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، استان لرستان به علت داشتن موقعیت جغرافیایی ویژه خود، در طول تاریخ، اهمیت زیادی در تردد در شمال و جنوب کشور داشته است. همان طور که می دانید، منطقه ها کوهستانی زیبا و متعدد، جزو جاذبه های گردشگری لرستان محسوب می شوند که دارای شرایط توپوگرافی خاصی ازجمله پستی و بلندی های بسیار می باشند. این ناهمواری ها ظرفیت مناسبی را برای احداث پل های جالب و متعددی از جمله پل معلق لرستان ایجاد نموده است. امروز می خواهیم همراه با خبرنگاران، یک سفر به لرستان داشته باشیم تا یکی مجذوب کننده ترین و ترسناک ترین جاهای دیدنی لرستان، یعنی پل معلق را معرفی کنیم.

پل معلق لرستان ، مرتفع ترین پل ایران !!

تاریخ از منظر پل ها !!

در دوره های تاریخی مختلف، از زمان مادها، هخامنشیان، ساسانیان، دوره های اسلامی تا به امروز، پتانسیل بالای استان لرستان برای ساخت راه های ارتباطی بخصوص در بام خرم آباد، این استان را به مرکز پل های تاریخی ایران مبدل نموده است. از جمله این پل ها در استان لرستان، پل کابلی معلق این استان است که با طول 112 متر و ارتفاعی بیش از 85 متر، با داشتن دهنه 80 سانتی متری بر روی رودخانه کرخه احداث شده است. وجود گسلی که در مسیر سد کرخه 2 بر اساس مطالعات اجرا شده کشف شد، سبب گشت که در سال 81 ساخت این سد تعطیل گردد و طبق مطالعات زمین شناسی و ژئوتکنیک که در فاصله یک کیلومتری آن انجام شد، ساخت آن تا پاییز سال 82 طول کشید و از آن موقع، تبدیل به یکی از جاهای دیدنی لرستان شد. شاهکاری های زیادی در این زمینه از دوران باستان تا به امروز در استان لرستان به جا مانده است که بعضی قدمتی بیش از 1400 سال دارند. یقینا با تامین زمینه های مورد احتیاج، می توان تغییر و تحول شایانی در بخش گردشگری این استان ایجاد کرد و به اقتصاد و فرهنگ آن یاری زیادی نمود.

مسیر دسترسی

در سفر به لرستان، با حرکت از خرم آباد به سمت جاده اندیمشک، پس از عبور از پل دختر و طی 47 کیلومتر، به روستای دره خزینه می رسیم و پس از طی 2 کیلومتر دیگر، می توان کارگاه سد سازی کرخه 2 و پس از طی مسافتی، پل معلق لرستان را مشاهده کرد. ارتفاع این پل، 85 متر است که در مقایسه با پل معلق مشکین شهر اردبیل که بعنوان مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه مشهور است، 5 متر مرتفع تر است. جالب است بدانید که بیش از 100 مورد از این پل های تاریخی که بعضی بیش از 200 متر طول دارند، در این استان واقع شده است. از جمله می توان به پل شاپوری (طاق پیل اشکسته)، کلهر، کشکان، گاو میشان، پل دختر و.... اشاره نمود. این پل که از معروف ترین جاذبه های گردشگری لرستان است، هم اکنون به وسیله افراد محلی برای تردد استفاده می گردد و امید است که با توجه به پتانسیل فوق العاده طبیعت اطراف آن، بتوان در تبدیل شدن این مکان مجذوب کننده به یک منطقه گردشگری، قدمی برداشت.

منبع: همگردی

به "پل معلق لرستان ، مرتفع ترین پل ایران !!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل معلق لرستان ، مرتفع ترین پل ایران !!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید