سهم ایران از گردشگری حلال چقدر است؟

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، یک فعال در حوزه اقتصاد گردشگری گفت: ایران با وجود اینکه یک کشور کاملا اسلامی است و تمام شرایط گردشگری حلال در آن وجود دارد اما سهم این کشور فقط 160 میلیون دلار، معادل 3 درصد کل صنعت گردشگری حلال در دنیا است.

سهم ایران از گردشگری حلال چقدر است؟

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، محمد رضایی که در حوزه اقتصاد گردشگری فعالیت می نماید، مطرح نمود: گردشگری به عنوان یک پدیده چند وجهی دارای ابعاد مالی - تجاری، فرهنگی - اجتماعی، زیست محیطی و سیاسی بوده و از این جهت در ارتباط مستقیم با توسعه پایدار کشورها محسوب می گردد. سازمان دنیای دنیاگردی، گردشگری حلال را محصول جدیدی از صنعت گردشگری دانسته که برنامه های تفریحی و گردشگری ویژه ای را برای مسلمانان تدارک می بیند، به این معنا که مسلمانان از هر کشوری که باشند، مایلند در برنامه های تفریحی و سفرهای خود به آداب شرعی عمل نمایند. در واقع گردشگری حلال نمادی از فرهنگ و سبک زندگی اسلامی است.

رضایی ادامه داد: از آنجا که زیرساخت های گردشگری در ایران بر مبنای اصول شریعت اسلامی بوده و به عبارتی دیگر، خدمات ارائه شده در گردشگری ایران حلال هستند ما در این زمینه دارای مزیت نسبی هستیم.

وی گفت: با توجه به حضور بیش از نیمی از گردشگران خارجی با هدف زیارت در ایران می توان نیمی از عایدی کل صنعت گردشگری کشور را در حوزه گردشگری حلال دانست، بنابراین 3.7 میلیارد دلار عایدی ایران در عرصه صنعت گردشگری حلال است و به واقع نقش سازمان حج و زیارت در این راستا بسیار مهم و اثر گذار است.

سازوکار اجرایی گردشگری حلال آن چنان که باید تا به امروز فراهم نشده است

وی ادامه داد: 37 سال است که در تاسیسات گردشگری کشور و مکان های تاریخی، فرهنگی، اردوگاه ها و منطقه ها طبیعی ارائه سرویس در چهارچوب گردشگری حلال در ایران داده می گردد اما تبلیغ و استانداردسازی در این زمینه انجام نشده، بنابراین سازوکار اجرایی آن چنان که باید تا به امروز فراهم نشده است.

گردشگری حلال نوعی گردشگری است که در آن تمهیداتی بر مبنای موازین اسلام و جهت انطباق با آن اجرا شده است. می توان گردشگری حلال را زیر مجموعه گردشگری مذهبی دانست که بر اساس باورهای خانواده های مسلمان و پایبند به شریعت اسلام سازمان دهی می گردد

این فعال مالی در ادامه گفت: باید دانست که لازمه توسعه روابط کشورها در زمینه مالی و سیاسی، برقراری تعاملات قوی مردمی است. گردشگری به واسطه داشتن این تعاملات، بستری برای توسعه سیاسی و مالی کشورها فراهم می نماید. ایران کشوری اسلامی است و از همین جهت پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری حلال در میان مسلمانان دنیا دارد. از این رو خانه های بومی می توانند به توسعه گردشگری حلال در کشور و استان رونق ببخشند.

وی گفت: اقامتگاه های بوم گردی به عنوان یکی از تأسیسات گردشگری کشور، واحدی اقامتی با بیشترین سازگاری با محیط زیست و بوم منطقه، ریشه در فرهنگ اقوام و آیین های بومی ایرانی دارد و معماری آن انعکاسی از روحیه اجتماعی و مهمان پذیری مردمان این سرزمین است که در کنار غذاهای سنتی، آداب و رسوم و بوم منطقه مورد نظر، مجموعه ای بی بدیل از دستورات دین مبین اسلام شامل داشتن روحیه خوش خلقی، مهمان دوستی، حفظ شئونات و ... را منعکس می نمایند. به همین دلیل از موزه روستایی گلستان به عنوان یک میراث برای آیندگان و یک بستر بسیار مهم برای تقویت گردشگری حلال می توان نام برد.

قرار گرفتن در مسیر زائران حرم امام رضا (ع) امتیاز بزرگی برای استان های شمالی

رضایی ادامه داد: گردشگرپذیر بودن استان های شمالی و علاقه بیش از پیش ایرانیان به جهت حضور در این استانها و استفاده از جاذبه های طبیعی و فرهنگی این منطقه ها، ضرورت نگاه ویژه به این استانها را می طلبد. با توجه به موقعیت جغرافیایی استان گلستان و دارا بودن ظرفیت های مختلف و متنوع و قرار گرفتن در مسیر زائران حرم امام رضا (ع) لازم است که در زمینه گردشگری حلال در استان کار گردد. البته که ما در پی حلال سازی گردشگری در استان نیستیم بلکه در پی برند سازی گردشگری حلال هستیم.

محمد رضایی به عنوان یک فعال مالی در حوزه گردشگری توضیح داد: سفر مسلمانان در ماه رمضان واقعیتی است که می تواند در بازاریابی مقصدهای گردشگری و نیز برنامه ریزی استراتژیک مقامات گردشگری کشورهای اسلامی نقش موثری داشته باشد. بازار سفرحلال هم اکنون در سطح گسترده دنیای به عنوان بخشی کلیدی در رشد صنعت گردشگری شناخته شده و پیش بینی شده که تا سال 2020 بیش از 200 میلیارد دلار عایدیزایی کند.

وی یادآور شد: باید این نکته را نیز مدنظر داشت که ما از منظر نگاه کشوری، از برنامه منظره گردشگری کشور عقب هستیم و متاسفانه تا تحقق آمار پیش بینی شده در منظره 1404 گردشگری کشور بسیار فاصله داریم، لذا لزوم توجه به طرح گردشگری حلال می تواند به عنوان برنامه مکمل طرح های کنونی توسعه گردشگری ایران، تبیین و اجرایی گردد تا حرکت به سوی برنامه منظره گردشگری با سرعت بیشتری صورت گیرد.

منبع: دنیای سفر

به "سهم ایران از گردشگری حلال چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم ایران از گردشگری حلال چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید