همه چیز درباره معبد کوم امبو در مصر

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، شهر کوم امبو (Kom Ombo) در مصر علیا تحت حکومت پادشاهان بطلمیوسی به عظمت رسید. این پادشاهان این شهر را به عنوان مرکز بخش اومبیت در نظر گرفتند و در آنجا نیز معبدی ساختند که امروزه به عنوان معبد کوم امبو شناخته می گردد. در ادامه همراه با ما باشید تا به معرفی این معبد بپردازیم.

همه چیز درباره معبد کوم امبو در مصر

معبد کوم امبو در شرق رودخانه نیل و در محلی که زمانی به وسیله کروکدیل ها احاطه شده بوده، نهاده شده است. این معبد از آن جهت منحصربه فرد است که دو ورودی کاملا یکسان، دو تالار طاق دار به هم پیوسته و دو پناهگاه اختصاص یافته به دو خدای متفاوت به نام سوبک و هوروس بزرگ دارد. این معبد در امتداد محور اصلی خود کاملا متقارن است و دیوارها و ستون های به جای مانده آن نیز اولین بناهای باستانی هستند که مسافران کشتی های تفریحی در سفر خود در رودخانه نیل از اسوان به سمت اقصر مشاهده می نمایند.

تاریخچه معبد کوم امبو

قبل از اینکه معبد کوم امبو ساخته گردد، در این مکان معبد قدیمی دیگری نیز وجود داشته که در طی حکومت فرعون سلسله هجدهم به نام توتموس سوم ساخته شده است. تنها چیزی که امروزه از این معبد قدیمی به جای مانده، درگاهی ماسه سنگی است که در یکی از دیوارهای سازه فعلی تعبیه شده است.

معبدی که امروزه وجود دارد، به دستور شاه بطلمیوس ششم فیلومتور ساخته شده که در سال 186 تا 145 پیش از میلاد مسیح زندگی می نموده است. جانشینان او نیز بخش هایی را به معبد کوم امبو اضافه کردند و بسیاری از نقش برجسته های ظریف و استادانه نیز به پادشاه بطلمیوس دوازدهم نئوس دیونیسوس، پدر ملکه کلئوپاترای هفتم نسبت داده شده است.

نیمه غربی معبد کوم امبو به خدایی باروری با چهره کروکدیل به نام سوبک اختصاص داشته است و مصریان باستان برای باروری مردم و بعلاوه محصولات زراعی و برای محافظت از خود در برابر تمساح های رودخانه نیل این خدا را ستایش می کردند. تیمه شرقی معبد نیز به یکی از خدایان قدیمی مصر به نام هوروس بزرگ اختصاص دارد. او خدای خالق است و معمولا نیز با سر شاهین به تصویر کشیده شده است. در طول قرن ها، معبد کوم امبو بر اساس طغیان رودخانه، زمین لرزه و غارتگرانی که از سنگ های آن برای دیگر پروژه های ساختمانی استفاده می کردند، آسیب دیده است.

اکتشافات در معبد کوم امبو

معبد کوم امبو همراه با بسیاری از بناهای باستانی مصری به وسیله ژاک دو مورگان فرانسوی در اواخر قرن نوزدهم میلادی مورد بازسازی نهاده شد و امروزه نیز همچنان اکتشافات باستانی جالبی در آن انجام می گردد. در سال 2018 میلادی آب های زیرزمینی معبد تخلیه شد و در آنجا، مجسمه ای باشکوه و ماسه سنگی و دو ستون ماسه سنگی کشف شدند. یکی از این دو ستون نیز پادشاه بطلمیوس چهارم را در کنار همسرش و خدایی سه گانه را به تصویر می کشد. دیگر ستون نیز پادشاه قدیمی تری به نام شاه ستی اول را نشان می دهد که در مقابل سوبک و هوروس بزرگ ایستاده است. باور بر این است که این ستون دوم متعلق به معبد توتموس سوم است.

بخش های معبد کوم امبو

بازدید از معبد کوم امبو ابتدا از حیاط این مکان باستانی آغاز می گردد، جایی که در آن، بقایای محرابی دوگانه و ستونی سه وجهی به وضوح به چشم می خورند. در داخل معبد نیز تالارهای ستون دار داخلی و بیرون مشاهده می گردد که هر کدام 10 ستون دارند و تمام آن ها نیز دارای سرستون های نخل یا گل هستند که به شکلی عالی حکاکی شده اند.

به هر طرف که نگاه کنید، نقش برجسته های باشکوه و زیبایی را مشاهده خواهید کرد که بر روی دیوارها، سقف و ستون ها حک شده اند. بعضی از این آن ها نیز همچنان رنگ اصلی خود را حفظ نموده اند و حروف تصویری، خدایان، شاهان، ملکه ها و چندین امپراتور روم از جمله تراژان، تیبریوس و دومیتیان را به تصویر کشیده اند.

از جمله این نقش برجسته های قابل توجه نیز می توان به تصویر هدیه دادن بطلمیوس دوازدهم نئوس دیونیسون به هوروس بزرگ، تصویر تاج گذاری بطلمیوس دوازدهم با تاج دوگانه مصر علیا و سفلی و بعلاوه مجموعه ای از ابزارهای جراحی اشاره نمود که در دیواره پشتی گذرگاه بیرونی معبد دیده می شوند. باور بر این است که نقش برجسته های ابزارهای جراحی بیانگر نقش معبد به عنوان مکانی برای شفای مردم محلی هستند.

در محوطه معبد کوم امبو نیز می توانید زیارتگاه اختصاص یافته به هاتور، زایمان خانه و استخری را مشاهده کنید که درون این استخر نیز کروکدیل های مقدس نگهداری می شدند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نقش برجسته های و آثار مختلف معبد کوم امبو نیز می توانید از موزه کروکدیل (Crocodile Museum) در همان نزدیکی بازدید کنید. درون این موزه اتاق هایی با تهویه هوا وجود دارد که داخل آن ها، مجموعه ای از کروکدیل های مومیایی شده دیده می شوند که در سرداب معبد دفن شده بودند.

منبع: فوت و فن / tripsavvy

به "همه چیز درباره معبد کوم امبو در مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره معبد کوم امبو در مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید