ندری: رشد ابربدهکاران بانکی نشانه فقدان مدیران خوشنام است، تسهیلات تکلیفی دولت و مجلس عامل بحران های بانکی

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) گفت: ناکارآمد بودن مدیران بانکی، به روز نبودن آنها، نادیده دریافت استاندارد های بانکداری و ضوابط و مداخلات گسترده دولت در امور بانکی موضوعات مهم و تاثیرگذار در ناکارآمدی نظام بانکی کشور است.

ندری: رشد ابربدهکاران بانکی نشانه فقدان مدیران خوشنام است، تسهیلات تکلیفی دولت و مجلس عامل بحران های بانکی

گروه اقتصادی وبلاگ کوجی هامی، بخشی از مسائل اقتصاد ایران به نظام بانکی و عملکرد مدیران بانکی نسبت داده می گردد درحالی که عملکرد بانک های کشور های پیشرفته و حتی کشور های همسایه بسیار متفاوت از آنچه در ایران دیده می گردد است. این یک سوال مهم است که چرا راهی که ما می رویم متفاوت از راه سایر نظامات بانکی جهانست و چرا مقوله هایی مثل خلق پول و وجود ابربدهکاران و چالش های دیگری که در نظام بانکی ما وجود دارد سرانجام نمی پذیرد؟ کامران ندری؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با بیان دلایلی که نظام بانکی ایران را ناکارآمد نموده و مانع کاهش بحران های اقتصادی شده است به سوال ما پاسخ داده که در ادامه مشاهده می کنید.

کامران ندری در مصاحبه با دانشجو به بعضی معضلات و چالش های سیستم بانکی ایران اشاره نمود و گفت: سیستم بانکی ما با گرفتاری هایی روبرو است که البته این گرفتاری ها و مسائل برای ما نو نیست ومسبوق به سابقه است. دارایی هایی در ترازنامه بانک ها نشسته که این دارایی ها نمی تواند بدهی های بانک ها را پشتیبانی کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بخش عمده ای از این مسائل به سه علت ایجاد شده است؛ اول اینکه ما چارچوب ها و ضوابطی که برای فعالیت سالم بانک ها و موسسات اقتصادی در سطح جهانی وضع شده را معمولاً نادیده می گیریم و به دلایل خود ساخته ای استاندارد های جهانی را رعایت نمی کنیم. عامل دوم و سوم هم که نظام بانکی و به تبع آن اقتصاد ما را با چالش های مختلفی روبرو نموده است، مداخلات بیش از حد دولت و مجلس از طرق مختلف یا به وسیله وضع قوانین نامناسب یا به وسیله صدور بخشنامه های نامناسب در سیستم بانکی است که این مسائل و گرفتاری ها را برای ما ایجاد نموده است.

وی دراین باره مثال زد و گفت: مثلاً تسهیلات تکلیفی که مجلس به بانک ها تحمیل می نماید یا بخشنامه های تحمیلی که دولت به بانک ها تحمیل می نماید، مداخلاتی که در مشخص نرخ سود صورت می گیرد، با توجه به اینکه نرخ سود در اقتصاد ما نسبت به شرایط تورمی بسیار پایین است، در چنین فضایی طبیعتاً تقاضا برای دریافت اعتبار تسهیلات اقتصادی از سیستم بانکی بیشتر می گردد و همه برای دریافت اعتبار پشت بانک ها صف می کشند، لذا نظام بانکی مجبور است انتخاب و گزینش کند، در این گزینش ها هم معیار های اقتصادی معمولاً رعایت نمی گردد و تسهیلات و اعتبارات در اختیار افرادی قرار می گیرد که ممکن است از عهده بازپرداخت آن برنیایند و یا اینکه زورشان زیاد است و تمایلی به پس دادن ندارند.

کامران ندری ادامه داد: سه علت اشاره شده در ناکارآمد بودن نظام بانکی کشور نقش ویژه ای ایفا می نمایند. ناکارآمد بودن مدیران بانکی، به روز نبودن آن ها و نادیده دریافت استاندارد های بانکداری هم سه علت دیگر است که سیستم اجرایی بانک ها را با مسائل اساسی روبرو نموده است. ضمن اینکه باید تاکید نمود که بی توجهی به استانداردها، ضوابط و مداخلات گسترده دولت در امور بانکی موضوع مهمی در ناکارآمدی نظام بانکی است، هر چند دخالت های دولت در سایر بخش ها و نهاد های اقتصادی دیده می گردد، نظام بانکی هم این مدل از مداخلات را تجربه نموده، این موارد سبب شرایط بد بانک ها و موسسات اقتصادی شده که امروز با چالش های متعددی روبرو هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق درپاسخ به این سوال که در حال حاضر 11 ابر بدهکار بانکی داریم که حدود 90 هزار میلیارد تومان بدهی به سیستم بانکی بدهی دارند چگونه می توان از فرایند به وجود آوردن ابربدهکاران بانکی نو جلوگیری کرد گفت: اگر مدیران بانکی درست انتخاب شوند، مدیران بانکی حرفه ای باشند و معروفیت و خوشنامی در امر مدیریت برای آن ها حائز اهمیت باشد و اصول حرفه ای را به هیچ وجه زیر پا نگذارند و دانش و آگاهی کافی داشته باشند، طبیعتا هیچ مدیر حرفه ای با اعطای تسهیلات به این دسته از افراد آبروی کاری خود را فدای جناح بازی و رفیق بازی نمی نماید.

وی در این باره توضیح داد: اگر استاندارد های بانکداری و مقررات احتیاطی رعایت گردد و نظام تحقیق روی بانک ها وجود داشته باشد که خلاف استاندارد ها عمل نگردد بانک ها دچار چالش نمی شوند و اقتصاد ایران را هم با چالش های متعددی روبرو نمی نمایند. به هر حال بدهکاران بانکی بخصوص ابر بدهکاران کارنامه بدی برای روسای بانک ها و بانک مرکزی به تعداد می فرایند و مدیریت آن ها را به شدت زیر سوال می برد. در حالی که موضوع اعتبار و معروفیت مدیریتی برای همه جهان یک اولویت و امر بسیار مهمی است، اما متاسفانه در ایران به این مسائل اهمیت چندانی نمی دهند..

کامران ندری در ادامه با اشاره به اینکه آرامش امروز اقتصاد و نظام بانکی کشور های پیشرفته محصول تجارب بد قبلی آن ها و عدم تکرار دوباره آنهاست خاطر نشان کرد: اگر در اقتصاد کشور های پیشرفته، بحران هایی که در اقتصاد و روش مدیریت بانکی ما دیده نمی گردد، به این علت است که بانک های کشور های پیشرفته و پیشرفته تبعات منفی بانکداری نامطلوب را تجربه نموده و بحران های بانکی متعددی را پشت سر گذاشته اند، به تبع این بحران ها با رعایت استاندارد ها و مقررات بین المللی نظامات اقتصادی و بانکی از بحران هایی که ما دائما آن ها را تجربه می کنیم عبور نموده اند. آرامش امروز اقتصاد های جهان ماحصل بحران هایی است که از آن ها تجربه گرفته و به این جمع بندی رسیده اند که رعایت استانداردها، مقررات و ضوابط احتمال بروز بحران ها و مسائل را در سیستم بانکی کاهش می دهد.

کامران ندری اقتصاددان در این باره خاطر نشان کرد: وقتی در ایران این مسائل در نظر گرفته نمی گردد نتیجه آن چیزی به جز بحران بانکی نیست. بحرانی که بانک ها را مجبور به خلق و چاپ پول می نماید و تورم های بعدی که اقتصاد را با تلاطمات مختلفی رو به رو می نماید. تورمی که با عایدی های نفتی تا حدودی کنترل می گردد، اگر تحریم باشیم و نتوانیم نفت بفروشیم، با تحمیل تورم به مردم مسائل اقتصادی و معیشتی کشور چند برابر می گردد، لذا باز هم به همان سه عامل اشاره شده ناکارآمد بودن و گزینش نادرست مدیران و غیر حرفه ای بودن آن ها، عدم رعایت استاندارد ها و مقررات بین المللی و بی توجهی به رعایت استاندارد ها می رسیم که بحران های اقتصادی و بانکی زیادی را به ما تحمیل نموده است.

استاد پول و بانکداری در سرانجام گفت: متاسفانه بعضی مدیران کشور با این بهانه که اداره اقتصاد ایران متفاوت از سایر کشورهاست، ضوابط و استاندارد ها را رعایت نمی نمایند در حالی که ضوابط و استاندارد های اقتصادی و بانکی در همه جای جهان یکسان است. کشور هایی که استاندارد ها را رعایت نمی نمایند بانکداری ضعیفی خواهند داشت. مداخلات غیر صحیح و غیرعلمی مجلس و دولت هم در به وجود آمدن شرایط بحرانی اقتصاد و خلق پول هم بسیار موثر است. به هر حال سودجویان و کسانی که می خواهند با کمترین کوشش و کار ممکن به ثروت و مکنتی برسند هم از شرایط موجود به شدت راضی بوده تا به ازای از بین رفتن منافع ملی

منافع خود را تامین نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ندری: رشد ابربدهکاران بانکی نشانه فقدان مدیران خوشنام است، تسهیلات تکلیفی دولت و مجلس عامل بحران های بانکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ندری: رشد ابربدهکاران بانکی نشانه فقدان مدیران خوشنام است، تسهیلات تکلیفی دولت و مجلس عامل بحران های بانکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید