لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: کشور ما دارای سابقه علمی درخشانی است لذا هر دانشگاه با توجه به آنکه در کدام شهر پدید آمده باید دارای مرکزی شود که روی آثار مواریث خود کار کند و آن را به زبان علمی نو بیان کند تا بتوانیم پیوند عمیق علمی با ریشه های خود بیابیم.

لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، دکتر رحیمی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری که با موضوع تبیین برنامه های هفته پژوهش و فناوری 1400 در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار گشت، به ایجاد معاونت فناوری در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور باید در چند سال آینده اهتمام ویژه ای به مقوله فناوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه مقالات چاپ شده در داخل و خارج مهم ترین رکن افتخارآفرینی برای جمهوری اسلامی ایران بوده است، اضافه نمود: در سال 2020 بیش از 70 هزار سند علمی در سطح بین المللی و همچنین نزدیک به همین تعداد نیز در مجلات داخلی به چاپ رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم شرح داد: 80 تا 85 هزار عضو هیئت علمی با میانگین 1.7 در سال 1399 مقاله به چاپ رسانده اند، که این امر نشان دهنده حیات پربار تحقیقاتی است که در نهادهای علمی وجود دارد.

وی اضافه نمود: هیچ گرایش علمی وجود ندارد که خودش را از معرض قرار دادن چاپ مقالات در پایگاه های بین المللی مبرا بداند. در کشورمان تحقیقات اصیل و نابی انجام می شود که حرف های تازهی برای دنیا دارد.

دکتر رحیمی در ادامه سخنان خود به توسعه مقالات مشترک با پژوهشگران خارجی و همچنین بین المللی سازی تحقیقات اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه ها و سیاست های اجرایی بین المللی سازی مجلات چاپ داخل است. اعتبارات خوبی برای آاین امر وجود دارد تا مجلات بین المللی شده و بویژه مجلاتی که در اسکوپوس و سایر پایگاه های معتبر نمایه شده اند تقویت کنیم تا سالیانه 5درصد به مجلات بین المللی شده اضافه شود.

وی در خصوص تحقیقات تقاضامحور اعلام کرد: در این زمینه افراط و تفریط نباید صورت گیرد. استاد دانشگاه، صنعتگر و مدیر عامل شرکت نیست. اساتید باید کمک به تشکیل شرکت های دانش بنیان کنند؛ نمی شود هم استاد برجسته بود و هم مدیر عامل یک شرکت رو به رشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: هم اکنون دورانی است که دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید کمک به پدید آمدن شرکت های دانش بنیان کنند.

وی مطرح نمود: تحقیقات معطوف به کاربرد باید ملاک ارزیابی عملکرد اساتید باشد. از هر 4 تحقیق که از طریق استادان انجام می شود، یک تحقیق در راستای علم برای توسعه مرزهای دانش، 2تحقیق معطوف به کاربرد و یک تحقیق نیز مبتنی بر قرارداد می باشد. این تحقیقات هسته اصلی تحقیقات دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است.

دکتر رحیمی اضافه نمود: خدمات فناورانه و تخصصی و علمی که دانشگاه ها به بیرون می دهند نیز باید مولفه اصلی باشد.

به گفته وی دانشگاه های بزرگ باید دارای پارک های علم و فناوری وابسته و یک یا چند مرکز رشد واحدهای فناور و بویژه تخصصی باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اعلام کرد: دانشگاه های بزرگ کشور همچنین این پتانسیل را دارند که بتوانند به عنوان هسته علم و فناوری اهتمام ورزند.

وی اضافه نمود: باید به سمت آن برویم که شرکت ها یا سازمان های سرمایه گذار وابسته به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ایجاد شود تا به موازات بدنه علمی، پژوهشی و فناوری بتوانند در حوزه اقتصاد نیز فعالیت کنند و منشأ تجاری سازی بسکمک از تحقیقات دانشگاهی باشند.

دکتر رحیمی در ادامه صحبت های خود بر لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: کشور ما دارای سابقه علمی درخشانی است لذا هر دانشگاه با توجه به آنکه در کدام شهر پدید آمده باید دارای مرکزی شود که روی آثار مواریث خود کار کند و آن را به زبان علمی تازه بیان کند تا بتوانیم پیوند عمیق علمی با ریشه های خود بیابیم.

وی در انتها اعلام کرد: در کنار تولید مقاله باید به تولید کتاب های معتبر نیز اهتمام ورزیم.

منبع: ایران آنلاین

به "لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ایجاد مراکز مواریث پژوهی در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید