طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو ؛ یک پیش غذا خوشمزه گیاهی

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، میرزا قاسمی یا همان غذایی که همه ما را کنجکاو علت نام گذاری اش نموده است یکی دیگر از غذاهای همه پسند گیلانی است که به عنوان پیش غذا و غذای اصلی سرو می گردد. همان طور که گفته شد این غذا نام خاصی دارد که دارای داستان جالبی هم هست. طبق تاریخ و روایات مردم قدیم گیلان این غذا اولین بار به وسیله والی و حاکم رشت یعنی محمد قاسم خان خلق شد و تهیه آن توسعه یافت. به همین علت هم به یاد مبدع این غذای خوشمزه نام آن را میرزا قاسمی نهادند.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو ؛ یک پیش غذا خوشمزه گیاهی

این غذا یکی از راحت ترین و البته محبوبترین غذاها در هر خانواده ای است که با دستورهای متفاوت و متنوعی قابل تهیه است اما دستور اصیل و سنتی گیلانی آن همین دستوری است که ما در ادامه مطلب برایتان قرار داده ایم. بعلاوه این غذا مناسب رژیم غذایی گیاهخواری است. پیشنهاد می کنیم که شما هم این بار طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو را امتحان کنید چرا که مطمئنیم که از خوردن آن پشیمان نخواهید شد. پس با طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه میرزا قاسمی با گردو ؛ یک پیش غذا خوشمزه گیاهی

  • بادمجان چهار عدد
  • تخم مرغ (اختیاری) دو عدد
  • گوجه فرنگی دو عدد
  • سیر چهار حبه
  • گردو تازه خرد شده یک فنجان
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم
  • جعفری خرد شده (برای تزئین) به میزان لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو ؛ یک پیش غذا خوشمزه گیاهی

مرحله اول

میرزا قاسمی از آن غذاهای اصیل و سنتی گیلانی است که چه گیاهخوار باشید یا نه با یکبار امتحان کردنش برای همواره طرفدارش خواهید شد. اتفاقا تهیه این غذای گیاهی خوشمزه هم کار آنچنان سختی نیست و تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید تا یک پیش غذای محلی یا یک وعده غذای خوشمزه شمالی را در خانه خود آماده کنید. برای آغاز ابتدا بادمجان ها را خوب بشویید و داخل آبکش قرار دهید تا خشک شوند. منقل یا گریل را آماده کنید و بادمجان ها را کبابی کنید.

برای کباب کردن بادمجان ها می توانید از شعله اجاق گاز هم بهره ببرید. کباب کردن را تا جایی ادامه دهید که پوست بادمجان ها کاملا ذغالی شده و گوشت آن هم پخته و نرم شده باشد. برای مطمئن شدن از پختن بادمجان ها یک سیخ چوبی یا چنگال را داخل گوشت آن فرو کنید. سپس بادمجان های کباب شده را داخل آب بگذارید تا خنک شوند. اکنون پوست بادمجان ها را جدا کنید. اگر زمان و حوصله اش را دارید پیشنهاد می کنیم میزان بیشتری بادمجان کبابی کنید و پس از ساطوری کردنشان در ظرف پلاستیکی در فریزر قرار دهید تا برای دغعات بعدی دیگر احتیاج نباشد زحمت کبابی کردن بادمجان ها را به خودتان بدهید.

مرحله دوم

گوشت بادمجان ها را روی یک تخته بگذارید و با یک چاقو تیز آن ها را ریز کنید. بعلاوه می توانید با استفاده از یک گوشتکوب بادمجان ها را کاملا له کنید. گوجه فرنگی ها را خوب بشویید و انتهای آن ها را به شکل علامت به اضافه با چاقو برش کم عمقی بزنید. یک قابلمه را از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. گوجه فرنگی ها را داخل آب بریزید و اجازه دهید تا به مدت پنج دقیقه بپزند. سپس آن ها را از قابلمه خارج کنید و داخل یک کاسه آب خیلی سرد بریزید. با این کار پوست گوجه فرنگی ها از همان جایی که برش زدید به راحتی جدا می گردد. پس از جدا کردن پوست، گوجه فرنگی ها را رنده یا ریز خرد کنید.

مرحله سوم

چهار حبه سیر یا بیشتر (میزان آن بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد) را رنده یا ریز خرد کنید. یک تابه با سایز مناسب بردارید ودو قاشق غذاخوری روغن مایع داخل آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت معمولی قرار دهید و سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. سیر را در حدی تفت دهید که عطر آن آشپزخانه را فراگیرد. سپس میزانی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید.

مرحله چهارم

بادمجان ها را به تابه اضافه کنید و همراه با سیر به مدت تقریبا یک ربع تفت دهید تا رنگ بگیرند. گوجه فرنگی رنده شده را هم به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید تا آب مواد کشیده گردد.

مرحله پنجم

میزانی از مزه میرزا قاسمی را بچشید و به میزان لازم نمک و فلفل اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این مرحله گردو خرد شده را اضافه کنید و همه مواد را خوب هم بزنید. سپس اگر تمایل به استفاده از تخم مرغ دارید همه مواد موجود در تابه را کنار بکشید و در فضای ایجاد شده میزان کمی روغن بریزید و تخم مرغ ها را بشکنید و نیمرو کنید. پس از پختن تخم مرغ ها، آن ها را تکه تکه کنید و با مخلوط بادمجان و گوجه فرنگی به خوبی ترکیب کنید. میرزا قاسمی شما آماده است. می توانید آن را داخل ظرف مورد نظرتان بکشید و با میزانی جعفری خرد شده تزئین کنید و با نان یا برنج کته در کنار یک لیوان دوغ سون و یک کاسه ماست پارسی یا سیر ترشی نوش جان کنید.

نکات

  • اگر طعم دودی بادمجان ها مورد پسندتان نیست می توانید آن ها را آبپز کنید.
  • برای این که بتوانید پوست بادمجان ها را راحت جدا کنید آن ها را پس از کباب کردن داخل یک کاسه بریزید و روی کاسه را با سلفون پلاستیکی بپوشانید و برای 20 دقیقه کنار بگذارید. با این کار بادمجان ها عرق می نمایند و پوست آن ها به آسانی جدا می گردد.
  • در صورتی که میرزا قاسمی شما رنگ خوبی نداشت می توانید میزانی رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید تا به رنگ مورد نطرتان برسد.
  • پیشنهاد می کنیم که پیش از اضافه کردن گردوها، آن ها را با کمی کره پاستوریزه در یک ماهیتابه جدا تفت دهید تا روغن بیاندازند و طعم بهتری به غذا بدهند.
  • این غذا را می توانید همراه با برنج کته یا نان سنگک نوش جان کنید.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو ؛ یک پیش غذا خوشمزه گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو ؛ یک پیش غذا خوشمزه گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید