آبهانری، پله پله تا آب

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، تور هندوستان، همواره یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری میان دوستداران سفر و ماجراجویی بوده است. سرزمینی پر از شگفتی و عجایب که هر گردشگری را شیفته خود می کند. در هر گوشه از این سرزمین می توانید یک شگفتی منحصربه فرد را ببینید که آبهانری یکی از آنهاست. اینجا برای تان درباره این دیدنی گفته ایم.

آبهانری، پله پله تا آب
  • آبهانری هندوستان کجاست؟
    • آبهانری بزرگ ترین چاه پله هندوستان
    • لوکیشن چاه پله آبهانری
    • معماری آبهانری
    • فستیوال آبهانری
    • نکات بازدید از آبهانری
    • جاذبه های گردشگری نزدیک به سیستم آبرسانی آبهانری

آبهانری هندوستان کجاست؟

تنها در فاصله ای کم تر از 300 کیلومتر با مرکز بزرگ هند شهر دهلی، 2 شهر بسیار مهم گردشگری، آگرا و جیپور قرار گرفته اند که یکی محل کاخ های تاریخی هندوستان و دیگری خانه یکی از زیباترین عجایب هفتگانه جهان، تاج محل است. آثار باستانی و دیگر جذابیت های گردشگری همانند فرهنگ متفاوت، تنوع غذاهای سنتی و بازار های رنگارنگ باعث شده که این سه شهر به عنوان مثلث طلایی گردشگری هند شناخته شوند.

سالانه میلیون ها گردشگر از سراسر جهان تنها و یا با پیوستن به تورهای هند از این سه شهر توریستی بازدید می کنند؛ اما آنچه بیشتر گردشگران فراموش می کنند، بازدید از جاذبه های حیرت انگیزی است که در روستاهای کوچک مسیر قرار گرفته اند. یکی از این جاذبه ها سیستم آبرسانی روستای آبهانری یا همان بزرگترین چاه پله هند است که به هیچ عنوان دیدن آن را در تور خارجی نباید از دست داد! در تور هند وبلاگ کوجی هامی ما به این جاذبه سر خواهیم زد. اما چرا به آبهانری را در تور هند وبلاگ کوجی هامی جا داده ایم، اینجا برای تان دراین باره گقته ایم.

آبهانری بزرگ ترین چاه پله هندوستان

بیش از 60 درصد استان راجستان در شمال غربی هند از طریق صحراهای گرم و سوزان پوشانده شده است. از گذشته های دور خشکی و کمبود آب دغدغه اصلی مردمی بود که در این منطقه زندگی می کردند؛ اما خلاقیت ویژگی مثبت و جزء جدا نشدنی زندگی مردم منطقه ها صحرایی در تمام جهان است. آن ها برای تامین و ذخیره آب مورد نیاز خود به ویژه در فصل های گرم سال، همیشه راهکارهای خلاقانه ای داشتند؛ برای مثال در منطقه ها گرم و بیابانی ایران شاهد ساخت مکان هایی به نام آب انبار و قنات هستیم که دسترسی به مایه حیات را ممکن و آسان می کند.

مردم هندوستان از چاه پله ها برای رفع این مشکل بهره برده اند. در قرن 9 پس از میلاد فرمانروای راجستان از قبیله گوجارا پراتیهار به نام شاه چاندا، تصمیم گرفت در دوران پادشاهی خود مشکل کمبود آب مردم خود را برای همیشه حل نماید؛ به همین دلیل دستور ساخت چاه پلکانی بزرگ و البته بسیار زیبای آبهانری را داد. این چاه پلکانی چنان الگوی هندسی دقیق و پیچیده ای دارد که ساخت آن در زمان کنونی نیز سخت و سخت به نظر می رسد. بعد از آن ساخت این گونه چاه پله ها به منظور تأمین آب مورد نیاز در تمام طول سال متداول شد اما همچنان آبهانری از نظر زیبایی، وسعت و عمق در نخستین جایگاه قرار داشت. این جاذبه گردشگری در تور خارجی با نام چاه پله چاند بائوری (Chand Baori Step Well) نیز شناخته شده که به نام پادشاه چاندا اشاره دارد.

لوکیشن چاه پله آبهانری

در 95 کیلومتری شرق شهر جیپور مرکز استان راجستان، روستای کوچکی به نام آبهانری قرار گرفته است. اگر بدون راهنما سفر می کنید برای رسیدن به این بنای شگفت انگیز در روستای آبهانری کافی است خود را به نزدیک ترین شهر یعنی بندیکوری (Bandikui) رسانده و با استفاده از تاکسی به این جاذبه برسید.

معماری آبهانری

به محض رویارویی با این چاه پلکانی متوجه خواهید شد که شاهد یکی از شگفتی های معماری جهان باستان هستید. سیستم آبرسانی آبهانری فضای مربعی شکل با ترکیبی از 3500 پله متقارن است که شما را به پایین ترین قسمت چاه در عمق 20 متری زمین هدایت می کند. این پلکان های دو طرفه در 13 طبقه و تنها در سه ضلع فضا قرار گرفته اند. ضلع چهارم این فضا بدون پله و دارای یک اتاق سه طبقه و دو بالکن ستون دار است که با مجسمه های سنگی بسیار زیبا تزئین شده اند.

ساختار معماری این چاه پلکانی علاوه بر تأمین آب مورد نیاز مردم روستا، تاجران و مسافران کمک مهمی به حفظ آب های زیر زمینی نیز کرده است. در کنارهم قرار گرفتن المان های معماری دقیق، این چاه پله را تبدیل به بزرگ ترین و عمیق ترین چاه پله جهان کرده است که همچنان بعد از گذشت 1200 سال باشکوه و پا برجا به جای مانده است.

بسکمک معتقد هستند ساختمان THE VESSEL در نیویورک با الهام گرفتن از بنای باستانی چاه پله آبهانری طراحی شده است. این بنا هزینه ساخت بسیار بالای 150 تا 200 میلیون دلاری، امروزه تبدیل به المان نو شهر منهتن شده است.

فستیوال آبهانری

هر ساله در ماه های سپتامبر یا اکتبر به منظور معرفی فرهنگ و آثار تاریخی این منطقه، روستای کوچک آبهانری به مدت 4 روز شاهد برگزاری فستیوالی پرهیچانی به نام آبهانری است. از آنجایی که پایکوبی در کنار نام هند معنا پیدا می کند، پس در این فستیوال هم باید در پی دیدنی پایکوبی های سنتی این منطقه به نام کلبلیا (Kalbelia) - پایکوبی کچی قدی (Kachhi Ghodi Dance) و پایکوبی باوای (TheBhawai) باشید. اما پایکوبی تنها جذابیت این فستیوال نیست! آوازخوانی سنتی لانگا با سروده های حماسی در وصف مهاراجه های راجستان، شتر سواری و نمایش های عروسکی از دیگر برنامه های مهیج این فستیوال هستند. مدت زمان برگزاری این جشنواره بهترین زمان ممکن برای اجرای تور هند به ویژه برای گردشگرانی است که از استان راجستان بازدید می کنند.

نکات بازدید از آبهانری

زمان بازدید: هر روز هفته از ساعت 7:30 صبح تا 18:30 عصر

هزینه ورودی: رایگان

مدت زمان مورد نیاز برای بازدید: 1 ساعت

شماره تماس: 0917877069736

هرچند امروزه با وجود سیستم نوین لوله کشی و دسترسی آسان مردم به آب از این چاه پله استفاده نمی شود اما همچنان مثل گذشته پررونق است! این بار این چاه پله با معماری بی نظیری که دارد تبدیل به جاذبه ای برای گردشگران علاقه مند به تاریخ و محلی محبوب برای صنعت سینمای بالیوود شده است. چاه پله آبهناری در سال 2005 به عنوان لوکیشن فیلم برداری یکی از معروف ترین فیلم های سینمای بالیوود به نام معما مورد استفاده قرار گرفت.

جاذبه های گردشگری نزدیک به سیستم آبرسانی آبهانری

همان طورکه ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، جاذبه گردشگری چاه پلکانی آلهاناری در مسیر دو شهر مهم از سه شهر مثلث طلایی هند قرار گرفته است؛ به همین دلیل در مسیر بازدید خود می توانید از جاذبه های گردشگری بی نظیر این شهر ها نیز بازدید کنید اما پیش از آن بهتر است از نزدیک ترین جاذبه که دقیقا رو به روی این چاه پله قرار گرفته غافل نشویم.

1- معبد هارشات ماتا Harshat Mata temple

روستای تاریخی آبهانری تعداد زیادی از میراث گرانبهای تاریخ قرن نهم و قرون وسطی را در خود جای داده است. مجسمه های تاریخی در این روستا وجود داشته که امروزه زینت بخشم مهم ترین موزه های جهان هستند؛ با این وجود بیشتر افراد این روستا را به دلیل وجود معبد هارشات ماتا و چاه پله آبهانری می شناسند. این معبد که روزگاری بسیار پررونق بود و افراد زیادی بعد از شستن دست و پاهای خود در آب چاه پله آبهانری برای عبادت وارد معبد می شدند تا اینکه در قرن 10 پس از میلادی ساختمان معبد کاملا ویران می شود. امروزه همچنان بقای کنده کاری های بسیار نفیس آن برای مسافران قابل مشاهده است.

2- جاذبه های گردشگری جیپور

جیپور مرکز استان راجستان و شهری بسیار زیبا تاریخی است. بازدید از تمام آثار تاریخی این شهر بیش از 3 روز زمان نیاز دارد که ما تنها به معرفی محبوب تری آن ها بسنده می کنیم.

کاخ هوا محل - کاخ آمر - کاخ شهر - رصد خانه تاریخی چنتر منتر

3- جاذبه های گردشگری آگرا

شهر عشق هندوستان دارای جاذبه های گردشگیری بی نظیری است که از مهم ترین آن ها می توان به سایت جهانی و عجیاب هفتگانه جهان تاج محل - قلعه آگرا و بازار صدر با شیرنی فروشی های مشهورش اشاره کرد که در تور خارجی هند نباید آنها را ازدست بدهید.

4 جاذبه های گردشگری دهلی

شهر شلوغ و بزرگ دهلی که به عنوان مرکز نو هندوستان شناخته می شود با وجود تمام هیاهوی آن دارای جاذبه های گردشگری بی نظیری است که از آرامش بسیار عجیبی برخورداند همانند: معبد لوتوس - معبد آکشاردام - معبد سیک های مرکز، درروازه دهلی و...

سخن آخر

سرزمین هندوستان یا سرزمین هفتاد و دو ملت دارای جاذبه های تاریخی بی نظیری است. جاهای دیدنی هند می تواند در فکر تان جاودان شود و خاطراتی خوش را برای تان رقم بزند.

اگر دوست دارید به هند سفر کنید و فرصتی خوب برای دیدن بهترین های آن داشته باشید، وبلاگ کوجی هامی با تور خارجی هند همراه شماست. برای کسب اطلاعات بیشتر صفحه تور هند را ببینید یا با ما تماس بگیرید.

منبع: دالاهو

به "آبهانری، پله پله تا آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبهانری، پله پله تا آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید