خبرنگاران پنج آرامستان تاریخی دولاب تهران ساماندهی می&zwnjشود

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، تهران-خبرنگاران پنج آرامستان تاریخی دولاب با تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ساماندهی می شود.

خبرنگاران پنج آرامستان تاریخی دولاب تهران ساماندهی می&zwnjشود

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز سه شنبه در دویست و پنجاه و چهارمین جلسه شورا، ادامه بررسی طرح ساماندهی گورستان های تاریخی دولاب را در دستور کار قرار دادند.

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفت: پیشنهادی با امضای هشت نفر از اعضای شورای شهر مطرح شده که براین اساس مایلند که عنوان طرح تغییر کند و علاوه بر آرامستان های تاریخی دولاب که پنج گورستان می شود آرمستان ابن بابویه و امامزاده عبدالله نیز مشمول این ساماندهی شوند.

حق شناس اضافه کرد: برای امامزاده عبدالله و ابن بابویه در بودجه سال 99 و برای آرمستان های محدوده دولاب دو ردیف بودجه مجزا در سال 99 در نظر گرفته شده بود.

وی اضافه کرد: حالا پیشنهاد شده که این ساماندهی کلی تر باشد و ساماندهی ابن بابویه و امامزاده عبدالله نیز مشمول این طرح پیشنهادی شود.

احمد مسجدجامعی عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: امامزاده عبدالله و ابن بابویه برای ما مهم هستند و توجه به این دو آرامستان تاریخی در این طرح نشان دهنده رویکرد ما است.

وی اضافه کرد: تاریخ تهران در این دو آرامستان تاریخی واقع شده است و متاسفانه برخی فکر می کنند که ساماندهی به معنای یکسان سازی است.

مسجدجامعی ادامه داد: باید حداقل تغییر و دخالت در ساماندهی این آرامستان ها را داشته باشیم.

وی پیشنهاد کرد که در این طرح به جای استفاده از کلمه احیا از کلمه بازآفرینی و یا باززنده سازی استفاده شود و گفت: احیا به معنای فعالیت دوباره است و ما که نمی خواهیم از این گورستان ها دوباره استفاده کنیم بلکه می خواهیم آنها را بازسازی کنیم و به همین دلیل باید کلمه احیا از سراسر این طرح حذف شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین پیشنهاد تغییر نام میدان صلح در این طرح را بیان نمود و گفت: نامگذاری میدان موجود در میان این آرامستان ها به نام صلح مناسبتی ندارد.

وی اضافه کرد: افراد مدفون شده عمدتا سربازان جنگی هستند که برای جنگ و نه برقراری صلح جنگیده بودند و حتی بر روی سنگ قبور این سربازان نوشته شده که کشته شده برای شوروی و این موضوع ارتباطی به صلح ندارد به همین دلیل از آن جا که همه این مدفون شدگان معتقد به مسیح هستند می توانیم مناسبات مذهبی را در نظر بگیریم و این میدان را به نام میدان مریم نامگذاری کنیم.

مسجدجامعی همچنین پیشنهاد کرد که در این طرح قید شده که سازمان های ذی مدخل باید به شهرداری برای ساماندهی آرامستان های تاریخی دولاب کمک کنند اما این سازمان ها تعیین نشدند و پیشنهاد می شود به طور تعیین نام وزارتخانه میراث فرهنگی، امور خارجه، حوزه دینی مسیحیت و ارامنه به عنوان سازمانهای ذی مدخل قید شود و دقت داشته باشید که زمین این گورستانها برای سفارت خانه های مربوطه است و بایداز کمک وزارت امور خارجه استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: این گورستان ها محل های خاصی هستند چرا که از 25 کشور، کشته در آن جا دفن شده و می توان با راه اندازی یک تالار ملل، دیپلماسی شهری را در آن جا فعال کرد.

مسجدجامعی همچنین پیشنهاد کرد که شهرداری تهران در رابطه با سوابق آرامستان و دفن شدگان خارجی این گورستان تاریخی پژوهش و مطالعه ای انجام دهند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهارداشت: این طرح در خصوص میدان صلح جهانی دولاب است و جلسات مختلفی را در خصوص این طرح برگزار کردیم.

وی ادامه داد: جای سوال است که چرا اعضای شورا این پیشنهادات را همان موقع مطرح نکردند و حالا با اضافه کردن دو کلمه ابن بابویه و امامزاده عبدالله کل موضوع به هم می ریزد.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: مردم کشورهای دیگر در زمان جنگ جهانی به ایران پناه آوردند و خاطره خوبی از ایران دارند و می توان با ورود وزارت امور خارجه این گورستان ها را به یک محل فراملی تبدیل کرد.

علی اعطا عضو دیگر شورا نیز پیشنهاد کرد طرح ساماندهی کلیه ملاحظات حفاظتی مندرج در آیین نامه حفاظت از گورستانهای تاریخی مصوبه شورای عالی شهرسازی تهیه و رعایت شود.

اعطا همچنین پیشنهاد کرد که شهرداری طرح پایش و تعیین اثرات زیست محیطی و حفاظتی این مجموعه که کارکرد گردشگری دارد را انجام دهد.

در نهایت اعضای شورا کلیات طرح ساماندهی پنجآرامستان تاریخی محدوده دولاب را تصویب کردند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پنج آرامستان تاریخی دولاب تهران ساماندهی می&zwnjشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پنج آرامستان تاریخی دولاب تهران ساماندهی می&zwnjشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید