باید قیمت زعفران را به محدوده منصفانه و واقعی برسانیم

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، نوزدهمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی با دستور جلسه تشکیل کمیته مشترک ایران و پاکستان، تفویض بعضی اختیارات به شورای ملی زعفران، ارائه گزارش کمیسیون مدیریت واردات، توسعه صادرات، حمل ونقل، ترانزیت و گمرک و مشخص اعضای جدید بخش خصوصی در شورای گفت وگو برگزار گردید.

باید قیمت زعفران را به محدوده منصفانه و واقعی برسانیم

رئیس اتاق بیرجند، پیرو درخواست شورای ملی زعفران در مورد پیگیری مصوبات شورای گفت وگو و تفویض بعضی از اختیارات به این شورا گفت: محصول زعفران، فخر خراسان جنوبی است که با معیشت بیش از 200 هزار خانوار در خراسان جنوبی و رضوی عجین شده است.

محسن احتشام، در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان جنوبی افزود: وابستگی معیشت این خانوارها به زعفران، موضوع صادرات این محصول را با اهمیت نموده است. به خصوص که در حال حاضر در بازار جهانی شاهد قیمت هایی برای خرید زعفران هستیم که آن را منصفانه نمی دانیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند با تأکید بر اینکه باید بتوانیم قیمت منصفانه ای برای زعفران در جهان به وجود آوریم، افزود: قیمت منصفانه سبب می گردد تا دست رنج کشاورزان با یک قیمت واقعی به فروش برسد.

احتشام با بیان اینکه تمام کوشش اتاق بیرجند در شورای ملی زعفران این است که بتوانیم زعفران را با قیمت واقعی بفروش برسانیم، بیان داشت: شورای ملی زعفران کوشش دارد با برند سازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه مشخص گردد.

او ادامه داد: در نظر داریم از فراوری تا بسته بندی از حقوق مصرف کننده هم در داخل و هم در خارج دفاع کنیم تا مصرف کننده هم کالای با کیفیت دریافت کند.

او همچنین با تأکید بر لزوم تفویض بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران گفت: این موضوع در جلسه گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی مصوب شد تا شورای ملی زعفران بتواند در فرآیند صادرات و برند سازی و معرفی نشان ملی زعفران حرکت کند.

احتشام با اشاره به اینکه در این راستا هشت خواسته از سوی شورای ملی زعفران مطرح شده است، افزود: یکی از این خواسته ها پیگیری برطرف مسائل بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در جهت کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یک بارمصرف است.

او افزود: در حال حاضر معضل اساسی ما در بحث زعفران صادرات به وسیله کارت های یک بارمصرف بوده که صادرکنندگان اصلی و واقعی و صنعت زعفران را خانه نشین نموده اند.

رئیس اتاق بیرجند، هند و چین را دو مصرف کننده مهم زعفران ایران دانست و گفت: به دلیل تعرفه 37 درصدی صادرات زعفران به این دو کشور در حال حاضر بخش اعظم زعفران به هنگ کنگ و ویتنام می رود و از این طریق وارد چین می گردد.

احتشام ادامه داد: همچنین به خاطر تعرفه صفر بین هند و افغانستان بخش زیادی از زعفران ایران به کشور افغانستان می رود و به وسیله این کشور به هند صادر می گردد.

او با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 95 درصد زعفران جهان در ایران فراوری می گردد اما هنوز کسی ما را به عنوان فراوریکننده نمی شناسد، توضیح داد: بیش از 94 درصد زعفران کشور به صورت خام صادر و تنها حدود شش درصد با برند شرکت های ایرانی به فروش می رسد.

رئیس اتاق بیرجند با بیان اینکه باید بتوانیم در بازار جهانی زعفران سهم خود را از زعفران بسته بندی با نشان ملی زعفرانی افزایش دهیم، افزود: در راستای سامان دهی و سازمان دهی فراوری و صادرات زعفران طرح ملی صادرات و فراوری زعفران در شورای ملی زعفران تدوین شده است که باید در هیئت دولت به تصویب برسد.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس اتاق بیرجند، همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در خراسان جنوبی را خوب ارزیابی کرد و افزود: بااین وجود باید اختیارات متولیان امر خراسان جنوبی توسط دستگاه های اجرایی پایتخت افزایش یابد.

احتشام افزود: انتظار داریم اختیارات استاندار خراسان جنوبی بیشتر گردد تا به صنعت گر و کارآفرین یاری کند؛ چراکه فرایند تصمیم گیری های چندین ساله در تهران کار را با تأخیر روبرو می نماید.

او با تأکید بر اینکه در سال رونق فراوری باید اراده بیشتری بر برطرف موانع و مسائل فراوریکنندگان و صادرکنندگان داشته و از کارآفرینان بیشتر حمایت کنیم، افزود: برطرف مسائل فراوریکنندگان را از بخش دولتی توقع داریم که امیدواریم با اختیارات تفویض شده از مرکز به استان، فراوریکنندگان را توانمند کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "باید قیمت زعفران را به محدوده منصفانه و واقعی برسانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید قیمت زعفران را به محدوده منصفانه و واقعی برسانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید