امکان سرایت کرونا به وسیله گل های زعفران وجود دارد

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، خبرنگاران/خراسان رضوی در حالی که در شهرستان های مختلف استان خراسان رضوی برداشت زعفران شروع شده، یک متخصص بیماری های عفونی در مورد انتقال و سرایت ویروس کرونا به وسیله گل های زعفران هشدار داد.

امکان سرایت کرونا به وسیله گل های زعفران وجود دارد

دکتر خاطره عربیخوان در گفت وگو با وبلاگ کوجی هامی اظهار کرد: با توجه به زمان جمع آوری گل های زعفران در شهرستان های مختلف استان خراسان رضوی از جمله کاشمر، خلیل آباد و بردسکن می طلبد کشاورزان و شهروندان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: بدون شک اگر در زمان جمع آوری و پر کردن گل های زعفران نسبت به هشدارهایی که از سوی مسئولان بهداشتی صادر می گردد، بی تفاوت باشیم به زودی باید منتظر آمارهای نگران نماینده دیگری در این شهرها نیز باید بود.

عربیخوان توضیح داد: متأسفانه بسیاری از کشاورزان به خصوص روستاییان در زمان جمع آوری گل های زعفران رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نمی گیرند که این نگران نماینده است و مسئولان مربوطه باید تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

وی گفت: با توجه به اینکه تمامی مراحل جمع آوری گل های زعفران در منطقه از لحظه چیدن، پاک کردن و هنگام خرید و فروش این محصول به وسیله دست انجام می گیرد احتمال آلودگی گل های زعفران به ویروس کرونا وجود دارد.

وی عنوان نمود: متأسفانه بعضی مواقع شاهد رهاسازی گلبرگ ها و ضایعات این محصول و حتی دیگر پسماندها در اماکن عمومی و گاه جمع آوری آن ها توسط بعضی زباله گردها هستیم که مسائل و نگرانی های خاص خود را برای انتقال این ویروس در پی دارد.

این متخصص بیماری های عفونی در کاشمر اظهار کرد: در صورت برخورد ویروس کرونا با دست های فرد مبتلا یا ناقل احتمال سرایت آن به افراد دیگر وجود دارد. چون امکان انتقال ویروس کرونا به وسیله زعفران و ضایعات آن هست، باید ضمن اینکه از دستکش و ماسک استفاده می گردد، ضایعات آن در یک نایلکس ویژه ریخته شده و سپس به سطل زباله منتقل گردد.

عربیخوان جلوگیری از رها کردن این اقلام در محیط و رعایت پروتکل های بهداشتی در برداشت و پر کردن گل های زعفران را ضروری دانست و گفت: با توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشت فردی و پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید 19 جهاد کشاورزی و مسئولان بهداشتی باید هشدارهای لازم را در زمان برداشت و پر کردن گل های زعفران به کشاورزان و دیگر شهروندان ارائه دهند.

وی اظهار کرد: کارگرانی که نسبت به برداشت گل زعفران اقدام می نمایند قبل از ورود به مزرعه باید نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی توجیه شوند و بعد از آغاز مجدد برداشت، دست ها را به صورت کامل ضدعفونی نموده و در هنگام تمیز کردن حتماً از ماسک استفاده نمایند.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: هنگام پر کردن گل زعفران در خانه برای تصفیه شدن هوا باید تعدادی از پنجره ها باز نگه داشته شوند و ظروف مورد استفاده بعد از اتمام کار به طور کامل شستشو داده شوند.

وی در ادامه شرایط بسیاری از شهرها از جمله کاشمر را بحرانی اعلام کرد و گفت: متأسفانه توجه شهروندان بر رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کاهش یافته است.

این متخصص بیماری های عفونی بیان نمود: بیش از 8 ماه از شیوع این ویروس می گذرد و پزشکان و پرستاران به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی هستند و بسیاری نیز در این راه جان خود را از دست دادند.

وی گفت: پزشکان و پرستاران بیشتر از بی تفاوتی مردم نسبت به این ویروس خسته شده اند تا اینکه بخواهند خدمت رسانی به مردم آن ها را خسته کند.

عربیخوان مطرح کرد: در حال حاضر شرایط اصلاً خوب نیست و اگر به همین منوال بخواهد پیش برود قطعاً تعداد مبتلایان و فوتی ها به شدت افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بخش های بیمارستان کاشمر برای بستری بیماران کرونایی تخلیه شده است، از خانواده ها خواست ضمن حفظ آرامش توصیه های پزشکان را در مقابله با ویروس کووید 19 جدی بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "امکان سرایت کرونا به وسیله گل های زعفران وجود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان سرایت کرونا به وسیله گل های زعفران وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید