آن چه مردم می خواهند

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، در سال های اخیر رابطه نهاد مدیریت شهری با مردم، به گونه ای نامتوازن ترسیم شده است که بیشترین ضرر را در آن شهروندان متحمل شده اند.

آن چه مردم می خواهند

گروه سیاسی وبلاگ کوجی هامی، سیدحسین آقاسیدمرتضی*: در سال های اخیر رابطه نهاد مدیریت شهری با مردم، به گونه ای نامتوازن ترسیم شده است که بیشترین ضرر را در آن شهفرایندان متحمل شده اند. به این معنا که همیشه دست مدیران شهری در جیب مردم و همراه با مطالبه بوده که مصداق شاخص آن دریافت عوارض و هزینه های مختلف از مردم تهران بوده است.

در این میان باید اشاره نمود که در دوره ای 10 ساله در شهر تهران، خدمات فراوانی در حوزه توسعه زیرساخت های شهری صورت گرفت، اما در 4 سال گذشته طبق آنالیز های میدانی، مهم ترین مطالبات مردم شهر تهران شفافیت، صداقت، سرعت عمل و چابکی سیستمی، عدالت و مدیریت عادلانه نسبت به همه، مقابله با زمینه های بروز فساد، ارتقای سطح کیفی و کمی حمل و نقل عمومی و توجه به توسعه زیرساخت های زندگی شهری بوده است. با نگاهی ریزبینانه تر به این مطالبات متوجه می شویم که حتی امروز مشکل اجتماعی و فرهنگی کلان شهر تهران ریشه در توسعه نامتوازن شهر دارد. این مسئله ما را با کالبد بسیار بزرگی روبرو نموده که اجزای مختلف آن، تناسب لازم را با یکدیگر ندارند.

در یکی از حوزه هایی که این عدم تناسب، تبعات خود را به نمایش گذاشته، حوزه فرهنگ زیست جمعی است. امروز معضلاتی همچون بچه ها کار، تکدی گری، مدیریت نامطلوب پسماند، فاصله میان مناطق مختلف شهر در حوزه سرانه های فرهنگی، مساله اقتصاد شهری و آسیب وسیع کسب و کار ها در دوران پاندمی کرونا، عدم اهتمام کافی به ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در ابعاد مختلف، غفلت از سرمایه های فرهنگی، تاریخی و ظرفیت های گردشگری تهران تنها گوشه ای از مسائل و اولویت های فرهنگی اجتماعی تهران است که باید به آن ها توجه ویژه گردد.

براساس قانون تاسیس شورا های شهر و روستاها، مهم ترین محور های تکلیفی برای این نهاد مدنی، نظارت، وضع مقررات، هماهنگی، جلوگیری از تبعیض و برطرف نابرابری های محلی و جلب مشارکت مردم در اداره امور و خدمات رسانی عنوان شده است. مشخصا نخستین و مهم ترین کارکرد شورای شهر تهران نظارت بر عملکرد شهرداری است. این وظیفه در سه سطح قبل از اجرا، حین اجرا و بعد از اجرا قابل آنالیز است. به عبارت روشن تر شورای شهر تهران در همه حوزه ها و ماموریت های مدیریت شهری باید این سه سطح را برای اجرای وظیفه ای که قانون گذار بر عهده آن گذاشته، انجام دهد، اما واقعیت این است که با گذشت 5 دوره از عمر شورای شهر تهران چارچوب های نظارتی شورا بر شهر و شهرداری و مدیریت شهری تعریف نشده و عملا شورای شهر بر فرآیند ها و ساختار های این سه بخش تسلط ندارد و نظارت شورای شهر، به شیوه موردی پیش رفته و نظارت در چارچوب و ناشی از گزارش های نهاد اجرایی است.

مجموعه فرایند عملکرد شورا نشان می دهد شورای شهر نه تنها نتوانسته است به طور کامل در محور های تکلیفی خود به گونه ای پیروز عمل کند بلکه در موارد بسیاری شورای شهر به شورای شهرداری بدل شده است. باید توجه داشت که شورای شهر یکی از بزرگترین نهاد های اجتماعی با ظرفیت مردمی وسیع است که گسترش و نفوذ خوبی در سطح مناطق و محلات شهر تهران نداشته، در حالی که با نگاهی به قانون اساسی، می توان دریافت که شورا ها تا سطح محلات قابل گسترش هستند.

امروز ارتقای فرهنگی شهر با تکیه بر فرهنگ اسلامی و ایرانی به عنوان زیربنای همه امور در کنار بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی، بازگرداندن رونق مالی به ویژه در حوزه اقتصاد شهری با درنظر دریافت مشوق ها، توجه و اهتمام به استفاده از ظرفیت تخصصی بی نظیر مدیریت شهری، ایجاد التزام بودجه به برنامه در ساختار نظارتی شورای شهر با کارآمد کردن سامانه پایش برنامه و تفریغ بودجه براساس برنامه، مدیریت بدهی های شهرداری تهران که به خصوص گویا در دوره اخیر، افزایش چشمگیری داشته است، اصلاح ساختار سازمان ها و شرکت ها و تغییر نظام شرکت داری در سازمان شهرداری تهران از جمله برنامه های اولویت دار شورای آینده به شمار می رود.

در کنار این موارد، تغییرساختارصندوق بازنشستگی و کارایی شرکت های تحت پوشش نیز از برنامه های راهبردی شورای آینده خواهد بود. امروز بیشتر شرکت ها که باید پشتوانه آینده کارکنان شهرداری تهران باشند، بیشتر از آن که به سمت سودآوری حرکت نمایند، زیان به بار آورده اند. سال گذشته شاهد بودیم که شورای شهر تهران فهرست 22 شرکت تابعه شهرداری پایتخت را برای واگذاری سهام در بازار سرمایه احصا و رسانه ای کرد، اما هنوز نه تنها سهام این شرکت ها واگذار نشده بلکه بخشی از درآمد سال آینده شهرداری تهران را نیز تشکیل می دهند و در این عرصه نیز مدیریت به خوبی شکل نگرفته است و مشخصا مسئله ای بر مسائل مدیریت شهری در امسال اضافه خواهد نمود.

* کارشناس مسائل شهری

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آن چه مردم می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن چه مردم می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید