پرتقاضاترین کارها در آلمان برای مهاجرت در سال 2023

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، بر اساس مطالعات تازه، کمبود کارگر در آلمان به بالاترین حد خودش رسیده است. مطالعه ای از مرکز صلاحیت برای تأمین امنیت کارگران ماهر (KOFA) آشکار نموده که فرصت های شغلی پر نشده سالانه بیش از 30 درصد افزایش پیدا کردند و این در حالی است که سطح بیکاری در حال کاهش است.

پرتقاضاترین کارها در آلمان برای مهاجرت در سال 2023

در سال 2022 میلادی، 1.3 میلیون شغل در آلمان برای متخصصان ماهر یا واجد شرایط وجود داشت و حدود 630000 هزار مورد از آن ها که حدود پنجاه درصد می گردد، کارگر لازم را در اختیار نداشتند. چنین موقعیت های شغلی معمولا به وسیله کارگران سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پر می شوند. با این حال، مانند آلمان، بسیاری از این کشورها نیز با پیری و کاهش جمعیت روبه رو هستند.

بنابراین، آلمان در پی کشورهای ثالث است تا شکاف خودش در زمینه نیروی کار ماهر را پر کند، چیزی که به گفته اندیشکده موسسه آلمانی امور بین الملل و امنیت، از اهمیتی استراتژیک برخوردار است.

آلمان چگونه به جذب کارگران ماهر امیدوار است؟

رابرت هابک وزیر اقتصاد و آب وهوای آلمان می گوید که در نتیجه کمبود روزافزون نیروی کار، این کشور منتظر افرادی است که دوست دارند به آلمان بیایند تا مهارت ها، تخصص و علایق خودشان را در این کشور ارائه نمایند. آلمان برای جذب این کارگران ماهر خارجی، سیستم مهاجرت خودش را ساده تر می نماید.

برنامه ریزی سیستم تازه ویزا مبتنی بر امتیاز می تواند نقل مکان و مهاجرت کارگران ماهر به کشور آلمان را راحت تر کند. در نشست سران کارگران ماهر در سال گذشته، دولت آلمان بعلاوه تأکید کرد که آموزش آکادمیک و حرفه ای از اهمیت یکسانی برخوردار هستند.

کدام مشاغل در آلمان فاقد کارگران ماهر هستند؟

بر اساس مطالعه اجرا شده به وسیله KOFA، کمبود کارگران ماهر در آلمان در بخش بهداشت، مراقبت های اجتماعی، پرستاری و آموزش بارزتر است. در این زمینه ها، به طور میانه 60 درصد از شغل ها فاقد متقاضیان واجد شرایط هستند. طبق گزارشات این سازمان، تجارت ساختمان ها از جمله ساخت و ساز، معماری، نقشه برداری و فناوری ساختمان و بعلاوه توسعه، فراوری و استخراج مواد خام نیز به شدت تحت تأثیر کمبود کارگران ماهر قرار گرفته اند.

بعلاوه شکاف های نیروی کار ماهر در زمینه وکالت، حسابداری، و مدیریت، علم و فناوری اطلاعات، مهندسی، حمل و نقل، تدارکات و گردشگری و مهمان نوازی نیز به چشم می آید. صنعتگران ماهر، مهندسان برق و متخصصان پذیرایی به عنوان کارگران ماهر و مورد احتیاج معرفی شدند. یکی دیگر از مشاغل مورد تقاضا که در وب سایت دولت ذکر شده، پزشکی است و این در حالی است که قبلا کمبود کارگران متالوژی گزارش شده بود.

آلمان در پی کاهش موانع برای مهاجرت کارگران ماهر است

در نوامبر سال 2021 میلادی، آلمان برنامه هایی برای اجازه دادن تابعیت دو گانه به شهروندان غیر اتحادیه اروپا را برای اولین بار خاطرنشان کرد. قبلا این فقط در شرایط بسیار خاص مجاز بود. بعلاوه آلمان متعهد شده که روند درخواست را ساده کند و به کاهش مدت زمانی که یک فرد قبل از درخواست شهروندی تا زمان زندگی اش در آلمان یاری کند. این اقدام بخشی از برنامه آلمان برای مدرن کردن قوانین مهاجرت و برطرف موانع بوروکراتیک برای اطمینان از دسترسی آسان تر به بازار کار آلمان است.

حذف تشریفات اداری تنها اقدام ساده سازی مهاجرت به آلمان نیست. شرایط کاری خوب، دستمزد بالا، فرصت های آموزشی، کیفیت بالای زندگی، تحصیلات ارزان و رهبری دموکراتیک نیز از جمله دیگر دلایلی محسوب می شوند که مهاجرت به این کشور در بین افراد برجسته است. درخواست های شهروندی بعلاوه می توانند به عنوان بخشی از استرتژی حفظ کارگران مهاجر به سرعت پیگیری شوند.

با اینکه هنوز تأیید نشده اما بعضی از گزارش ها حاکی از آن هستند که مهاجران ماهر ممکن است در صورت گذراندن دوره ادغام یا نشان دادن مهارت های زبان سطح میانه به پایین، به زودی و در عرض سه سال واجد شهروندی آلمان شوند. این با مدت زمان پنج سال یا هشت سال بدون دوره ادغام بسیار قابل توجه است.

با ساده سازی شناخت صلاحیت های حرفه ای و آسان تر کردن فرآیندهای ویزا و شهروندی، این کشور امیدوار است که نیروی کار خارجی قوی را جذب و حفظ کند.

منبع: فوت و فن / euronews.com

به "پرتقاضاترین کارها در آلمان برای مهاجرت در سال 2023" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرتقاضاترین کارها در آلمان برای مهاجرت در سال 2023"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید