70 درصد بارش ها در کشور تبخیر می گردد

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، معاون تلفیق و تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حدود 413 میلیارد متر مکعب بارش در کشور داریم که 70 درصد آن تبخیر می گردد و بخشی نفوذ دارد.

70 درصد بارش ها در کشور تبخیر می گردد

علیرضا الماسوندی گفت: از منظر بارش ها ایران یک سوم بارش جهانی را دارا است. این به معنای آن است که ایران در یک کشور خشک و نیمه خشک واقع شده است.

به گفته معاون تلفیق و تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران تغییر اقلیم شرایط بارش ما را میزانی متفاوت نموده است. شما می بینید که ما در تابستان مشکل سیلاب را داریم و بارش ها به صورت نقطه ای و مخاطراتی است.

او گفت: حدود 413 میلیارد متر مکعب بارش در کشور داریم که 70 درصد آن تبخیر می گردد و بخشی نفوذ دارد و قسمتی دیگر به صورت آب های سطحی است. آب های تجدید شونده ما چیزی حدود 105 میلیارد متر مکعب در سال است که نوسان دارد.

معاون تلفیق و تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:حدود 100 میلیارد متر مکعب را مصرف می کنیم در حوزه آب های سطحی و زیرزمینی و این از نظر استاندارد جایز نیست، به طور معمول کشور ها 60٪ از این آب ها را برنامه ریزی و مصرف می نمایند،اما در ایران بین 95تا 100 درصد را مصرف می کنیم .

او گفت:تعادل سفره های ما بهم خورده است،409 دشت ممنوعه داریم. باید نصب کنتور ها را برای همه چاه های مجاز داشته باشیم. حدود صد هزار حلقه چاه کنتور نصب شده است و حدود 347 هزار کنتور دیگر باید نصب گردد. روش های تامین آبی که صورت میگیرد باید بر اساس مصرف درست باشد.

الماسوندی درباره طرح غدیر گفت: طرح غدیر و استفاده از منابع آب در که کیفیت بالایی دارد و از حدود 1300 تا 1400 متر مکعب قابل شرب هست. این 400 تا 500 متر مکعب گوارا و دلچسب است.

او گفت: با اجرای این طرح ظرف ده تا پانزده متر مکعب در ثانیه میزان آب به سیستم آبی شهر اضافه می گردد. 10 متر مکعب از کانال شمالی و پنج متر مکعب از کانال چمران انجام می گردد و ایستگاه های پمپاژ ظرفیت بسیار بالایی دارد.

او می گوید: خطوطی که استفاده شده است به طور کامل دو هزار و دویست تا دو هزار و چهارصد است و از خط لوله کشیده شده است. این کار در چند سال گذشته اتفاق نیفتاد.

وبلاگ کوجی هامی مالی اقتصاد و انرژی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "70 درصد بارش ها در کشور تبخیر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "70 درصد بارش ها در کشور تبخیر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید