5 اشتباه رایج والدین در خواباندن کودک که می تواند دردسرساز باشد

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، حتما تا به حال اصطلاح مثل کودک خوابیدن را شنیده اید. اما در واقعیت خوابیدن کودک در طول شب چالش های زیادی برای والدین دارد. بسیاری از والدین نیز برای اینکه کودک را بخوابانند دچار اشتباهاتی می شوند که در نهایت به ضرر کودک است، زیرا خواب بر رشد و سلامتی کودک تاثیر می گذارد.

5 اشتباه رایج والدین در خواباندن کودک که می تواند دردسرساز باشد

به عنوان مثال بعضی از والدین هنگامی که نوزاد هر صدایی از خود فراوری کند بلافاصله او را بغل می نمایند که این کار اشتباه است. هدر ویتنبرگ (Heather Wittenberg) روانشناس کودک می گوید: والدین ممکن است از اینکه اجازه دهند کودکشان گریه کند، احساس بدی داشته باشند. اغلب ما فکر می کنیم که گریه کردن برای کودک مضر است، اما این طور نیست و همین عقیده علت مسائل خواب کودک است.

واقعیت این است که خواب یک مهارت است، بنابراین می توان آن را به بچه ها و والدین آموزش داد. در این مقاله به پنج اشتباه رایجی که والدین هنگام خواباندن کودک مرتکب می شوند و نکات مورد تایید متخصصان برای رفع این مشکل می پردازیم.

1. شیر دادن یا تکان دادن هنگام خوابیدن کودک

این اشتباه را بیشتر والدین مرتکب می شوند. از آنجایی که نوزادان باید هر دو تا سه ساعت یکبار غذا بخورند و چرخه خواب و بیداری آن ها بسیار نامنظم است، اغلب در انتها غذا یا شیر خوردن چرت می زنند. در واقع کودک در حال تطبیق خود با زندگی خارج از رحم است، بنابراین خواب رفتن پس از شیر خوردن بسیار مفید است. پس از 3 تا 4 ماه می توانید استراتژی زمان خواب را تغییر دهید.

آری براون (Ari Brown) نویسنده کتاب Baby 411 به والدین توصیه می نماید که در چند ماه اول نوزادان هیچ استراتژی برای آرام کردن خود ندارند و عادت های بدی در خود ایجاد نمی نمایند. اما در حدود 4 ماهگی از نظر سیستم عصبی بالغ می شوند و روال خواب خود را تغییر و بهبود می دهند.

در این مرحله غذا دادن یا تکان دادن نوزاد برای خواب رفتن او می تواند مشکل ساز گردد. جودی میندل نویسنده کتاب خواب در طول شب می گوید: بچه ها به طور طبیعی دو تا شش بار در شب از خواب بیدار می شوند، در نتیجه هر کاری که برای خوابیدن آن ها قبل از خواب انجام می دهید، باید همان کار را هر بار که بیدار می شوند، انجام دهید.

راهکار

یک روتین قبل از خواب ایجاد کنید تا کودک متوجه گردد زمان خواب فرا رسیده است. دکتر میندل (Dr. Mindell) می گوید: اگر هر شب روتینی را اجرا کنید، کودک آغاز به درک این موضوع می نماید که زمان خوابیدن است. می توانید از کارهای زیر برای ایجاد یک روتین برای خواب کودک بهره ببرید.

  • حمام آب گرم
  • پوشاندن لباس خواب نرم
  • خواندن یک داستان با صدای آرام
  • کم کردن نور لامپ

قبل از خواب آلودگی کودک او را در گهواره اش قرار دهید تا یاد بگیرد در گهواره به خواب برود و به آغوش مادر وابسته نگردد.

2. در آغوش گرفتن کودک هنگام گریه کردن

به طور غریزی هنگامی که کودک گریه می نماید والدین او را در آغوش می گیرند تا آرام گردد. در شش ماه اول یا بیشتر وقتی کودک شب گریه می نماید باید به سراغ او بروید تا بداند شما در کنارش هستید و احتیاجهایش را رفع می کنید. اما بهتر است چند دقیقه به کودک وقت بدهید و ببینید که می تواند خودش آرام گردد یا خیر.

با افزایش سن بچه ها آغاز به تشخیص الگوهای رفتاری می نمایند. دکتر ویتنبرگ می گوید: یک کودک 9 ماهه اتفاقات شب قبل را به یاد می آورد. بنابراین هر رفتار تند و مخرب والدین می تواند بر خواب کودک تاثیر بگذارد و فکر او را آشفته کند.

راهکار

آنالیز کنید که کودک گرسنه، تشنه یا حتی مریض نباشد. پوشک او را نیز حتما چک کنید. اگر کودک بیش از 6 ماه سن دارد و فقط به این علت گریه می نماید که شما او را ترک نموده اید، استراتژی زیر را که الیزابت لومباردو (Elizabeth Lombardo) دکترای روانشناسی توصیه می نماید، امتحان کنید (این استراتژی بر اساس روش Ferber است. در واقع یک تکنیک تمرین خواب است که به وسیله متخصص اطفال ریچارد فربر مطرح شده است).

  • هنگامی که اتاق را ترک می کنید، یک تایمر برای پنج دقیقه تنظیم کنید.
  • اگر پس از پنج دقیقه کودک شما همچنان گریه می نماید، برگردید و به او اطمینان دهید که همه چیز خوب است.
  • تایمر را ریست کنید.
  • هر پنج دقیقه یک بار کودک را چک کنید تا زمانی که آرام بخوابد.

شب بعد تایمر را برای فواصل 10 دقیقه ای تنظیم کنید. با این روش تا دو یا سه شب بعد کودک باید راحت تر بخوابد. دکتر لومباردو می گوید: گریه بخشی از نحوه یادگیری بچه ها برای آرام کردن خود است و به این معنا نیست که شما از آن ها غافل هستید.

3. افزایش مدت زمان غذا دادن به کودک در شب

کودک به غذای نیمه شب عادت می نماید، حتی اگر به کالری شب احتیاج نداشته باشد. دکتر براون می گوید: بچه ها به بیدار شدن و غذا خوردن در شب عادت می نمایند. هنگامی که کودک شما 6 ماهه شد، به شرطی که به طور طبیعی رشد کند و پزشک اطفال به شما اجازه دهد، احتیاجی به وعده های غذایی نیمه شب ندارد.

تنقلات شبانه نه تنها زمان خواب را کاهش می دهد، بلکه می تواند بر غذا خوردن کودک در طول روز نیز تأثیر بگذارد. دکتر میندل می گوید: غذا خوردن در نیمه شب و موقع خواب به یک چرخه معیوب تبدیل می گردد. کودک شما در شب آنقدر کالری دریافت می نماید که در طول روز غذای زیادی نمی خورد، بنابراین دوباره شب گرسنه می شوند.

راهکار

در آشپزخانه را بعد از خوردن وعده غذایی قبل از خواب ببندید تا به کودک انگیزه دهید که در طول روز بیشتر غذا بخورد. می توانید به تدریج تعداد دفعاتی که در شب به کودک غذا می دهید یا مدت زمانی که هنگام خواب در کنار او هستید را کاهش دهید.

4. خوابیدن کودک در حین حرکت

دکتر میندل به والدین می گوید که اگر کودکتان بیشتر اوقات در کالسکه یا صندلی ماشین چرت می زند شاید بخشی از انجام وظایف را برای شما آسان تر کند، اما نوزادانی که به چرت زدن در حین حرکت عادت نمایند ممکن است بعدا به سختی از گهواره گرفته شوند و در نهایت خوابیدن کودک را سخت کند. در واقع کودک باید زمان بیداری و خواب را درک کند.

راهکار

از زمان مورد احتیاج برای خواب کودک و مدت چرت زدن او آگاهی داشته باشید. سپس روز خود را طوری برنامه ریزی کنید که کودک بتواند هر چه بیشتر در گهواره خود چرت بزنند. دکتر میندل توصیه می نماید که اگر کودک به خوابیدن مقاوم است، انتقال او به گهواره را به آرامی انجام دهید و شرایط را برای یک خواب نیمروزی در گهواره محیا کنید.

5. تا دیروقت بیدار ماندن کودک

ممکن است فکر کنید که نگه داشتن کودک تا زمانی خواب آلود گردد باعث می گردد بیشتر و عمیق تر بخوابد، اما دیر خوابیدن واقعاً می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و خواب کودک را مختل می نماید. دکتر میندل می گوید: وقتی نوزادان بیدار می مانند، بیش از حد خسته می شوند و خواب رفتن و بیدار شدن آن ها بیشتر طول می کشد. اگرچه کودک شما ممکن است به طور طبیعی دیرتر به خواب برود، زیرا الگوهای خواب او نامنظم است. اما معمولا بچه ها در 3 یا 4 ماهگی ساعت 7 یا 8 آماده خوابیدن هستند.

راهکار

اگر کودک شما اوایل شب چرت می زند، می توانید آن را به زمان خواب تبدیل کنید. دکتر میندل توصیه می نماید قبل از خواب کودک را حمام کنید، لباس خوابش را بپوشید و او را به تخت خواب ببرید. بعلاوه می توانید زمان خواب را هر چند روز یکبار 15 دقیقه جلو بیاورید تا به ساعت 7 بعدازظهر برسید و کم کم ساعت خواب کودک خود را تنظیم کنید.

کلام انتهای

خواب کودک یکی از مهم ترین مراحل رشد او است. در واقع خواب بر فکر و جسم او تاثیر زیادی می گذارد. بنابراین والدین وظیفه دارند مهارت خوابیدن را به بچه ها یاد بدهند. در این مقاله 5 اشتباه رایجی که والدین برای خواباندن کودک انجام می دهند و روش های رفع آن را آنالیز کردیم. امیدواریم بتوانید از این نکات بهره ببرید.

منبع: parents

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 اشتباه رایج والدین در خواباندن کودک که می تواند دردسرساز باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اشتباه رایج والدین در خواباندن کودک که می تواند دردسرساز باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید