5 ارتقای کلیدی که در راه آیفون 16 هستند

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، اپل مانند بسیاری از شرکت های بزرگ در بازار موبایل، برای گوشی های پرچم دار خود تغییرات زیادی را عملی نمی کند و هر سال این گوشی ها با تغییرات جزئی راهی بازار می شوند. اما در این میان بعضی از این تغییرات توجهات زیادی را جلب می نمایند. در سال 2024 با گوشی های سری آیفون 16 روبرو خواهیم شد که بر اساس شایعات منتشر شده، می توانیم انتظار دریافت 5 ارتقای کلیدی را داشته باشیم و در ادامه به این 5 مشخصه می پردازیم.

5 ارتقای کلیدی که در راه آیفون 16 هستند

دکمه کپچر

طبق گزارش ها، تمامی چهار مدل از آیفون 16 قرار است دکمه ای کاملا تازه دریافت نمایند. این دکمه در سمت راست دستگاه، پایین تر از دکمه پاور قرار خواهد گرفت. در مدل های مربوط به بازار آمریکا، این محل قرارگیری آنتن mmWave 5G است که اپل آن را به سمت دیگر دستگاه منتقل می نماید.

اپل برای این دکمه، نام دکمه کپچر (Capture Button) را انتخاب نموده که برای ثبت عکس و فیلم افقی کاربرد خواهد داشت. ظاهرا هدف اصلی این دکمه، راحت تر شدن ضبط ویدیو های سه بعدی برای مشاهده در هدست اپل ویژن پرو است اما برای گرفتن ویدیو ها و عکس های معمولی هم کاربردی است.

شایعات حاکی از آن هستند که این دکمه، دکمه مکانیکی استانداردی شبیه به دکمه های پاور و صدا خواهد بود، با این تفاوت که از چند سطح فشار پشتیبانی می نماید. با فشار کمی می توانید فوکوس نموده و سپس با فشار بیشتر، عکس بگیرید یا ضبط را شروع کنید. عملکرد آن شبیه به دکمه های چندمنظوره شاتر دوربین خواهد بود. ضمناً قرار است مدل های استاندارد آیفون 16 هم مانند مدل های پرو از دکمه اکشن بهره مند شوند.

میزان نمایشگر

شرکت اپل از زمان عرضه مدل های آیفون 12 در سال 2020، همیشه از نمایشگرهای 6.1 و 6.7 اینچی برای تمامی نسل های آیفون استفاده نموده است. اما انتها قرار است میزان نمایشگرها در سال 2024 کمی افزایش یابد. انتظار می رود نمایشگر آیفون 16 پرو حدود 6.3 اینچ و نمایشگر آیفون 16 پرو مکس حدود 6.9 اینچ باشد.

بزرگ تر شدن میزان نمایشگر به علت افزایش حدود 3 میلی متری ارتفاع و 1 میلی متری عرض مدل های آیفون 16 پرو و 16 پرو مکس است. ضخامت این مدل ها تغییری نمی نماید، اما وزن آن ها به علت افزایش سایز اندکی بیشتر خواهد شد. باید خاطر نشان کرد که امسال تنها مدل های آیفون 16 پرو و پرو مکس افزایش سایز خواهند داشت و نمایشگرهای آیفون 16 و 16 پلاس همچنان به ترتیب 6.1 و 6.7 اینچ باقی می مانند.

بهبود های دوربین

اپل میخواهد برای سری آیفون 16 بهبود های مختلفی در زمینه دوربین عملی کند. مدل های معمولی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس، از چینش عمودی لنزها بهره می برند که جایگزین چینش مورب چند سال اخیر اپل می گردد. انتظار می رود این تغییر به این مدل ها امکان ضبط ویدیوهای فضایی (spatial video) را بدهد، قابلیتی که در حال حاضر تنها منحصر به مدل های پرو و پرو مکس آیفون 15 است.

بزرگترین ارتقاء اما برای مدل های پرو آیفون 16 در نظر گرفته شده است. اپل دوربین اولترا واید را به حسگر 48 مگاپیکسلی مجهز نموده است که منجر به ثبت تصاویر باکیفیت تر در محیط های کم نور می گردد. انتظار می رود این لنز مشابه لنز واید 48 مگاپیکسلی عمل کند، به این صورت که داده های چهار پیکسل را در یک ابرپیکسل ترکیب کند تا کیفیت تصویر را بهبود بخشد. از آنجایی که ضبط ویدیوهای فضایی از هر دو دوربین واید و فوق عریض استفاده می نماید، مدل های پرو تازه شاهد ارتقای کیفیت این ویدیوها نیز خواهند بود.

بعلاوه اپل در امسال لنز پریسکوپی با قابلیت زوم اپتیکال 5 برابر را به آیفون 16 پرو اضافه می نماید. در حال حاضر زوم اپتیکال 5 برابر تنها در پرو مکس 15 وجود دارد، اما هر دو مدل پرو در سال 2024 از آن بهره مند خواهند شد.

اینترنت 5G سریع تر

طبق گزارش ها، اپل میخواهد در گوشی های آیفون 16 پرو و پرو مکس از تازهترین تراشه مودم خود یعنی اسنپدراگون X75 شرکت کوالکام استفاده کند. از بین مزایای این مودم تازه، می توانیم به سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتر اشاره کنیم.

این چیپ امکان تجمیع 10 کاناله (carrier aggregation) برای امواج میلی متری و تجمیع 5 کاناله برای فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز را فراهم می نماید. تجمیع چند کاناله باعث افزایش سرعت انتقال دیتا می گردد و هرچه تعداد این کانال ها بالاتر باشد، تأخیر (latency) کمتر و توان عملیاتی (throughput) بیشتری حاصل خواهد شد. بعلاوه، این چیپ مودم دارای یک پردازنده نسل دوم هوش مصنوعی است که به گفته کوالکام سرعت، پوشش دهی، پایداری ارتباط و دقت موقعیت یابی را بهبود می بخشد. به لطف این فناوری، احتمالا افت اتصال در مکان هایی مانند پارکینگ های طبقاتی، آسانسورها و مترو کاهش پیدا می نماید.

تراشه X75 گیرنده های فرکانس های زیر 6 گیگاهرتز و امواج میلی متری را در یک جا ادغام نموده که باعث کاهش 25 درصدی فضای اشغال شده روی برد مدار و مصرف پایین تر انرژی می گردد. تا به امروز، شواهد حاکی از آن است که استفاده از تراشه X75 در سال 2024 تنها به مدل های پرو محدود خواهد شد و مدل های استاندارد همچنان از تراشه X70 مشابه با آنچه در سری آیفون 15 فعلی وجود دارد، استفاده خواهند کرد.

علاوه بر پشتیبانی بهتر از نسل پنجم اینترنت همراه، اپل بعلاوه ممکن است فناوری Wi-Fi 7 را به مدل های پروی آیفون 16 بیاورد. Wi-Fi 7 از سرعت هایی تا 40 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می نماید و می تواند منجر به تأخیر کمتر و اتصال قابل اعتمادتری گردد. در خصوص مدل های استاندارد آیفون 16، انتظار ارتقا به Wi-Fi 6E را داریم که امکان اتصال به شبکه های 6 گیگاهرتزی را فراهم می نماید. مدل های 15 پرو از Wi-Fi 6E پشتیبانی می نمایند، اما مدل های استاندارد آیفون 15 به Wi-Fi 6 محدود شده اند.

هوش مصنوعی

شرکت اپل در سال 2024 به طور جدی روی هوش مصنوعی تمرکز نموده است تا بتواند با مایکروسافت، گوگل، OpenAI و سایر شرکت هایی که سرمایه گذاری زیادی روی این حوزه داشته اند، رقابت کند. بدیهی است که هوش مصنوعی یک نرم افزار پیچیده است، اما برای اجرا به سخت افزار قدرتمندی احتیاج دارد.

شایعات حاکی از آن است که اپل با سیستم عامل iOS 18، پیشرفت های قابل توجهی مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می نماید و این فناوری را در سراسر سیستم عامل ادغام خواهد نمود. با توجه به توان پردازشی مورد احتیاج، ممکن است بعضی از پیشرفته ترین ویژگی ها تنها برای سری آیفون 16 در دسترس باشند.

نتظار می رود هر چهار مدل از آیفون 16 به تراشه A18 (احتمالاً A18 Pro برای مدل های پرو) مجهز شوند. این تراشه ها با فرآیند 3 نانومتری ساخته خواهند شد که عملکرد و بازدهی را بهبود می بخشد. در حال حاضر، مدل های پروی آیفون 15 از تراشه A17 Pro با فرآیند 3 نانومتری بهره می برند، در حالی که مدل های معمولی آیفون 15 از تراشه قدیمی A16 استفاده می نمایند.

استفاده از تراشه 3 نانومتری در کل سری آیفون 16 به اپل این امکان را می دهد تا تازهترین قابلیت های هوش مصنوعی را حتی به ارزان ترین مدل های پرچمدار خود نیز بیاورد. بعلاوه انتظار می رود تراشه A18 دارای یک موتور عصبی (Neural Engine) سریع تر با هسته های بسیار بیشتری باشد. شایعات حاکی از آن است که اپل می خواهد پردازش هوش مصنوعی را برای حفظ حریم خصوصی روی خود دستگاه انجام دهد، و برای دستیابی به این امر به قدرت پردازشی قابل توجهی احتیاج است.

منبع: MacRumors

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 ارتقای کلیدی که در راه آیفون 16 هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 ارتقای کلیدی که در راه آیفون 16 هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید