کمبود ویتامین D، ریسک ابتلا به سرطان روده را بالا می برد

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، در بزرگترین مطالعه از نوع خود، کمبود ویتامین D با یک افزایش قابل توجه در ریسک ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطانی در بافت های روده بزرگ) مرتبط است. و برعکس، به نظر می رسد که سطح بالای ویتامین D، باعث محافظت از روده بزرگ می گردد.

کمبود ویتامین D، ریسک ابتلا به سرطان روده را بالا می برد

ویتامین D در پوست بدن پس از تماس با نور خورشید فراوری می گردد و بعلاوه از بسیاری از منابع غذایی شامل غذاهای غنی شده و ماهی ها نیز می تواند جذب روده ما گردد.

نقش اصلی این ویتامین، توجه طولانی مدت به حفظ و استحکام استخوان های ما است. اما هرچقدر که محققان عمیق تر آنالیز می نمایند، دامنه نفوذ ویتامین D بیشتر توسعه می یابد.

به عنوان مثال کمبود ویتامین D می تواد منجر به پارکینسون، بیماری های قلبی عروقی، چاقی و بسیاری دیگر از شرایط خاص گردد. محققان بعلاوه تاثیر آن را بر پیشرفت سرطان مورد آنالیز قرار دادند.

ویتامین D و سرطان روده

به غیر از سرطان پوست، سرطان کولورکتال - که بعلاوه به نام سرطان روده شناخته می گردد، در بین شایع ترین سرطان ها در آمریکا، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و انتظار می رود که در سال 2018 بیش از 50 هزار نفر را درگیر خود کند.

درک اینکه چه فاکتور هایی نقش اساسی را در توسعه این سرطان ایفا می نمایند، کمی مشکل است.

بعضی مطالعات گذشته ارتباطی بین کمبود ویتامین D و سرطان روده پیدا کردند اما دیگر مطالعات خیر. اما در این مطالعه تازه، کوشش هایی در مقیاس بزرگ برای از بین بردن شبهات و ارائه شواهد دقیق تر انجام گرفت.

یافته های این مطالعه اخیرا در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شد.

در مجموع، تیم محقق از داده های صورت گرفته در سه قاره که شامل 5700 مورد مبتلا به سرطان روده بودند استفاده کرد.

پیش از این، محققان فهمیدند که جمع آوری و در کنار هم قرار دادن داده های قدیم به علت تنوع روش ها در مقدار گیری سطح ویتامین D بدن کمی سخت است. محققان مقدار گیری های موجود را کالیبره کردند تا مقایسه ای مستقیم بین آزمایش های متعدد در یک روش معنی دار انجام گردد.

تاثیر ویتامین D بر سرطان

محققان سطح ویتامین D هر شخص را با توصیه های آموزشگاه پزشکی حاضر برای سلامت استخوان آنها مقایسه کردند.

افرادی که سطح ویتاین D بدنشان پایین تر از مقدار لازم بود، احتمال ریسک ابتلا به سرطان روده در آنها 31 درصد افزایش یافته بود. بعلاوه افرادی که سطح ویتامین D آنها بالای مقدار توصیه شده بود، ریسک سرطان روده در آنها 22 درصد کاهش یافته بود. این ارتباط در بین زن ها قوی تر از مردان بود.

در نظر داشته باشید که سازمان ها و موسسه های سلامتی ویتامین D را برای جلوگیری از سرطان کولورکتال پیشنهاد نمی نمایند زیرا مصرف بالای این ویتامین نیز عوارض جدی و خطرناکی را به همراه دارد. بنابراین ویتامین D را به صورت خودسرانه مصرف نکنید و قبل از مصرف با یک پزشک مشورت کنید.

منبع: فوت و فن / medicalnewstoday.com

به "کمبود ویتامین D، ریسک ابتلا به سرطان روده را بالا می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود ویتامین D، ریسک ابتلا به سرطان روده را بالا می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید