همایش تحقیق و تصحیح نسخ خطی با آنالیز همه ابعاد میراث کهن ایرانی اسلامی

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی همایش تحقیق و تصحیح نسخ خطی را یکم آبانماه 1402 را برگزار می نماید.

همایش تحقیق و تصحیح نسخ خطی با آنالیز همه ابعاد میراث کهن ایرانی اسلامی

در این همایش محورهای زیر در مقاله های ارسالی به آن آنالیز می گردد: سنت های تاریخی نسخه های خطی ایرانی در ایران و دنیا، کتابخانه های نسخ خطی و مراکز میراث نسخ خطی ایرانی در ایران و دنیا، پژوهش های ادبی و زبانی نسخ خطی ایرانی، لیست نویسی، ویرایش، تحقیق و انتشار نسخه های خطی، حفظ، حفاظت و دیجیتالی سازی نسخه های خطی و حفاظت از میرات فرهنگی مخطوطات شامل اسناد و نسخه های خطی.

مهلت ارسال مقاله به این همایش تا 15 مهرماه است و 30 مهر هم نتایج مقالات تعیین می گردد.

کتب خطی ارزش های فراوان تاریخی، علمی، مالی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی دارند. تحقیق، آنالیز و تصحیح این آثار ما را به دنیای گذشته وارد می نماید. تفاوت آنها با اسناد یادمان های (آرشیو) این است که نسخ خطی، بیشتر با انگیزه های علمی و شخصی تـألیف مـی شـدند و مؤلفـان، گـاهی فـارغ از فشارهای سیاسی آنچه را می دانسته اند، به رشته تحریر می کشیدند. بدیهی است، با قبول چنین فرضی، بهتر می توان تاریخ را از جنبه های مختلف آنالیز کرد. علاوه بر متون اصلی نسخ خطی، حواشی، توضیح ها،تقویم ها، وقف ها، امضاها و مهرها حاوی اطلاعات تکمیلی جالبی هستند که برای محققـان ارزش فراوانـی دارند. صنایع جنبی و مکمل آن نیز مقولـه دیگـری اسـت.

خطاطی، نقاشی، تذهیب و جلدسازی از هنرهایی هستند که در کنار شناخت نسخ خطی تکامل یافته اند. متأسفانه با اینکه شناخت نسخ خطی اهمیت فراوانی دارد، تا به امروز در این باره به طور جدی قدمی برداشته نشده است و اثر جامعی که راهنمای اهل تحقیق باشـد و آنـان را بـه رعایـت ضـوابط ثابـت و یکنواختی مقید سازد، تدوین نشده و در این باره فقط تحقیقاتی محدود و پراکنده موجود است. به علت اهمیت موضوع، کتابداران و متخصصان علوم کتابداری و اطلاع رسانی، خود را ملزم به برطرف ایـن نقیصه می دانند، و در کنار آثار علمی، فرهنگی و آموزشی تازه برای اسناد خطی نیز اهمیت فـراوان قائلاند. آنها باید بکوشند، برای استفاده مراکز آموزشی، مانند دانشگاه، از این ذخایر ارزشمند، قدمی بردارند و این خلأ را پر نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "همایش تحقیق و تصحیح نسخ خطی با آنالیز همه ابعاد میراث کهن ایرانی اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همایش تحقیق و تصحیح نسخ خطی با آنالیز همه ابعاد میراث کهن ایرانی اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید