نگاهی به پادگان کارلوس کی روش در ایران

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، یکی از برنامه های کی روش بعد از بازگشت به ایران در اختیار گرفتن نفرات ملی پوش شاغل در لیگ برتر در ابتدای هر هفته و برپایی مینی کمپ است. با درخواست سرمربی پرتغالی، بازیکنان ملی پوش لیگ برتری چند هفته ای است بعد از انجام بازی در تیم باشگاهی خود به اردوی تیم ملی می روند و به مدت 2.5 روز در اختیار کادرفنی ایران هستند.

نگاهی به پادگان کارلوس کی روش در ایران

کی روش که چنین برنامه ای را قبل از جام جهانی روسیه نیز پیاده کرده بود، حالا با برنامه ریزی بهتر و البته تعامل بیشتر کادر فنی تیم های باشگاهی آن را تحت عنوان برنامه ارزیابی فنی تیم ملی تکرار کرده و به نظر می رسد او از این اقدام اهدافی دارد که به آن ها رسیده است.

طی 4 هفته گذشته این مینی کمپ برگزار شد؛ ابتدا 16 بازیکن نزد کادرفنی تیم ملی ریکاوری کردند و از اهداف مد نظر کی روش با خبر شدند. رفته رفته این تعداد بیشتر شد و آخرین مینی کمپ هم با حضور 21 بازیکن روز گذشته (یکشنبه) پایان یافت.

کارلوس کی روش قرار است جمعه شب بعد از بازی های هفته یازدهم لیگ برتر لیست نهایی مدعوین از داخل ایران را اعلام کند و از روز شنبه بازیکنان در اختیار او خواهند بود تا آماده مسابقه با نیکاراگوئه شوند.

با همه تفاسیر بالا، اینکه بدانیم کی روش در برنامه های ریکاوری یا همان ارزیابی فنی روی چه مسائلی با بازیکنان کار می کند و تاکید دارد، قابل توجه است. در ادامه به بخشی از برنامه های ملی پوشان در مینی کمپ های 2.5 روزه ای که طی هفته های گذشته برگزار شد، اشاره شده است.

برنامه تمرینی چگونه است؟

کارلوس کی روش روز اول برنامه ارزیابی فنی را به تمرین سبک در مرکز پِک اختصاص می دهد. تمرینی که بیشتر به یک عرق گیری اختصاص دارد و تمرینات کششی پایان بخش آن است. صبح روز دوم بازیکنان بعد از صرف صبحانه دوباره به مرکز پک می روند و برنامه با تمرینات کششی شروع می شود. تمرین سبک با توپ برنامه بعدی است و بازیکنان آزاد می شوند. عصر روز دوم برنامه سنگین تر است، بازهم نفرات در مرکز پک حضور می یابند و کار با توپ می کنند. همچنین تمرین هوازی روی دوچرخه ثابت یا تردمیل دیگر برنامه تمرینی است. روز سوم هم یک جلسه تمرینی در چمن برگزار می شود که به کار با توپ اختصاص دارد و البته نفرات گام رفتن و تمرینات سرعتی را هم انجام می دهند. بعد از تمرین هم بازیکنان به صرف ناهار می پردازند و به مینی کمپ خود پایان می دهند.

آنالیز ویژه انگلیس مقابل آلمان و سایر رقبا

کارلوس کی روش در همه برنامه های خود جلسه آنالیز را هم گنجانده است. در 4 هفته ای که مینی کمپ تیم ملی برگزار شده، سرمربی پرتغالی با نشان دادن فیلم های بازی به آنالیز عملکرد بازیکنان تیم ملی و همچنین نفرات انگلیس پرداخته است. کی روش که معین است تمرکز خود را روی بازی با انگلیس در اولین مسابقه جام جهانی گذاشته، چند فیلم از بازی های اخیر انگلیس را برای بازیکنان نمایش داده است. در همین مینی کمپ اخیر آنالیز عملکرد انگلیس مقابل آلمان در لیگ ملت های اروپا در دستور کار ملی پوشان قرار گرفته است.

نکته جالبی که در آنالیز نفرات انگلیس وجود دارد، تاکید کی روش روی حرکات تکنیکی بازیکنان این تیم است. به عنوان نمونه او به مدافعان تاکید می کند تا عملکرد هری کین کاپیتان انگلیس را ببینند و نقاط ضعف و قوت او را می شناسند. سایر نفرات هم به همین شکل برای بازیکنانی که ممکن است رودرروی آن ها بازی کنند آنالیز می شوند.

آنالیز دیگر مد نظر کی روش روی بازی های اخیر تیم ملی است. فیلم سه مسابقه ایران مقابل الجزایر، اروگوئه و سنگال برای ملی پوشان به نمایش در آمده است. در همین مینی کمپ اخیر آنالیز نفر به نفر ایران مقابل الجزایر نشان داده شد و بازیکنان به نقاط ضعف خود واقف شدند. کی روش در آن زمان سرمربی ایران نبود، اما قصدش این بوده که اشتباهات دیدار با الجزایر خصوصا در ساختار دفاعی دیگر تکرار نشود و به همین علت مسائل را به ملی پوشان گوشزد کرد.

به پادگان کی روش خوش آمدید!

نکته مهمی که در اردو های تیم ملی وجود دارد، اهمیت کی روش به نظم و انضباط است. او روی حتی یک دقیقه تاخیر هم در برنامه های اردو حساسیت دارد. دیسیپلین سرمربی پرتغالی باعث شده تا هیچ بازیکنی به خودش جرات تخطی از نظم اردو را ندهد چراکه می داند ممکن است تنبیه سنگینی در انتظارش باشد.

کی روش با وجود اینکه نسبت به 4 سال قبل سن بالاتری دارد، اما همچنان حواسش به همه مسائل هست و مو به مو همه چیز را زیر نظر دارد؛ این را بازیکنانی که این روز ها زیر نظر او کار می کنند با هیجان تعریف می کنند. سرمربی تیم ملی در هیچ کدام از تمرینات روی صندلی نمی نشیند و ایستاده عملکرد شاگردانش را زیر نظر دارد. او معمولا مکانی را برای ایستادن انتخاب می کند که بتواند همه بازیکنان را باهم ببیند و موضوعی از دستش در نرود؛ در حین تمرینات نیز مدام مسائل تاکتیکی و تکنیکی را به نفرات گوشزد می کند.

فرمانده ای که دائم می خندد و شوخی می کند

اگرچه کارلوس کی روش به نظم تیمی اهمیت ویژه ای می دهد، اما این باعث نمی شود که لبخند از لب او و برخورد خوش با بازیکنان از یادش برود. سرمربی پرتغالی که همیشه روی مسائل روحی و روانی بسیار کار می کند و سعی دارد روحیه جنگجویی را نزد بازیکنان بالا و بالاتر ببرد، در مینی کمپ هایی که برگزار کرده هم این قواعد را رعایت کرد.

کی روش مدام در تمرینات با بازیکنان شوخی می کند و با این مینی کمپ سعی کرده ارتباطش با نفراتی که از قدیم با آن ها آشنا بوده را صمیمانه تر کند و همچنین ارتباط های جدیدی نیز با بازیکنان تازه وارد برقرار کند. او در کنار جذبه ای که دارد، یک مربی مجذوب کننده برای بازیکنان است و این را می شود از رضایت مندی نفراتی که بااین مربی کار می کنند به خوبی متوجه شد.

برنامه ارزیابی فنی؛ همه راضی بودند

با برگزاری 4 برنامه ارزیابی فنی (هرکدام به مدت 2.5 روز) معین است که کارلوس کی روش به اهداف خود از این مینی کمپ رسیده است. سرمربی پرتغالی تمام مسائلی که در فکر داشت را در این اردو ها مرور کرد و طبیعی است از پیش رفتن برنامه اش بدون هیچ مسئله ای راضی باشد. از سوی وقتی با بازیکنان درباره این مینی کمپ ها صحبت می کنید، رضایت آن ها از حضور در این اردو کاملا معین است. نفراتی که با انگیزه سعی کردند خود را به کی روش نشان بدهند و حالا امیدوارند در بین بهترین های ایران و لیست نهایی تیم ملی برای حضور در جام جهانی قرار بگیرند.

ورزش سه

منبع: فرارو

به "نگاهی به پادگان کارلوس کی روش در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به پادگان کارلوس کی روش در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید