نگاهی به شرایط ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، یک مدیر مدرسه و کارشناس تعلیم و تربیت با تاکید بر اینکه ارزشیابی تحصیلی چه به صورت حضوری و چه به شکل مجازی باید فرایندمحور باشد و نه محصول محور گفت: در اینصورت است که هدف از میزان گیری دیگر کمیت یادگیری نیست، بلکه آنچه که باید سنجش گردد کیفیت یادگیری خواهد بود.

نگاهی به شرایط ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان

علی تفکری در گفت وگو با وبلاگ کوجی هامی، با بیان اینکه سنجش تحصیلی در بستر فضای مجازی تجارب مختلفی را طی دوسال اخیر در اختیار همکاران ما قرار داده است اظهار کرد: اگر از امتحانات نهایی که به صورت حضوری برگزار گردید بگذریم، همکاران ما شیوه های متفاوتی را برای ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان در بستر فضای مجازی به کار گرفتند.

وی اضافه کرد: از جمله این روش ها می توان به امتحان کتبی مجازی، امتحان شفاهی مجازی یا همان مصاحبه، پرسش و پاسخ شفاهی در حین تدریس، ارائه های کلاسی که به وسیله دانش آموزان در بستر سامانه های مجازی صورت می گیرد اشاره نمود که البته هرکدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

تفکری با تاکید بر اینکه ارزشیابی تحصیلی چه به صورت حضوری و چه به شکل مجازی باید فرایندمحور باشد و نه محصول محور گفت: اگر بپذیریم که ارزشیابی، یک فرایند مستمر در برنامه های آموزشی چه به صورت حضوری و چه به شکل مجازی است، آن وقت هدف از مقدار گیری دیگر کمیت یادگیری نیست، بلکه آنچه که باید سنجش گردد کیفیت یادگیری خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: در واقع داستان ارزشیابی مستمر یا تکوینی داستان آفتاب و یخ است؛ یعنی اگر در زمان خودش انجام نگیرد تاثیر خودش را از دست می دهد. به طور قطع با یک امتحان آن هم در خاتمه یک نیمسال تحصیلی نمی گردد تمام آموخته های دانش آموزان را مورد سنجش و ارزشیابی قرار داد.

وی با بیان اینکه ارزشیابی مستمر یا تکوینی به عنوان مکمل سنجش تراکمی یا همان امتحان خاتمهی باید مورد توجه جدی همکاران ما قرار بگیرد گفت: در این صورت ضمن فعال کردن دانش آموزان در امر یادگیری، آنها به مقدار تحقق اهداف آموزشی و شیوه های تدریس شان آگاهی می یابند و ملاک های بهتری برای نمره دهی در خاتمه هر نیمسال تحصیلی در اختیار خواهند داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نگاهی به شرایط ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به شرایط ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید