نهاد های اقتصادی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، عملکرد یک جانبه گرایانه و غرض ورزانه آمریکا به توانمندی نهاد های بین المللی از جمله صندوق بین المللی پول آسیب رسانده است.

نهاد های اقتصادی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ کوجی هامی به نقل از رادیو بین المللی چین، رسانه های آمریکا گزارش کردند که آمریکا از طرح صندوق بین المللی پول درباره صدور 500 میلیارد SDR موسوم به حق برداشت ویژه جلوگیری کرد، به این بهانه که نمی خواهد کشور ها از جمله ایران با این روش به وجوهی دست یابند.

این عملکرد نمونه جدید سیاسی کردن نهاد های بین المللی از سوی آمریکاست و بدیهیست که مانع یاری صندوق بین المللی پول به کشور ها برای مقابله با کرونا خواهد شد و احتمالا عواقب اقتصادی جدی به دنبال خواهد داشت.

با توجه به شیوع کروناویروس جدید، صندوق بین المللی پول (IMF) اعلام نموده بود که به کشور های با درآمد پایین و بازار های نوظهور برای یاری به مقابله این کشور ها با ویروس وام خواهد داد. ایران یکی از کشورهاییست که بیش از سایر کشور ها تحت تاثیر منفی کروناویروس قرار گرفته است. 12 مارس امسال، ایران درخواست وام اضطراری 5 میلیارد دلاری را به IMF بیان کرد. این نخستین بار در 50 سال گذشته است که ایران از این سازمان یاری می خواهد. اما IMF در این باره تصمیم گیری نکرد.

بدیهی است که مانع اصلی در این باره آمریکاست. 8 آوریل رسانه ها گزارش کردند که آمریکا مانع صدور وام صندوق بین المللی پول به ایران می گردد. پیش از آن IMF درخواست وام ونزوئلا، دشمن دیگر آمریکا را رد نموده بود.

مجله فوربس بر این باور است که جلوگیری آمریکا از فراهم آمدن وام IMF برای ایران بخشی از سیاست فشار حداکثری آمریکا به ایران است. IMF به میدان جدید آمریکا و ایران تبدیل شده است.

عملکرد یک جانبه گرایی آمریکا نه تنها به چهره بین المللی خود، بلکه به توانمندی نهاد های بین المللی از جمله IMF برای حفظ نظم بین المللی آسیب می رساند. همچنین عملکرد آمریکا توانمندی IMF به عنوان وام دهنده نهایی را کاهش می دهد. صندوق بین المللی پول کاهش 3 درصدی اقتصاد سراسر دنیا در امسال را نیز پیش بینی کرد و این را جدی ترین بحران اقتصادی از زمان رکود عظیم دهه 1930 می داند. جلوگیری آمریکا از طرح SDR سازمان صندوق بین المللی پول بر توانمندی این سازمان برای ارایه یاری اقتصادی به کشور های عضو با احتیاج فوری تاثیر منفی می گذارد و مانع احیای اقتصاد سراسر دنیا می گردد.

اکنون، شیوع کروناویروس در ایران کماکان جدی است. براساس خبر وزارت بهداشت ایران، تا 17 آوریل، 79 هزار و 494 مورد ابتلا به کروناویروس جدید در ایران شناسایی شده است و 4958 نفر جان باخته اند. به علاوه، شیوع ویروس در کشور های آفریقا و کشور هند باعث نگرانی جامعه دنیای شده است، زیرا موارد شناسایی شده در این کشور ها در 20 روز گذشته 20 برابر افزایش یافته است. تهدید پیش روی کشور های توسعه نیافته در مقایسه با کشور های پیشرفته عظیم تر است و بیشتر به پشتیبانی سرمایه بین المللی احتیاج دارند.

اما عملکرد آمریکا باعث می گردد که کشور های ضعیف نتوانند لوازم و تجهیزات مورد احتیاج برای مقابله با شیوع ویروس را خرید نمایند و توانمندی این کشور ها برای پیشگیری و مهار ویروس را کاهش و حتی تخریب می نماید و تاثیر منفی بر همکاری دنیای برای مقابله با ویروس می گذارد.

جائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین 16 آوریل در نشست خبری گفت: نهاد های بین المللی اقتصادی ابزار سیاسی برای تعداد اندکی از کشور ها نیست. هیچ کس و هیچ کشوری نباید خواست و مقررات خود را بر دیگران تحمل کند. پکن بار ها گفته است، با توجه به تهدید جدی ناشی از کروناویروس جدید، جامعه دنیای تنها با ایده جامعه بشری با سرنوشت مشترک و با همبستگی و همکاری می تواند به پیروزی برسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نهاد های اقتصادی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نهاد های اقتصادی بین المللی، ابزاری سیاسی برای غرض ورزی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید