عکس ، ژیان 6 میلیارد تومانی

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، ژیان یا 2CV، پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فولکس واگن بیتل بود. خودرویی ساده از نظر نگهداری و فراوری، با مصرف کم و قیمت مناسب؛ پاس کردن همه این شرایط، به معنی مبارزه و پیروزی در برابر فولکس بیتل بود.در این مقاله قصد داریم تا با نسخه ویژه ای از این خودرو آشنا شویم که به علت کمیاب بودن، بیش از 110 هزار دلار یا معادل 6 میلیارد تومان ارزش دارد.

عکس ، ژیان 6 میلیارد تومانی

امیرمسعود عابدین: این مدل ویژه و مبهم 4x4 Sahara نام دارد که تنها 693 دستگاه از آن ساخته شده است. نامیدن آن به عنوان یک نسخه تمام چرخ محرک 2CV، نادیده گرفته شد، چرا که این خودرو دارای دو موتور بود که به طور مستقل کار می کردند. این بدان معناست که رانندگان می توانند بین رانندگی خودرو با دیفرانسیل جلو، عقب یا چهار چرخ محرک یکی را انتخاب نمایند. اکنون یک نمونه کاملاً بازسازی شده از این مدل کمیاب در اینجا وجود دارد که به آنالیز آن می پردازیم.

این خودرو با دو موتور و دو گیربکس فروخته می شد و دارای شاسی تقویت شده و بازوهای تعلیق قوی تر برای تحمل بهتر زمین های ناهموار بود. مهندسان فرانسوی سپرهای لوله ای محکم را همراه با دو مخزن سوخت برای تغذیه موتورهای نصب شده در جلو و عقب به آن دادند. با وجود این ادوات و قطعات، وزن آن به 735 کیلوگرم می رسید که بسیار جالب و عجیب است!

دو کلید برای روشن کردن خودرو وجود دارد (یکی برای هر موتور). کلید نزدیک به ستون فرمان موتور جلو را روشن می نماید در حالی که کلید بیرونی، موتور نصب شده در عقب را روشن می نماید. این 2CV دارای دو موتور 425 سی سی و مسطح یکسان است که هر کدام 13.5 اسب بخار قدرت و 26.48 نیوتن متر گشتاور فراوری می نمایند. با هر دو موتور روشن، این خودرو قادر بود تا به حداکثر سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

از آنجایی که دو مخزن سوخت در زیر صندلی ها قرار دارند، سوراخ هایی در درها برای عبور نازل بنزین وجود دارد. یک اهرم جداگانه به وسیله راننده برای همگام سازی دو گیربکس وجود دارد. سیتروئن مجبور شد برای سازگاری با سخت افزار نو، تغییرات زیادی در بدنه ایجاد کند و 2CV را حتی عجیب تر نشان دهد.

قوس چرخ ها به صورت متفاوتی برش خورده اند و در گلگیرهای عقب بخش هایی برای خنک کردن موتور تعبیه شده است. این خودرو بعلاوه دارای چراغ های عقب سفارشی است که در کنار فن خنک نماینده مورد احتیاج موتور اضافی قرار گرفته است.

در حالی که دو موتور در کنار شما هستند، تقریباً هیچ عایق صدایی وجود ندارد و ماشین به طور قابل پیش بینی صدای بلندی دارد. قیمت آن هم مشکل ساز بود، چرا که دو برابر یک 2CV معمولی هزینه داشت. به این ترتیب، این یک موفقیت تجاری نبود، بلکه بیشتر شبیه یک آزمایش بود.

اگر می پرسید که ارزش این خودرو چقدر است، Bonhams یکی از آنها را به قیمت 86250 یورو (حدود 5 میلیارد و 180 میلیون تومان) در یک حراجی در اواخر سال 2019 فروخت. در همان سال، یک خودروی دیگر در حراجی پبل بیچ که به وسیله Gooding & Company برگزار گردید، 106، 400 دلار (حدود 5 میلیارد و 830 میلیون تومان) فروخت.

سیتروئن اندازه قابل توجهی از وقت و انرژی خود را صرف ساخت 2CV کرد تا حد امکان، مقرون به صرفه و ابتدایی باشد. 2CV اصلی که در سال 1948 عرضه شد، با یک موتور دوقلو مسطح با 9 اسب بخار قدرت، و بعلاوه روکش برزنتی که از شیشه جلو تا سپر عقب کشیده شده بود و شیشه های جلو که به سمت بالا می رفت، عرضه شد.

نمونه ارتقا یافته آن، یعنی سیتروئن دایان که با نام ژیان شناخته می شد، محبوبیت فوق العاده ای در ایران پیدا کرد. سیتروئن 2CV در نسخه دیان و با نام ژیان، از سال 1347 در شرکت سهامی سیتروئن ایران که امروزه سایپا نام دارد، فراوری شد. ژیان در رقابت با پیکان به عنوان خودروی مالی، گوی رقابت را از دست داد و تا سال 1360 در ایران فراوری شد و جای خود را به رنو 5 معروف داد.

این خودرو تا سال 1990 فراوری و طبق آمار، 9 میلیون دستگاه از این خودرو از کارخانه خارج شد! این یعنی فراوری یک نسل در بیش از 40 سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.

طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر، این خودرو را خاص می کرد. پیشرانه های مختلفی مثل 375 سی سی، 425 سی سی، 602 سی سی و M28 برای 2CV در نظر گرفته شد. قوی ترین پیشرانه که M28 نام دارد، 45 اسب بخار قدرت فراوری می کرد و در مسابقات اتومبیل رانی به کار گرفته می شد.

نسخه 375 سی سی آن، 9 اسب بخار قدرت فراوری می کرد و از صفر تا 65 کیلومتر را در 42.5 ثانیه طی می کرد!

سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که 4 بازوی مک فرسون در هر 4 طرف و در راستای طولی بود، این اجازه را می داد که خودرو در حین پیچیدن و یا عبور از یک دست انداز، فاصله محوری در آن سمت بیشتر و کشیده تر گردد که در نوع خود عجیب بود. به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروئن به شمار میرود!

جهت مشاهده فهرست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه فهرست قیمت روز خودرو در وبلاگ کوجی هامی مراجعه کنید.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، ژیان 6 میلیارد تومانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، ژیان 6 میلیارد تومانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید