شیطان؛ گل سرسبد سلاح های روسیه چیست؟

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، در اواخر دهه 1960، اتحاد جماهیر شوروی از ایالات متحده در صنعت تسلیحاتی به شدت جلو افتاد. آخرین نسخه موشک بالستیک قاره پیمای R-36 (که به وسیله ناتو SS-18 نامیده می گردد) می تواند با حداقل 10 کلاهک هسته ای 18-25 مگاتونی به هر نقطه ای حمله کند.

شیطان؛ گل سرسبد سلاح های روسیه چیست؟

به گزارش خبرگزاری وبلاگ کوجی هامی، موشک تازه می تواند موشک های LGM-30 Minuteman III آمریکایی ها را قبل از اینکه سیلوهای خود را ترک نمایند، نابود کند. با گذشت زمان، طرح های پیشرفته تر تنها محموله هسته ای آن را افزایش داد. در نهایت، این سلاح قدرت بیشتری از هر چیزی در زرادخانه ایالات متحده داشت. نیروهای ناتو از زمانی که وجود آن کشف شد، این سلاح را موشک شیطان نامیدند.

بیشتر بخوانید:

واکنش رسمی به ابرهای جنجالی آسمان خلخال

عکس | ابرهای عجیب و بحث برانگیز در آسمان خلخال، چند ساعت قبل از زلزله دیشب ترکیه

R-36 از خانواده موشک ها است. موشک اصلی که به وسیله ناتو SS-9 معین شد، دومین موشک بالستیک قاره پیما اتحاد جماهیر شوروی بود. طراحی آن در سال 1966 به آن اجازه داد تا به فضا شلیک گردد و برای مدت نامحدودی در مدار زمین بماند. این پیشرفت منجر به ماده 4 پیمان فضایی 1967 شد که موشک های هسته ای و سایر سلاح های کشتار جمعی را از باقی ماندن در مدار زمین منع می نماید.

اگرچه مفاد پیمان فضای ماورای جو تا حدودی وحشت را در خصوص موشک R-36 آرام کرد، نسخه دوم این سلاح شوروی دوباره ترس را در دل ها انداخت. مدل اول فقط یک کلاهک 20 مگاتنی داشت. نسخه دوم، R-36M، دارای چندین وسیله نقلیه برای ورود مجدد (کلاهک های هسته ای واقعی) بود که می توانست بیش از یک هدف را با یک پرتاب موشک مورد اصابت قرار دهد.

در اواسط دهه 1970، چندین وسیله نقلیه با قابلیت هدف گذاری مجدد، یا MIRV، استانداردی برای ICBM ها شد. سامانه های MIRV نه تنها می توانستند چندین هدف را مورد اصابت قرار دهند، بلکه مدافع را ملزم می کردند که در پاسخ، سه تا 10 موشک دفاعی شلیک کند.

ایالات متحده برای اولین بار در سال 1968 موشک های مبتنی بر MIRV را با سه کلاهک Minuteman III توسعه داد، اما SS-18 Satan می توانست 8 تا 10 کلاهک قوی تر را حمل کند. هنگامی که سیستم شیطان در سال 1975 به طور کامل عملیاتی شد، ایالات متحده نگران بود که دیگر از حمله اول شوروی جان سالم به در نبرد و آغاز به کار بر روی موشک هایی با کلاهک های بیشتر و بیشتر کرد.

در داخل اتحاد جماهیر شوروی، مهندسان و دانشمندان شوروی مدام تغییراتی را برای تکرارهای آینده ICBM شیطان ایجاد می کردند. تا زمانی که اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرد، شش نسخه مختلف را پشت سر گذاشته بود که هر کدام از نسخه قبلی قدرتمندتر بودند. نسخه ششم موشک SS-18 قدرتمندترین سلاح هسته ای خواهد بود که تا به حال به وسیله اتحاد جماهیر شوروی به کار گرفته شده است.

در زمان سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، موشک های SS-18 ساخت شوروی می توانست به هر نقطه از دنیا حمله کند.

موشک های MIRV مستقر در زمین مانند موشک شیطان به وسیله توافقنامه استارت 2 ایالات متحده و روسیه در سال 1993 ممنوع شد، اما روسیه در سال 2002 پس از خروج ایالات متحده از معاهده موشک های ضد بالستیک در سال 1972 به وسیله دولت جورج دبلیو بوش، از این توافق خارج شد.

طبق گزارش انجمن کنترل تسلیحات، روسیه تا مارس 2022 همچنان 46 موشک SS-18، هر کدام با 10 کلاهک، بر روی سایر موشک های ICBM مستقر خود، که در مجموع 320 موشک است، به کار می گیرد.

منبع: MILITARY.COM

227227

منبع: خبرآنلاین

به "شیطان؛ گل سرسبد سلاح های روسیه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیطان؛ گل سرسبد سلاح های روسیه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید