شهری که به عنوان قطب فراوری زعفران و شهر طلای سرخ معروفیت دارد

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، ایسنا/ این خبر پیرامون شهری که به عنوان قطب فراوری زعفران و شهر طلای سرخ معروفیت دارد، برای شما نوشته شد.

شهری که به عنوان قطب فراوری زعفران و شهر طلای سرخ معروفیت دارد

ایران به واسطه فراوری 90 درصد زعفران دنیا به عنوان بزرگترین کشور فراورینماینده زعفران شناخته می گردد. بیشترین اندازه فراوری محصول زعفران دنیا در شهرستان های تربت حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی است و تربت حیدریه با فراوری بیش از 40 درصد زعفران ایران به عنوان قطب فراوری زعفران و شهر طلای سرخ معروفیت دارد.

زندگی مردم تربت حیدریه که قطب فراوری زعفران ایران است، در پاییز هر سال از اواسط مهر تا اواسط آذر رنگ و بویی زعفرانی به خود می گیرد. برداشت گل ها قبل از طلوع خورشید حال و هوایی خاص به سحرگاه این شهر می بخشد.

مزارع بنفش رنگ زعفران زیبایی منحصر به فردی به طبیعت شهر داده و کوشش های مردم برای کسب روزی حلال و به بار نشستن زحمات چند ساله زراعی نشاط اجتماعی شهر را چند برابر می نماید.

از نکات قابل توجه رویش زعفران در این شهر میتوان به شکل گیری آداب و رسومی خاص اشاره نمود که سالهاست با فرهنگ مردم این منطقه همراه شده است. برای مثال خانواده های ساکن در تربت حیدریه برای پرکنی زعفران دید و بازدیدهایی را تدارک می بینند و به برگزاری جشن های محلی و ملی می پردازند. از دیگر آداب و رسوم مردم در این منطقه میتوان به برگزاری مراسم شکرگزاری اشاره نمود که در آن مردم از خداوند بابت برکت دادن به محصول برداشت شده خود شکرگزاری می نمایند.

البته شهرستان تربت حیدریه علاوه بر فراوری زعفران و راه اندازی توریستی کشاورزی و جذب توریست علاقمند به فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول زعفران پیشینه ای تاریخی دارد که چیزی حدود 50 اثر و جاذبه تاریخی، فرهنگی و توریستی را در خود جای داده است. از آنجایی که از این منطقه در گذشته به عنوان یکی از دورازه های ورود به مشهد استفاده میشده، بسیار مورد توجه مسافران و توریستان قرار داشته و دارد.

تربت حیدریه شهری چهار فصل است که توریستان در زمان حضور در منطقه ها مختلف می توانند از آب و هوایی متفاوت لذت ببرند و بواسطه تنوع جاذبه های توریستی و تاریخی این شهرستان میزبان توریستان زیادی با علایق فرق دارد. برای مثال توریستان می توانند هنگام سفر در منطقه شمال تربیت حیدریه برف و در منطقه جنوب تربیت حیدریه حضور در کویر را تجربه نمایند. بعلاوه قطب الدین حیدر بنایی که حدود 800 سال پیش در زمان تیموریان ساخته شده و در زمان صفویان نیز بازسازی شده است، رباط طبسی، حمام حاج رئیس که در دوران صفویان ساخته شده و مجموعه شیخ حیدر کدکنی و... از ابنیه تاریخی مورد توجه توریستان تاریخی و فرهنگی است.

این منطقه بعلاوه شامل جاذبه های طبیعی از جمله آبشار رود معجن، رودخانه حصار قلعه ماکو و ... است که طبیعتگردان زیادی را به منطقه جذب می نماید.

تربت حیدریه بعلاوه چندین روستای تاریخی دارد که به ثبت ملی رسیده اند و همین ویژگی بازدید از آنها برای توریستان را مجذوب کننده خواهد نمود. از جاذبه های معدنی برای توریستان در حوزه ژئوتوریسم نیز میتوان به غار نمک، معدن عقیق، معدن طلا و معدن گرانیت اشاره نمود.

البته میتوان گفت که منطقه تربیت حیدریه مقصد خوبی برای توریستی کشاورزی خواهد بود، چرا که این منطقه بزرگترین فراوری نماینده زعفران در کل دنیا، دومین قطب فراوری پسته و اولین قطب فراوری ابریشم در کشور است. سطح زیر کشت زعفران منطقه تربیت حیدریه حدود 30 هزار هکتار است و همین موضوع فضا را برای حضور علاقمندان به توریستی کشاورزی در فصل برداشت بیش از گذشته فراهم می نماید.

منبع: همگردی

به "شهری که به عنوان قطب فراوری زعفران و شهر طلای سرخ معروفیت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهری که به عنوان قطب فراوری زعفران و شهر طلای سرخ معروفیت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید