سوسری ها، همخانه هایی قدیمی و ناخوشایند

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از گذشته های دور تا به امروز آدمی همیشه در کنار خود همخانه یا بهتر بگوییم مزاحمی ناخوشایند به نام سوسری داشته است.

سوسری ها، همخانه هایی قدیمی و ناخوشایند

دکتر معصومه امین کارشناس گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: از گذشته های دور تا به امروز آدمی همواره در کنار خود همخانه یا بهتر بگوییم مزاحمی ناخوشایند داشته، هر چند همواره برای مغلوب کردن این همخانه کوشش نموده، اما واقعیت این است که تا حدود زیادی در بیرون راندنش از خانه و کاشانه ناموفق بوده است.

او ادامه داد: سوسری ها (Cockroaches) که در اصطلاح عام و هر چند غلط سوسک (Beetle) نامیده می شوند، از مهم ترین آفات منازل و دیگر محل های مرتبط با انسان ها به شمار می آیند.

امین گفت: این حشرات در تمام جهان در نزدیک انسان زندگی می نمایند و تا به امروز در حدود 4 هزار گونه از آن ها گزارش شده که در زیستگاه های مختلف زندگی می نمایند.

او اضافه نمود: آن ها شب فعال بوده و گیاهخوار هستند، اما بسیاری از آن ها محیط هایی با منابع غذایی آماده و در دسترس را ترجیح می دهند.

کارشناس گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: سـوسـری ها بعلاوه از مدفوع، غـذا های فـاسد و پارچه تغذیه نموده و قسمتی از غذای هضم نشده خود را برمی گردانند، به دفع مدفـوع روی غذا عادت دارند، از دهان و غدد خود ماده ای ترشح می نمایند که در راستا حرکت آن ها و منابع غذاییشان بوی ماندگار و نامطبوعی ایجاد می نماید.

او ادامه داد: سوسک های آلمانی طلایی رنگ هستند و با یک سری خطوط تیره رنگ که از قسمت سر تا بال کشیده شده قابل تشخیص هستند، در حالی که سوسک های آمریکایی قهوه ای مایل به قرمز بوده و با سینه زرد رنگ قابل تشخیص هستند.

امین اضافه نمود: هر 2 نوع سوسری محیط همراه با گرما و رطوبت را ترجیح می دهند، اما سوسک آلمانی بیشتر در آشپزخانه و سوسری آمریکایی در زیرزمین، درز و شکاف دیوار و نزدیک لوله های آب و فاضلاب دیده می گردد. این موجودات به دلیل فرم بدنی، به راحتی در داخل درز و شکاف ها، پشت قاب عکس ها و حاشیه کمد ها وارد می شوند.

او اضافه نمود: سوسری ها هر چیزی که در دسترس شان باشد را می خورند و به راحتی بر روی مدفوع انسان، خرده ریزه های موجود در زهکش فاضلاب، پنبه های جراحی مستعمل و سایر چیز های بالقوه آلوده تغذیه می نمایند. بنابراین، اگر مواد بیماری زا در دسترس سوسری باشد، آن را می خورند.

کارشناس گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز توضیح داد: بعلاوه مواد آلوده نماینده بر روی پا ها و شکم این موجودات می چسبد. سپس سوسری بر روی غذا هایی که به مصرف انسان می رسد یا بر روی بشقاب ها، محل های آماده سازی مواد غذایی حرکت نموده و عوامل بیماری زا را بر روی آن ها باقی می گذارد؛ بنابراین می تواند ناقل مکانیکی برخی از میکروب ها باشد.

او اعلام کرد: بعلاوه تماس سوسری ها و مواد ترشح شده آن ها با پوست ممکن است باعث ایجاد واکنش حساسیتی پوستی یا تنفسی در انسان گردد.

امین ادامه داد: سوسری ها با آلوده کـردن مواد غذایی باعث انتقال بیماری های باکتریایی از جمله اسهال، وبا، تب تیفوئید، بیماری های ویروسی از جمله فلج اطفال، حمل تخم کرم های انگلی به انسان می شوند.

او گفت: برای مبارزه با سوسری ها باید بهداشت منازل رعایت گردد و جست و جو در زیر قفسه ها، اجاق گاز، سینی ظرفشویی، لابلای درز کاشی ها، درون جعبه تقسیم برق، پشت کاغذ دیوار های پاره و پارکت ها، زیر کفپوش، کانال فاضلاب و کفشو ها مورد توجه قرار گیرد.

امین اضافه نمود: در هنگام بازرسی باید یک حشره کش (اسپری های سوسک کش) درون درز و شکاف ها، پشت وسایل و درون فضا های خالی پاشیده گردد تا با تحریک سوسری ها آن ها را مجبور به خروج از پناهگاه شان کرد.

کارشناس گروه بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه مواد غذایی در ظروف دردار در کابینت و یخچال جمع آوری و نگهداری گردد، گفت: از زباله دان های دردار و قابل شستشو و کیسه زباله استفاده گردد.

او ادامه داد: شست و شو و پاک کردن همه سطوح، وسایل، ظروف و سطل های زباله با مواد پاک نماینده مانند پودر و مایع ظرفشویی، برای حذف چربی و سایر مواد آلی که منبع تغذیه حشرات است، سپس ضدعفونی آن ها با مواد ضدعفونی نماینده مانند پودرپرکلرین و وایتکس برای از بین بردن میکروب ها مورد توجه قرار گیرد.

امین با بیان اینکه بسته بندی ها، شانه های تخم مرغ، کارتن ها و نیز البسه شسته شده و مبلمان قبل از ورود به ساختمان آنالیز گردد، اضافه نمود: شکاف های کف اتاق، چهارچوب در ها و کانال های عبور لوله های آب، فاضلاب و کابل های برق مسدود گردد.

او توضیح داد: روش استاندارد کنترل سوسری، سمپاشی کردن با یک حشره کش ابقایی بر روی سطوحی است که حشره روی آن ها راه می رود و پناهگاه های بالقوه آن محسوب می گردد.

وبلاگ کوجی هامی فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سوسری ها، همخانه هایی قدیمی و ناخوشایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوسری ها، همخانه هایی قدیمی و ناخوشایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید