ساخت دیوار بزرگ سبز در آفریقا برای نجات زمین

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، خبرنگاران: گرتا تونبرگ ملت ها را به چالش می کشد تا سبز شوند، جیمی دونالدسون، با نام مستعار مستر بیست، کاربران یوتیوب را به کاشت درخت دعوت می نماید و اتیوپی در حال احیای مناظر طبیعی خود است. این ها نشان می دهد که حفظ و نجات سیاره هرگز به اندازه امروز مهم نبوده است. این ابتکارات قطعا اولین نیستند، اما قطعا به مبارزه با تغییرات محیط زیست یاری می نمایند. آن ها نه تنها درباره مشکلاتی که ساکنان زمین با آن روبرو هستند ما را مطلع می نمایند، بلکه ما را با کمپین های بزرگی مثل دیوار بزرگ سبز آشنا می نمایند.

ساخت دیوار بزرگ سبز در آفریقا برای نجات زمین

دیوار بزرگ سبز قرار است 8000 کیلومتر باشد و 100 میلیون هکتار زمین را پوشش دهد.

دیوار سبز در سال 2005 به طور رسمی تصویب شد. دیوار سبز یا دیوار بزرگ آفریقا، ابتکاری است که هدف آن مبارزه با اثرات بیابان زایی در منطقه ساحل (آفریقای شاقتصادی) و تغییرات آب و هوا در سراسر دنیا است. طرح دیوار بزرگ سبز میخواهد 100میلیون هکتار زمین احیا کند و 250میلیون تن کربن را تا سال 2030 از هوا حذف کند.

این طرح مزایای اقتصادی اجتماعی زیادی هم دارد، مثل ایجاد 10میلیون شغل سبز و فرصت های اقتصادی بیشتر برای جوانان و همچنین تضمین امنیت غذایی برای میلیون ها نفر.

نیازی به گفتن نیست که طرح دیوار سبز بزرگ یک زنجیره جنگلی 8000 کیلومتری ایجاد می نماید که می توان یک شگفتی طبیعی یا یک مکان گردشگری فراهم کند.

بیش از 20 کشور آفریقایی همراه با 23 شریک منطقه و بین المللی در حال حاضر در این پروژه شرکت نموده اند

این پروژه زیست محیطی از پروژه های مشابه دیگری در سراسر دنیا الهام گرفته است. از جمله سد سبز الجزیره، یک برنامه جنگل کاری برای حفاظت و توسعه مناطق جنگلی و دیوار سبز چین که مجموعه ای از نوار های جنگلی بادگیر برای جلوگیری از گسترش صحرای گبی است.

بیش از 14سال از شروع رسمی این برنامه می گذرد و در این مدت چند کشور به نتایج قابل توجهی دست یافته اند. به گزارش کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان زایی، کمی بیش از 20میلیون هکتار از زمین (حدود 20درصد هدف) در اتیوپی، سنگال، نیجریه، سودان، بورکینافاسو، اقتصادی، نیجر و چند کشور دیگر احیا شده است. در حال حاضر، 21 کشور میزبان این پروژه هستند.

کمپین دیوار بزرگ سبز با انتقاد هایی هم روبرو شده است. به گفته الساندرا جیانینی، دانشمند هواشناسی در موسسه تحقیقات بین المللی آب و هوا و جامعه، صحرای بزرگ آفریقا به دلیل مکانی که در آن قرار گرفته و بارش کمی که دارد، ایجاد شده است و میزان پوشش گیاهی میزان بارندگی را تغییر نمی دهد.

اما کاشت درختان باعث کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی می گردد که موجب بارندگی های کم، اما شدیدتر شده است. جنگل کاری به کاهش رواناب ها و افزایش نفوذ آب در خاک یاری می نماید.

منبع: boredpanda

منبع: برترین ها

به "ساخت دیوار بزرگ سبز در آفریقا برای نجات زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دیوار بزرگ سبز در آفریقا برای نجات زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید