روح مهارت در آموزش های دانشگاهی زنده نیست

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: روح مهارت و کاربرد در آموزش های دانشگاهی زنده نیست.

روح مهارت در آموزش های دانشگاهی زنده نیست

علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره تاثیر آموزش های مهارتی بر اشتغال اظهار کرد: نظام آموزش عالی و آموزش پرورش کشور به رقم اینکه طی دهه های اخیر از نظر کمی و حتی در ابعاد کیفی پیشرفت داشته اند، اما با ضعف های جدی روبرو شده اند.

او اضافه نمود: یکی از مهم ترین ضعف های نظام آموزش عالی و آموزش پرورش این است که روح زندگی و مهارت و کاربرد در آموزش های دانشگاهی کشور زنده نیست.

اعرافی توضیح داد: علم وقتی ارزش پیدا می نماید که از مسائل خانواده و جامعه کم کند و توانمندی آن ها را افزایش دهد؛ بنابراین به این مقوله باید در تمامی رشته ها، برنامه های دانشگاه ها، حوزه ها و آموزش پرورش توجه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت ویژه می تواند تحولات گسترده و بزرگی را در حوزه آموزش عالی رقم بزند. خوشبختانه رشته های این دانشگاه افزایش یافته و دانش آموختگان آن تجربه های زیادی آموخته اند.

اعرافی با بیان اینکه باید از تجربیات جهان جهت بروزسازی سیستم های آموزشی خود استفاده کنیم، تاکید نمود: امیدواریم که علم و دانش کشور ما در بطن زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی به ویژه در فراوری و خدمات قرار گیرد و موجب ارتقا گردد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: تمام دانشگاه ها باید ضعف اتصال علم و دانش با خدمات و فراوری و مسائل فرهنگی، اجتماعی و مالی را از بین ببرند و همه بخش های فردی و اجتماعی دانشگاهیان با مباحث کار و فراوری گره بخورند.

اعرافی تاکید نمود: نظام علمی و رشته هایی که در دانشگاه ارائه می گردد باید دارای فرهنگ کاربردی و مهارتی باشد. این استراتژی بزرگی است و می توان به طور ویژه بخش فنی و حرفه ای را ارتقا داد و در همه بخش های صنعت، فراوری و خدمات به مقوله آموزش ها پرداخته گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه نمود: انسجام کلامی و ساختاری در حوزه دانشگاه و ایجاد اشتغال لازم است، بعلاوه اگر ارتباط با حوزه و دانشگاه و تعامل آموزش و پرورش و نهاد های آموزشی با صنعت دنبال گردد در این صورت در اسناد و برنامه ها شاهد تحول های عمیق خواهیم بود.

او بیان نمود: نباید علم خود را نامحدود بدانیم هر قدر علم بیاموزیم در مقابل پهنای علم خداوند قطره ای ناچیز است و نباید آن را دریای بزرگ دانست بعلاوه علم با خصلت های ناپسند و با ویژگی های نامناسب اخلاقی علم غیرنافع است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بارها در روایت دیده ایم که علمی در پیشگاه خداوند ارزش دارد که برای مردم سودمند باشد از این رو در مکاتب علمی باید نظام اخلاقی تربیتی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "روح مهارت در آموزش های دانشگاهی زنده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روح مهارت در آموزش های دانشگاهی زنده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید