در جستجوی دیو فیروزه ای دشت لار

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، خبرنگاران: بهار فصل تماشاست. فصل رفتن به آغوش پرمهر طبیعت. این فرصت دل انگیز را غنیمت شمرید و برای رفتن تردید نکنید ؛ دور یا نزدیک فرقی نمی کند ، هر جا که می توانید ، بروید و از شادابی طبیعت بهاری لبریز شوید! امروز می خواهیم برایتان ازدیوآسیاب بگوییم .

در جستجوی دیو فیروزه ای دشت لار

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، طبیعت مهربان آرامشی وصف ناپذیر دارد آنقدر که خاطرت سبز گردد از تماشا زیبایی های بی انتها…در این آدینه فروردینی هوای بودن در طبیعت نموده ایم. خسته از روزمرگی های تمام نشدنی در جستجوی مقصد تازه رهسپار می شویم.

در جستجوی مقصد تازه ای هستیم که خستگی را از تنمان به در کند و خاطره ای به یادماندنی در ذهنمان به تصویر بکشد. گوشه گوشه این خاک مجذوب نماینده است و دلربا و این انتخاب را کمی سخت می نماید . دل به جاده می دهیم و می رویم به سوی شمال دوست داشتنی. انتخاب امروزمان طبیعتی زیبا در استان مازندران و در قلب دشت لار است. دشتی که نگینی فیروزه ای را در خود جای داده است. اگر هوای تماشای جلوه ای تازه از طبیعت را در سر دارید کوله بارتان را ببندید و با ما در این سفر همراه شوید.

برای رسیدن به چشمه دیوآسیاب، باید به دشتی برویم که خودش را در کوهپایه قله دماوند پهن نموده است. دشتی که بخش شمالی و شمال شرقی آن در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران واقع شده است. این دشت زیبا از سال 1354 به نام پارک ملی لار شناخته می گردد، از سال 1361 به عنوان منطقه حفاظت شده اداره و از سال 70 شکار در بعضی منطقه ها آن ممنوع شده است. دشتی که در هرگوشه اش جاذبه ای زیبا جا خوش نموده است. در نقطه ای، قله دماوند سر به فلک کشیده و در نقطه ای دیگر دشتی پوشیده از شقایق و در جای جایش جلوه های حیات وحش چشم ها را به خود خیره می نماید. همین زیبایی ها خستگی را برایمان بی معنا می نماید.

چشمه دیوآسیاب: از میانه دشت هیچ اثری از دریاچه دیده نمی گردد. دیوآسیاب خودش را در میان یک تپه آهکی 10 متری و در ارتفاع 3014 متری از سطح دریا پنهان نموده است. برای تماشا این زیبایی باید کمی زحمت کشید تا دریاچه فیروزه ای با آن دو آبگیر کوچک و بزرگ در ارتفاعات شمالی دشت لار، خودش را به ما نشان دهد. دریاچه ای که در میان رودخانه دلیچای و سفیدآب قرار گرفته است.

رستوران های روباز مشهد

رستوران های نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

به نزدیکی دریاچه می رسیم و آنچه که پیش روی ما قرار می گیرد دریاچه ای دایره ای شکل با قطر 20 و عمق 2 متر است. هر چه به این نگین فیروزه ای نزدیک تر می شویم تصاویر تازه ای در ذهنمان شکل می گیرد. هر چه بیشتر می نگریم، زیبایی های تازه ای در قاب چشمانمان نقش می بندند. جوشش آب از دو دهانه چشمه، صحنه زیبایی را به وجود آورده است که ما را غرق در خود می نماید.

هر طرف زیبایی: تماشای های منطقه تنها به دریاچه چشمه دیوآسیاب محدود نمی گردد، بلکه در جای جای منطقه جلوه های زیبایی طبیعت خودنمایی می نمایند، پس سعی کنید شکارچی این جلوه ها باشید و با ثبت تصاویر، این جلوه ها را برای همواره برای خود نگاه دارید. تماشای گونه های زیستی در دشت لار یکی از گزینه های پیش روی شماست که بسیار تماشای و لذت بخش است.

آبی با خاصیت درمانی: به علت اینکه آب چشمه دریاچه، از نوع بی کربنات گوگردی است بوی گوگرد از آن به مشام می رسد. آب، دارای مزه ترش و دمایی بین 5 تا 10 درجه سانتی گراد است. رنگ آب از آبی روشن تا خاکستری متغیر است و بستگی به فصل، میزان آبدهی و آلودگی ها دارد. آب این چشمه در نهایت به رودخانه سفید آب می ریزد و یکی از دلایل سفید بودن آبِ این رودخانه، از گوگرد این چشمه ناشی می گردد. این آب به علت وجود املاح معدنی دارای خاصیت درمانی است و می توان برای بهبود علائم بعضی بیماری ها از آن استفاده کرد.

نحوه شکل گیری دریاچه: دریاچه دیوآسیاب از آن دسته دریاچه هایی است که بسترش را خودش ساخته است. تپه لایه لایه و متخلخلی که دریاچه در آن قرار گرفته است در طی سالیان دراز و در اثر انباشت و رسوب مواد معدنی، به ویژه املاح بی کربنات موجود در آب در ارتفاع 20 متری نسبت به بستر رودخانه به وجود آمده است. املاح آب همواره در جدال با فشار آب مغلوب شده اند و هنوز نتوانسته اند دهانه های چشمه را مسدود نمایند.

دهانه های چشمه دریاچه به میزان امروزی خود نبوده و احتمالا حتی کمتر از یک متر هم بوده اند. میزان امروزی دهانه چشمه در اثر انحلالِ دوباره فرآورده های تراورتن بر اثر آمیزش با آب محتوای اسید کربنیک و خوردگی آن ایجاد شده است. فشار زیاد آب و میزان زیاد املاح بی کربنات کلسیم باعث شده است که فرصت پدید آوردن مخروط از چشمه گرفته گردد و امروزه به شکل سکویی تخت و صاف از نهشته های تراورتن درآید.

برترین فصل سفر: دشت لار در هر فصلِ سال جلوه خاصی دارد و چهار فصلش زیباست، اما به علت تابش مستقیم خورشید، سفر به دریاچه را در تابستان توصیه نمی کنیم چرا که پیاده روی در هوای گرم و زیر تابش خورشید می تواند آزار دهنده باشد. در سایر فصول به سوی این دریاچه بروید و خوش بگذرانید. در بهار از چشم انداز دشت شقایق هم لذت ببرید.

راه دسترسی: برای رسیدن به این جاذبه، به جاده هراز بروید. وارد جاده فرعی پلور شوید و راه خود را به سمت سد لار ادامه دهید. حالا وارد یک فرعی خاکی شوید که به منطقه حفاظت شده لار می رود. بعد از پشت سر گذاشتن پاسگاهِ محیط بانیِ منطقه لار، حدود 20 کیلومتر را طی کنید تا به محل اسکان عشایر آرو برسید. در مسیر رودخانه و به جهت شمال، مسیر خود را ادامه دهید تا بعد از طی 2 کیلومتر به تپه ای که دریاچه روی آن قرار گرفته است و سمت غرب جاده است برسید. حالا از ماشین پیاده شده و بقیه مسیر را پیاده رویِ نسبتا سبکی داشته باشید تا به دریاچه برسید.

توصیه: وجود یک چشمه با خاصیت درمانی می تواند به یک جاذبه مهم تبدیل گردد اما شرط لازم برای آن ساماندهی منطقه می باشد. استفاده نادرست گردشگران از این نعمت پروردگار باعث آلودگی آب این دریاچه شده است. ورود ماشین ها به محوطه دریاچه برای فقط کمی سرگرمی و هیجان آسیب جدی به بستر این دریاچه وارد می نماید. به گزارش وبلاگ کوجی هامی، در این منطقه گونه های زیستی بسیاری زندگی می نمایند. با آلوده کردن محیط، زندگی را برای آنها سخت نکنید. شنا در آب دریاچه باعث آلودگی آب خواهد شد پس سعی کنید که این کار را انجام ندهید. از این چشمه آبی سرریز نمی گردد و آب اضافی دریاچه از میان سنگ ها به قسمت های پایین تر می رود تا به رودخانه برسد.

منبع: توریسم آنلاین

به "در جستجوی دیو فیروزه ای دشت لار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در جستجوی دیو فیروزه ای دشت لار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید