افزایش تورم در شهریور 1400

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، نرخ تورم سالانه در شهریور 1400 برای خانوارهای کشور به 45,8 درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.6 واحد درصد افزایش را نشان می دهد.

افزایش تورم در شهریور 1400

افزایش نرخ تورم نقطه ای

منظور از نرخ تورم نقطه ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه ای در شهریور 1400 به عدد 43,7 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 43.7 درصد بیشتر از شهریور 1399 برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده­ اند.

نرخ تورم نقطه ای در شهریور 1400 در مقایسه با ماه قبل 0,5 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه ای گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی­ها و دخانیات با افزایش 3.2 واحد درصدی به 61.6 درصد و گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات با کاهش 0.7 واحد درصدی به 35.4 درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه ای برای خانوارهای شهری 42,9 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.5 واحد درصد افزایش داشته است. هم چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 47.8 درصد بوده که که نسبت به ماه قبل 0.1 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه شهریور 1400 به 3,9 درصد رسیده است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، 0.7 واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات و کالاهای غیرخوراکی و خدمات به ترتیب 5.0 درصد و 3.3 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 4,0 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش داشته است. هم چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 3.6 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.4 واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه در شهریور ماه 1400 برای خانوارهای کشور به 45,8 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.6 واحد درصد افزایش را نشان می دهد.

هم چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 45,1 درصد و 49.7 درصد است که برای خانوارهای شهری 0.6 واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی 1.0 واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه لبنیات و تخم مرغ (ماست، پنیر و شیر پاستوریزه)، گروه سبزیجات (کاهو، هویج فرنگی و کدوسبز) و گروه ادویه و چاشنی (رب گوجه فرنگی، سس مایونز) است.

در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، گروه مسکن، آب، برق و گاز (میانه قیمت یک متر مکعب گاز و آب، اجاره بها)، گروه هتل و رستوران (غذاهای سرو شده در رستوران) و گروه حمل و نقل (روغن موتور و انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای

دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور ماه 1400 برای دهک های مختلف هزینه ای از 45,5 درصد برای دهک ششم تا 49.4 درصد برای دهک دهم است.

برای مشاهده اطلاعات تفصیلی به فایل پیوست مراجعه کنید.

منبع: مرکز آمار

آخرین اخبار حوزه اقتصاد کلان را در صفحه اقتصاد کلان وبلاگ کوجی هامی بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "افزایش تورم در شهریور 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تورم در شهریور 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید