از انواع فواید میوه های فصل بهار بدانیم

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، تابستان، زمستان و پاییز ممکن است هواداران خود را داشته باشند، اما به وضوح، دوست داشتنی ترین فصل در میان این چهار فصل، فصل بهار است. بسیاری از سبزیجات و بعضی میوه ها در بهار برداشت می شوند. اضافه کردن میوه و سبزیجات بیشتر به رژیم غذایی فقط برای بدن مفید نیست، بلکه بر روح و روان نیز به شکل مثبتی تاثیر گذارند. با توجه به گستردگی و خواص بی نظیر میوه های بهاری، در ادامه این مطلب به آنالیز فواید میوه های فصل بهار می پردازیم.

از انواع فواید میوه های فصل بهار بدانیم
گریپ فروت

گریپ فروت یکی از سالم ترین مرکبات به شمار می رود. این میوه علاوه بر اینکه منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی محسوب می گردد، به علت توانایی یاری به کاهش وزن و مقاومت به انسولین شناخته شده است. بعلاوه، ثابت شده است که خوردن گریپ فروت باعث کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از سنگ کلیه می گردد. خوردن منظم گریپ فروت می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما مفید باشد. این میوه به علت محتوای بالای ویتامین C، دارای خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده برای محافظت از سلول های شما در برابر باکتری ها و ویروس های مضر است. گریپ فروت حاوی میزان مناسبی فیبر است. تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی حاوی میوه های غنی از فیبر برای ایجاد احساس سیری مفید است. این به این علت است که فیبر سرعت تخلیه معده شما را کاهش می دهد و باعث افزایش زمان هضم می گردد. خوردن گریپ فروت به طور منظم توانایی جلوگیری از مقاومت به انسولین را که منجر به دیابت می گردد را داراست.

آناناس

در میان میوه های گرمسیری، آناناس یک میوه بسیار مقوی ست. یک پیمانه (237 میلی لیتر) آناناس، 131٪ از ویتامین C و 76٪ از منگنز مورد احتیاج روزانه را تامین می نماید. آناناس بعلاوه حاوی بروملین است، مخلوطی از آنزیم هایی که به علت خواص ضد التهابی و توانایی هضم پروتئین شناخته می گردد. آنالیز ها نشان می دهد که بروملین می تواند از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری کند.

توت فرنگی

توت فرنگی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل بهار است. این میوه بسیار مقوی است. ویتامین C، منگنز، فولات و پتاسیم از جمله مواد مغذی موجود در توت فرنگی هستند. در مقایسه با میوه های دیگر، شاخص گلیسمی توت فرنگی نسبتا پایین است. بنابراین، خوردن آن نباید باعث افزایش زیاد قند خون گردد. توت فرنگی دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی بالایی است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد. این میوه قادر است به جلوگیری از سرطان و تشکیل تومور یاری کند.

چغاله بادام

چغاله بادام برای سلامتی مفید است، زیرا آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند سموم را از بدن دفع نمایند. علاوه بر این، چغاله بادام فعالیت های سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و از بروز بیماری ها و بعلاوه عفونت جلوگیری می نماید. این میوه برای کاهش وزن مفید است، زیرا از چربی های سالمی تشکیل شده که به از بین بردن چربی اضافی و کاهش وزن یاری می نماید. چغاله بادام برای معده نیز مفید است، چون فیبر موجود در آن فرایند هضم را بهبود بخشیده و یبوست مزمن را درمان می نماید.

گوجه سبز

گوجه سبز سرشار از فیبر بوده و خوردن آن به جذب بهتر آن یاری می نماید. از آنجا که گوجه سبز مملو از ویتامین C و فیبر قابل جذب است، مصرف آن مانع انسداد و نفخ می گردد. خوردن گوجه سبز باعث حفظ سلامت لثه ها و استحکام بیشتر دندان ها می گردد. علاوه بر این، این میوه به کاهش درد و خونریزی لثه یاری نموده و بوی بدن دهان را از بین می برد. گوجه سبز به جز ویتامین C، حاوی پتاسیم، کلسیم و آهن است.

سیب

سیب یک میوه بسیار مغذی است. این میوه حاوی میزان زیادی فیبر، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K است. بعلاوه بعضی ویتامین های گروه B را تأمین می نماید. آنتی اکسیدان های موجود در سیب بعلاوه با افزایش تراکم استخوان ها همراه است. یکی دیگر از مزایای قابل توجه سیب در خصوص محتوای پکتین آن است. پکتین یک فیبر پری بیوتیک است که باکتری های خوب روده شما را تغذیه نموده و به بهبود هضم و سلامت متابولیسم یاری می نماید.

هندوانه

هندوانه به عنوان یکی از میوه های فصل بهار، سرشار از ویتامین A و C است. بعلاوه، این میوه دارای بعضی از آنتی اکسیدان های مهم از جمله لیکوپن، کاروتنوئیدها و کوکوربیتاسین نوع E است. بعضی از آنتی اکسیدان های هندوانه برای اثرات ضد سرطانی آنها مورد مطالعه قرار گرفته اند. مصرف لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش ارتباط دارد، در حالی که کوکوربیتاسین E می تواند رشد تومور را مهار کند. مصرف غذاهای غنی از لیکوپن به علت توانایی آن ها در کاهش کلسترول و فشار خون، می تواند باعث سلامت قلب گردد. از بین همه میوه ها، هندوانه یکی از پر آب ترین میوه ها است. هندوانه از 92٪ آب تشکیل شده است که می تواند به شما یاری کند احساس سیری بیشتری داشته باشید.

گیلاس

از دیگر میوه های فصل بهار می توان به گیلاس اشاره نمود. گیلاس سرشار از مواد مغذی به ویژه پتاسیم، فیبر و ویتامین C است. گیلاس حاوی آنتی اکسیدان هایی از جمله آنتوسیانین و کاروتنوئید است که التهاب را کاهش می دهند و می تواند به جلوگیری از چندین بیماری یاری نمایند. یکی دیگر از مزایای چشمگیر گیلاس برای سلامتی، محتوای ملاتونین آن است. ملاتونین هورمونی است که وقتی زمان خواب است به مغز شما علامت می دهد. این هورمون می تواند به درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب یاری کند. علاوه بر این، ملاتونین می تواند باعث افزایش مدت خواب و کیفیت آن گردد.

طالبی

وقتی صحبت از بتاکاروتن می گردد، طالبی از تمام میوه های نارنجی-زرد سبقت می گیرد. بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید است. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که به میوه ها و سبزیجات رنگ روشن می دهند. بتا کاروتن در بدن یا به ویتامین A تبدیل می گردد یا به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای یاری به مبارزه با رادیکال های آزادی که به سلول های بدن شما حمله می نمایند، عمل می نماید. یک فنجان طالبی حاوی بیش از 100 درصد میزان توصیه شده روزانه ویتامین C است. فولات یا ویتامین B9 از دیگر مواد مغذی موجود در طالبی به شمار می رود. فولات برای جلوگیری از نقایص مادرزادی لوله عصبی مانند مهره شکاف دار شناخته شده است.

زردآلو

زردآلو منبع مناسبی از بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. این ها آنتی اکسیدان های قوی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن یاری می نمایند. زردآلو منبع عالی بسیاری از آنتی اکسیدان ها از جمله بتاکاروتن و ویتامین های A ،C و E است. زردآلو دارای ترکیبات متعددی است که برای سلامت چشم ضروری هستند، از جمله ویتامین های A و E ویتامین های C و E می توانند به حفظ سلامت پوست شما یاری نمایند. به ویژه، ویتامین C با خنثی سازی رادیکال های آزاد در برابر آسیب UV و آلاینده های محیطی، بسیار موثر عمل می نماید. زردآلو حاوی فیبر محلول و فیبر نامحلول است. نوع محلول در آب حل می گردد و شامل پکتین و زنجیره های طولانی قند به نام پلی ساکارید است، در حالی که نوع نامحلول آن در آب حل نمی گردد و شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین است.

لیموترش

لیموترش از جمله مرکبات بسیار سالم است که به علت محتوای بالای ویتامین C شناخته می گردد. این میوه به علت پتانسیل بالایی که دارد در کاهش چربی خون و فشار خون موثر بوده و به بهبود سلامت قلب یاری می نماید. به گفته محققان، ترکیبات گیاهی موجود در لیمو می توانند از افزایش وزن جلوگیری نمایند. مطالعات دیگر نشان می دهد که اسید سیتریک موجود در آب لیمو توانایی درمان سنگ کلیه را دارد.

نتیجه گیری

میوه های فصل بهار بسیار متنوع و سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آشنایی با فواید این میوه ها و تاثیر آن بر سلامتی می تواند انگیزه ای باشد که بیشتر آن ها را در رژیم غذایی روزانه بگنجانیم و سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیریم. پیشنهاد می کنیم برای دسترسی بهتر و سریع تر و خرید انواع میوه سری به وب سایت وبلاگ کوجی هامی بزنید و خرید آنلاین میوه و سبزیجات مورد احتیاجتان را به صورت اینترنتی تجربه کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "از انواع فواید میوه های فصل بهار بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از انواع فواید میوه های فصل بهار بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید