آخرین جزئیات گازسوز کردن خودرو های سواری

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، سوخت CNG در برابر سوخت بنزین 5 برابر صرفه جویی دارد و این نوع سوخت کاملا از نظر اقتصادی به صرفه است.

آخرین جزئیات گازسوز کردن خودرو های سواری

به گزارش خبرنگار ، افزایش قیمت بنزین یکی از عوامل افزایش تقاضا برای گازسوز کردن خودروهاست. گاز طبیعی را می توان به عنوان سوخت جایگزین سوخت های حمل و نقل دانست.

دوگانه سوز کردن خودرو مزایا و معایبی دارد. بسکمک از مردم نگران ترکیدن مخازن CNG هستند؛ علاوه بر این شاید برخی مهر خشک کار کردن را بر پیشانی موتور های گاز سوز بزنند چرا که دیده شده برخی از خودروهای دوگانه دچار مسائل فنی و موتوری می شوند که عدم رضایت مشتریان را به همراه دارد.

به گفته فعالان صنعت خودرو، دوگانه سوز کردن براساس استاندارد های مشخص، انجام می شود و ایمنی و سلامت خودرو ها را تهدید نمی کند. تعدادی از رانندگان پس از اینکه اتومبیل خود را دوگانه می کنند از ایرادات فنی شکایاتی دارند. یکی از دلایل ایرادات فنی خودرو را می توان مراجعه به مراکز نامعتبر دانست که از قطعات اصلی استفاده نمی کنند.

کپسول هایی که در کارگاه های غیرمجاز روی خودرو ها نصب می شوند، کپسول های تاریخ مصرف گذشته ای هستند که خودرو را به یک بمب ساعتی تبدیل می کنند و جان بسکمک از مردم را به خطر می اندازد.

محمد جواد شهبازی نایب رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته، در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه سوخت CNG و سوخت بنزین مزایای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند، گفت: آلایندگی سوخت بنزین نسبت به سوخت گاز طبیعی بیشتر است و این موضوع را می توان جزو مزایای سوخت CNG دانست.

او خاطرنشان کرد: سوخت CNG همان گاز طبیعی است که به صورت فشرده در مخازن CNG تحت استاندارد سخت گیرانه تولید می شود. این سوخت استاندارد های بسیار معتبر جهانی دارد که خوشبختانه در ایران هم مورد قبول است و استاندارد ها برای سازمان ملی استاندارد تهیه شده است.

نایب رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد: سوخت CNG در مخازنی با امنیت بالا واقع شده است. شاید عموم مرد این اطلاعات را ندارند که مخازن CNG با چه امنیت بالایی تولید می شود و تحت چه استاندارد معتبر جهانی تولید می شوند.

شهبازی با بیان اینکه گاز طبیعی به صورت فشرده در این مخزن ها وارد می شود تا خودرو ها بتوانند مسافت زیادی را طی کنند، گفت: آلایندگی گاز طبیعی به مراتب پایین تر از بنزین است و تقریبا می توان گفت بنزین 18 برابر آلایندگی بیشتری نسبت به گاز طبیعی دارد.

او تشریح کرد: اولین مزیت استفاده از سوخت CNG کاهش آلودگی محیط زیست است و با توجه به حمل و نقل خودرو های سواری که در سطح کشور حجم زیادی دارد، استفاده از سوخت CNG می تواند کمک به داشتن یک هوای سالم کند.

نایب رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته خاطرنشان کرد: مزیت مهم تر سوخت CNG این است که با توجه به شرایط اقتصادی عموم مردم، استفاده از سوخت CNG می تواند به اقتصاد خانواده ها کمک کند. قابل ذکر است که یک متر مکعب گاز CNG از لحاظ سوخت برای خودرو های سواری برابری با یک لیتر بنزین می کند، یعنی به ازای هر متر مکعب استفاده از سوخت CNG توسط یک خانوار در یک لیتر بنزین صرفه جویی می شود.

شهبازی اضافه نمود: با توجه به نرخ فعلی سوخت اگر یک لیتر بنزین را با نرخ آزاد 3 هزار تومانی مد نظر قرار دهیم، یک لیتر بنزین برابر است با 1 متر مکعب گاز 440 تومانی، با این حال تفاوت 440 تومان تا 3 هزار تومان نرخ بنزین زیاد است.

او خاطرنشان کرد: اگر هر خانواده ای از سوخت بنزین استفاده نکند و سوخت گاز را جایگزین آن کند، مبلغ 2 هزار و 600 تومان صرفه جویی و ذخیره می کند. حال با احتسابات اگر یک خانواده در ماه 100 لیتر اضافه از سهمیه مصوبی که می تواند بنزین استفاده کند، از CNG استفاده کند بسیار در هزینه های خود صرفه جویی خواهد کرد، اگر بنزین 1500 تومانی را در نظر بگیریم در ماه باید 150 هزار تومان هزینه کند در صورتی که اگر در ماه 100 لیتر گاز مصرف کند 44 هزار تومان باید پرداخت کند که این نشان دهنده قیمت پایین سوخت گاز است.

نایب رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته گفت: مخازن CNG تحت استاندارد های معتبر جهانی ساخته می شوند. چند پارامتر مهم بر روی مخازن CNG به عنوان شناسنامه آن مخزن درج شده است.

شهبازی اضافه نمود: یکی از مهم ترین گزینه هایی که بر روی مخزن هک شده، استاندارد معتبر بین المللی یا استانداردی که تحت نظارت سازمان ملی استاندارد ایران است. مورد بعدی هک شده روی مخزن تاریخ تولید و انقضای آن است.

او ادامه داد: به طور عمده مخازن CNG با طول عمر 15 سال است و نشان دهنده ظرفیت خوب این مخازن است. گزینه بعدی که باید به آن توجه کرد گزینه ONLY FOR CNG است که حتما باید بر روی مخازن هک شده باشد، همچنین شماره سریال مخزن با توجه به سازنده آن باید هک شده باشد.

نایب رئیس اتحادیه سوخت های جایگزین و خدمات وابسته گفت: لیتراژ مخزن حتما باید بر روی آن هک شده باشد، تا نشان دهد مخزن چند لیتر ظرفیت دارد. ظرفیت مخازن CNG به لیتر است که حتما باید به آن توجه کنیم.

شهبازی شرح داد: رانندگان خودرو باید توجه کنند که به هیچ عنوان از مخازن دست دوم استفاده نکنند چرا که سوابق آن مخزن موجود نیست.

او گفت: مراکز معاینه فنی در خصوص خودرو های گازسوزی که به صورت کارخانه ای تولید شده اند، بررسی هایی را انجام می دهد. خودرو هایی که در کارگاه های مجاز یا در سال های گذشته به صورت دولتی گازسوز شده اند باید مجوز صدور سلامت بگیرند، سپس به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.

علی محمودیان رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته در گفت وگو با خبرنگار ، گفت: سوخت CNG در برابر سوخت بنزین 5 برابر صرفه جویی دارد و این نوع سوخت کاملا از نظر اقتصادی به صرفه است.

او خاطرنشان کرد: خوشبختانه با توجه به تکنولوژی پیشرفته کیفیت تجهیزات نصب شده بر روی سیستم های گازسوز ارتقا یافته و مسئله ای را برای مصرف کننده ایجاد نمی کند. خوشبختانه پتانسیل صد در صدی برای تولید قطعات دوگانه سوز وجود دارد و تمام مراکز معتبر از قطعات اصلی استفاده می کنند.

رئیس اتحادیه کشوری سوخت های جایگزین و خدمات وابسته ادامه داد: برخی از تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه نگرانی دارند که باعث می شود از انجام این کار صرف نظر کنند؛ قابل ذکر است که دوگانه سوز کردن خودرو در مراکز مجهز مسئله ای برای خودرو ایجاد نمی کند. برخی از رانندگانی که خودروهای خود را در مراکز نامعتبر دوگانه کرده اند، دچار مسائلی شده اند چرا که قطعات تقلبی و نامعتبر بر روی سیستم آنها نصب شده است.

محمودیان گفت: یکی دیگر از نگرانی های مردم در خصوص قیمت تبدیل به دوگانه است. باید گفت قیمت تبدیل خودرو به دوگانه سوز قیمت مصوبی دارد که تمام مراکز معتبر طبق آن مصوبه قیمت را دریافت می کنند. قیمت کیت یک برای خودرو های عمومی 2 میلیون و 500 هزار تومان است.

او تشریح کرد: برخی از مردم ترس از خرابی موتور خودروی خود را دارند، اما باید گفت با توجه به تکنولوژی ها پیشرفته صنعت CNG رشد داشته و تجهیزاتی روی سیستم خودرو نصب می شود که به موتور ماشین ضربه ای وارد نکند.

روح الله طالبی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار ، درباره گازسوز کردن خودروها، گفت:گاز طبیعی یکی از بهترین سوخت ها به جای بنزین است که پس از افزایش قیمت بنزین به رانندگان توصیه شد به سمت مصرف این نوع سوخت بروند و خودروهای تک سوز خود را به دوگانه تبدیل کنند.

او خاطرنشان کرد: از مزایای شاخص گاز طبیعی آلایندگی کمتر آن نسبت به بنزین است که متاسفانه سوخت بنزین آلایندگی بسکمک دارد. سوخت CNG را می توان کاملا اقتصادی دانست چرا که تفاوت قیمت زیادی بین سوخت بنزین و CNG وجود دارد و باعث کمک به اقتصادی خانواده می شود.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه نمود: در کنار مزایای مثبت دوگانه سوزها نباید از معایب آن غافل شد. از بزرگترین معایب دوگانه سوزها می توان به مکان نصب مخازن CNG اشاره کرد چرا که حجم زیادی از صندوق عقب خودرو را می گیرد.

طالبی ادامه داد: این نکته را باید گفت خودروهای گاز اکنون از تکنولوژی خوبی بهره می برند چرا که سیستم گاز آن ها کامپیوتری و هوشمند شده است و ضرر کمتری برای موتور خودرو دارد. ECU گاز طبق شرایط سیستم گاز را تنظیم می کند و حتی ایمن تر هم است.

او خاطرنشان کرد:رانندگان باید حتما به تاریخ انقضای خودروها توجه کنند چرا که در صورت اتمام این تاریخ می تواند خطرناک باشد. خودروهای تک سوزی که دوگانه می شوند ممکن است دچار مسائل موتوری شوند این امر موجب کوتاهی عمر قطعات می شود چرا که سوخت گاز نسبت به بنزین خشک تر است و تا حدودی موتور خودرو را فرسوده می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آخرین جزئیات گازسوز کردن خودرو های سواری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین جزئیات گازسوز کردن خودرو های سواری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید