کوه با کسی شوخی ندارد؛ اولین اشتباه؛ آخرین اشتباه!

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، خبرنگاران : کوهنوردی یکی ازهیجان انگیزترین رشته های ورزشی است اما توام با خطرات و حوادث بسیار.

کوه با کسی شوخی ندارد؛ اولین اشتباه؛ آخرین اشتباه!

گذر از تنوع خلقت طبیعت در پهنه ای دلنواز و پر از هیجان و سرسبزی وجود همگان را به وجد آورده و شکوه زیبایی را به ارمغان می آورد.

رشته کوه های کنار یکدیگر و ابر های به هم پیوسته و تابش نور خورشید، بر سرسبزی طبیعت، جلوه هایی از زیبایی خلقت را ترسیم می نماید؛ بعضی وقت ها تنها نشستن کنار یک رودخانه لذت بخش است، گاهی قدم زدن در کوهستان و بازدید از طبعیت زیبا، و آدمی را از چنین خلقتی به وجد می آورد.

جایی که آسمان لاجوردی پیدا و حرکت ابر ها را می توان نشانه گرفت و قدم زدن در این طبیعت زیبا، گویی زمان را برایتان متوقف می نماید و شوق و عشقی ناخودآگاه، شما را به جلو می راند که در هوایی سالم و طبعیت زیبا کمی قدم بزنید تا خستگی دو ساعت رانندگی از تن بیرون رود.

کوهنوردی یکی از مجذوب نماینده ترین رشته های ورزشی است؛ کوهستان، اما با حادثه عجین شده است، که بدون برخورداری از دانش، آگاهی لازم و تجهیزات مورد نیاز می تواند حوادث خطرناکی را برای کوهنورد رقم بزند.

طبیعت و کوهستان برخلاف ظاهر آرام، یک باطن بسیار خشن دارد

سرپرست یکی از باشگاه های کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه برای برگزاری یک برنامه کوهنوردی باید یکسری ملزومات مدنظر قرار بگیرد، گفت: حادثه جزئی از کوهستان است و این مسئله تنها مختص گروه های بدون مجوز نیست و امکان دارد حادثه برای کوهنوردان و طبیعت گردانی در تمامی گروه ها رخ دهد، نمی توان گفت که کوهنوردان از خطر مصون هستند.

رنجبر می گوید: قبل از شروع برنامه کوهیپمایی، سرپرست و مسئول فنی گروه باید خطرات احتاقتصادی را پیش بینی کند، در جهت حرکت دقت نظر کافی داشته باشیم تا حادثه ای برای هیچ کدام از کوهنوردان رخ ندهد، قبل از شروع برنامه تمامی شرکت نمایندگان در جلسه معارفه حضور پیدا نمایند و حتما این افراد باید دارای بیمه ورزشی و رضایت نامه باشند.

طبیعت و کوهستان برخلاف ظاهر آرام، یک باطن خشن دارد؛ مسئول فنی گروه کوهنوردی باید تجربه کافی برای راهنمایی گروه داشته باشند و اعضا نیز باید طبق دستورات این مسئول در جهت حرکت نمایند؛ سرپرستان تیم های کوهنوردی باید قبل از شروع برنامه، اعضای تیم را توجیه نمایند؛ گاهی مشاهده می گردد که یکی از اعضا برای گرفتن عکس از تیم فاصله می گیرد و به دلیل بی توجهی به اطراف دچار حادثه می گردد، افراد باید با دقت کامل تیم را همراهی نمایند.

به گفته رنجبر، کوهنوردی از نظر سختی دسته بندی می شوند و افراد مبتدی می توانند در برنامه های سبک کوهپیمایی شرکت نمایند، افرادی که تجربه لازم برای کوهنوردی را نداشته باشند، نباید در برنامه های سنگین شرکت نمایند، زیرا به جای لذت بردن از برنامه، دچار زدگی می شوند.

او می گوید: لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی بسیار گرانقیمت است، استفاده از لوازم کوهنوردی غیراستاندارد موجب آسیب به کوهنورد می گردد، عموما برای خرید تجهیزات حمایت اقتصادی از کوهنوردان حرفه ای انجام نمی گردد.

کوهنوردی و کوهپیمایی، 2 مقوله جداگانه است

به هر فعالیتی در کوهستان که نیاز به هیچ گونه ابزار فنی نداشته باشد، کوهپیمایی می گوییم. اما کوهنوردی ورزشی است که به ابزار فنی برای فرود یا صعود نیاز دارد.

در کوهنوردی، نخستین اشتباه شاید آخرین اشتباه باشد و مستقیم جان ورزشکار را نشانه می رود.

براساس طرح درسی که فدراسیون کوهنوردی آماده نموده است و آموزش می دهد، کوهنوردی 3 اصل مهم دارد؛ نخستین اصل، ایمنی است که به فراگرفتن دانش کوهپیمایی و کوهنوردی و زندگی در طبیعت و استفاده از تجارب متخصصان این رشته می پردازد.

اصل دوم، دوباره ایمنی است که استفاده از لوازم استاندارد و مناسب در هر برنامه کوهنوردی را معرفی می نماید. اینکه در زمستان برای صعود چه لوازمی نیاز است و در تابستان چه لوازمی را باید با خود داشته باشیم.

در نهایت اصل سوم که دوباره همان ایمنی مطرح می گردد و استفاده به موقع از اطلاعات ودانشی است که درباره کوهنوردی فرا گرفته ایم و اینکه از لوازم در چه زمان و شرایطی استفاده کنیم. این 3 اصل تأکید مهم بر ایمنی دارد. در نتیجه، رعایت ایمنی مهم ترین اصل در این رشته مجذوب نماینده ورزشی است.

کمین خطر در کوهـستان

کوهنوردان عموما به دلیل خطراتی که کوهستان آن ها را تهدید می نماید، در معرض خطر هستند، اما گاهی یک حادثه کوهنورد را به کام مرگ می کشاند، در چندماه اخیر چند حادثه در کوهستان های چهارمحال و بختیاری رخ داد که در نهایت چند کوهنورد جان خود را از دست داند و چند کوهنورد نیز دچار آسیب های جدی شدند.

آموزش نکات ایمنی به کوهنوردان

در شبکه های اجتماعی به صورت مداوم شاهد تبلیغات گسترده گروه های کوهنوردی و طبیعت گردی هستیم، گاهی عکس های منتشر شده از این برنامه ها در طبیعت بکر و زیبا، هر بیننده ای را وسوسه می نماید تا در این برنامه ها شرکت کند، اما شاید در بسیاری از مواقع افراد متوجه نباشند که برای شرکت در این برنامه ها باید از نظر جسمی، آمادگی لازم را داشته و حداقل های مورد نیاز برای کوهپیمایی را فرا گرفته باشند.

هشدار های متعددی برای جلوگیری از فعالیت غیرمجاز گروه های کوهنوردی و طبیعت گردی صادر شده است، اما به نظر می رسد این کار چندان سودمند نیست و در عمل نمی توان جلوی فعالیت این گروه ها را گرفت، زیرا این گروه ها با تبلیغ در فضای مجازی اقدام به ثبت نام از اعضا نموده و سپس برنامه خود را اجرا می نمایند و در نهایت می توان گفت که این افراد به صورت محبت آمیز به دل طبیعت و کوه زده اند و کسی نمی تواند برای آن ها محدودیت ایجاد کند.

افزایش قارچ گونه گروه های غیرمجاز طبیعت گردی و کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در حال تبدیل شدن به یک چالش بزرگ است، این افراد علاوه بر آسیب به طبیعت بکر، جان افرادی که در برنامه های آن ها شرکت می نمایند را به خطر می اندازند، حوادث اخیر کوهستان در استان، شاهدی بر این ادعا است.

نخستین اشتباه شاید آخرین اشتباه باشد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان چهارمحال و بختیاری گفت: سال جاری 5 نفر بر اثر سقوط در کوهستان جان خود را از دست دادند.

آموزش نکات ایمنی به کوهنوردان

آقای کیانی می گوید: امدادگران کوهستان از ابتدای سال جاری تا کنون 38 مورد عملیات امداد و نجات کوهستان انجام داده اند؛ در این عملیات ها 56 نفر حادثه دیده و 19 نفر مصدوم بودند؛ 33 نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

تشکیل گروه های شخصی برای کوهنوردی فوق العاده خطرآفرین است

سرپرست باشگاه کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری گفت: کوهستان های این استان جزو برترین کوهستان های کشور برای کوهنوردی و کوهپیمایی است، اما این کوهستان ها می تواند برای افرادی که بدون آگاهی برای کوهنوردی به آن ها وارد می شوند، خطرآفرین باشد.

سجاد حیدری می گوید: در حال حاضر افزون بر 200 باشگاه کوهنوردی در چهارمحال و بختیاری در حال فعالیت هستند که فعالیت بسیاری از این باشگاه ها غیرقانونی است، زیرا مجوز های لازم را نگرفته اند.

به گفته او، عموما در گروه های شخصی کوهنوردی مسائل فنی برای کوهپیمایی در نظر گرفته نمی گردد، حوادثی که برای کوهنوردان ایجاد می گردد، مربوط به گروه های شخصی است، تیم های کوهنوردی باید قبل از حرکت مسائل فنی متعددی از جمله آب و هوا، شرایط منطقه، آشنایی به یاری های اولیه، حوادث احتاقتصادی و مسائل ایمنی را مدنظر قرار دهند.

منطقه ها کوهستانی

کوهستان زیبایی های منحصر به فردی دارد، اما در کنار این زیبایی، خطرات بسیاری کوهنوردان را تهدید می نماید، قطعا در برنامه های کوهنوردی باید سلامت اعضا مورد توجه سرپرست و مسئول فنی قرار بگیرد.

محلی برای کمپ و اسکان کوهنوردان در صورت بروز آسیب دیدگی و ارتفاع زدگی اعضا پیش بینی گردد، عموما در کوهستان امکان مواجهه با ریزش کوه، حیوانات وحشی، روبرو شدن با شکاف های عمیق، بارندگی و … وجود دارد، بنابراین باید آمادگی لازم برای این حوادث وجود داشته باشد، کوهنوردان باید تجهیزات و لباس مناسب به همراه داشته باشند. یک امدادگر آشنا به یاری های اولیه با تیم همراه باشد، کوهنوردان حرفه ای نباید دچار غرور شوند، زیرا این مسئله موجب می گردد تا کوهنورد در معرض خطر قرار بگیرد؛ عموما کوهنوردان مبتدی نکات ایمنی را رعایت می نمایند.

در تیم های کوهنوردی باید از افراد باتجربه برای راهنمایی تیم استفاده کرد، یک سرپرست و مسئول فنی به تن هایی امکان کنترل تمامی اعضا را ندارد، افراد قبل از شرکت در برنامه باید بیمه ورزشی داشته باشند و اگر داروی خاصی مصرف می نمایند، ضمن همراه داشتن دارو باید این موضوع را به سرپرست گروه اعلام نمایند.

منطقه ها کوهستانی

در برنامه های کوهنوردی باید همنوردان مراقب یکدیگر باشند، افراد قبل از اقدام به کوهنوردی آموزش های لازم را ببیند، افراد نباید از گروه جدا شوند، زیرا موجب حادثه خواهد شد، تشکیل گروه های شخصی برای کوهنوردی فوق العاده خطرآفرین است.

افراد به هیچ عنوان نباید به تنهایی به ارتفاعات صعود نمایند، زیرا در صورت بروز حادثه کسی نمی تواند به آن ها یاری کند.

علاقمندان کوهپیمایی به گروه های دارای مجوز اعتماد نمایند

رئیس هیات کوهنوردی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر بین 35 تا 40 باشگاه کوهنوردی در استان دارای مجوز رسمی فعالیت هستند و افراد برای شرکت در برنامه های کوهپیمایی تنها به گروه های دارای مجوز اعتماد نمایند تا در صورت بروز حادثه بتوان از آن ها حمایت لازم را انجام داد.

فرهاد بهمنی در مورد حادثه اتفاق افتاده برای یک بانوی کوهنورد در چهارمحال و بختیاری که منجر به فوت این بانو شد، گفت: گروهی که این بانوی کوهنورد در برنامه آن دچار حادثه شد، فاقد مجوز های قانونی بود، چند حادثه مشابه برای تعدادی از کوهنوردان در این استان در چند وقت اخیر اتفاق افتاده است.

آموزش امداد و نجات در منطقه ها کوهستانی

بهمنی گفت: باشگاه های کوهنوردی می توانند مجوز برگزاری دوره های آموزشی کوهنوردی را دریافت نمایندپارسال هزار و 512 نفر در چهارمحال و بختیاری در دوره های آموزشی کوهنوردی شرکت کردند و فدراسیون برای آن ها گواهینامه صادر کرد.

او می گوید: نمی توان جلوی فعالیت های گروه های شخصی کوهنوردی در استان را گرفت، این افراد به صورت محبت آمیز اقدام به کوهپیمایی می نمایند.

عموما باشگاه های کوهنوردی دارای تجهیزات کوهنوردی و صخره نوردی هستند، اما نمی توان برای خرید تجهیزات به کوهنوردان تسهیلات پرداخت کرد، استفاده از تجهیزات استاندارد ضریب سلامتی کوهنورد را بالا می برد.

منبع : وبلاگ کوجی هامی

منبع: توریسم آنلاین

به "کوه با کسی شوخی ندارد؛ اولین اشتباه؛ آخرین اشتباه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوه با کسی شوخی ندارد؛ اولین اشتباه؛ آخرین اشتباه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید