چرا نباید منتظر گوشی های مجهز به اسنپدراگون 888 پلاس بمانید؟

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، کوالکام به تازگی از پردازنده قدرتمند اسنپدراگون 888 پلاس رونمایی کرد. اما با در نظر گرفتن این موضوع که گوشی های مجهز به این پردازنده قرار نیست تا آخر سال جاری راهی بازار شوند و اینکه تفاوت عملکرد هم بین آن ها و گوشی های مجهز به اسنپدراگون 888 فاحش نیست، به نظر می رسد منطقی نیست منتظر محصولی با این پردازنده باشیم.

چرا نباید منتظر گوشی های مجهز به اسنپدراگون 888 پلاس بمانید؟

کوالکام از زمانی که اسنپدراگون 855 را رونمایی کرد تصمیم گرفت در نیمه دوم هر سال از مدل پلاس پردازنده های خود هم رونمایی کند. این طور شد که در نیمه دوم سال 2019 شاهد رونمایی از اسنپدراگون 855 پلاس، در نیمه دوم سال گذشته اسنپدراگون 865 پلاس و سال جاری هم شاهد رونمایی از اسنپدراگون 888 پلاس بودیم. تمام مدل های پلاس تفاوت عملکرد زیادی به نسبت مدل استاندارد خود نداشتند و در نهایت فاصله بین آن ها 15 درصد بود.

البته هر سال هم خبرهای زیادی منتشر می شد مبنی بر اینکه گوشی های مجهز به مدل پلاس از پردازنده های پرچم دار کوالکام لزوما ارزش خرید بیشتری به نسبت گوشی های مجهز به مدل استاندارد نداشتند و کاربر با خرید محصولی مجهز به هر یک از آن ها می توانست برترین تجربه را از اندروید داشته باشد. سال جاری هم از این قاعده مستثنی نیست.

اگر رویداد رونمایی از اسنپدراگون 888 پلاس را از دست دادید باید بگوییم مهم ترین تغییری که این پردازنده به نسبت قبل داشت، افزایش فرکانس قدرتمندترین هسته آن یعنی Cortex-X1 از 2.84 به 2.995 گیگاهرتز و بعلاوه افزایش 20 درصدی سرعت پردازش تراشه هوش مصنوعی بود. اگرچه این تغییرات بسیار خوب هستند اما آن قدری اهمیت ندارند که بخواهیم بگوییم باید حتما منتظر محصولاتی مجهز به اسنپدراگون 888 پلاس بود.

کوالکام پیش از این هم چنین حرکتی را انجام داده بود. همان طور که گفته شد، از اسنپدراگون 855 پلاس تا به امروز فرق خاصی بین دو مدل پلاس و استاندارد دیده نمی گردد ولی کوالکام علاوه بر این پردازنده ها، یک پرچم دار ارزان هم رونمایی نموده که اصلا تفاوت خاصی با اسنپدراگون 865 پلاس ندارد. راجع به اسنپدراگون 870 صحبت می کنیم که تعیین نبود با چه هدفی از سوی کوالکام فراوری و راهی بازار شد.

تفاوت عملکرد بین اسنپدراگون 870 و 865 پلاس آن قدر کم است که به نظر می رسد کوالکام خواسته پردازنده قدیمی را با نامی تازه در گوشی های خود داشته باشیم، نه پردازنده ای کاملا تازه و بهبود یافته. حال سؤال اینجاست که آیا واقعا سخت شده که بخواهیم از تراشه های پرچم دار به کار رفته در گوشی های هوشمند انتظاری بیش از این داشته باشیم یا اینکه مسأله چیز دیگری است؟

عملکرد اسنپدراگون 888 پلاس به نسبت نسل قبل چگونه است؟

اسنپدراگون 888 پلاس همان طور که گفته شد سومین نسل از مدل پلاس پردازنده های پرچم دار کوالکام به شمار میرود. البته چند سال قبل یک مدل بهبود یافته تحت اسم اسنپدراگون 821 هم راهی بازار شده بود اما از پسوند پلاس در آن خبری نبود و کوالکام هم تا دو سال بعد آن فقط یک پرچم دار در هر سال رونمایی می کرد. بنابراین سؤال اینجاست که اسنپدراگون 888 پلاس در مقایسه با نسل های گذشته چه عملکردی دارد و تا چه مقدار از آن ها بهتر است و بعلاوه اینکه تفاوت آن با مدل استاندارد به نسبت تفاوت سایر پردازنده ها با مدل پلاس یا مدل بهبود یافته اشان تا چه مقدار است؟ با نگاهی به شکل زیر می توانید به پاسخ این پرسش دست پیدا کنید.

همان طور که مشاهده می کنید، اسنپدراگون 888 پلاس و اسنپدراگون 870 به نسبت مدل های قبل کمترین تغییر را در مقایسه با تفاوت بین مدل های استاندارد یا بهبود یافته پردازنده های چند سال قبل داشتند. به وضوح تعیین است که مثلا تغییر بین اسنپدراگون 865 پلاس و 865، کمی کمتر از دو برابر تغییری است که بین اسنپدراگون 888 و 888 پلاس مشاهده می گردد.

البته 5.5 درصد بهبود عملکرد پردازنده تغییر معقول و خوبی به شمار میرود اما هیچ تغییری در شرایط گرافیک دیده نمی گردد و این یعنی کاربر اگر بخواهد پرچم داری مجهز به اسنپدراگون 888 پلاس خریداری کند و اکنون منتظر ورود آن به بازار است باید بداند برای محصولی منتظر مانده که تنها 5.5 درصد، آن هم در برترین حالت از پرچم دارهای کنونی مجهز به اسنپدراگون 888 سریع تر است. در نسل گذشته یعنی اسنپدراگون 865، نه تنها مدل پلاس حدود 10 درصد از لحاظ سرعت پردازشی بهتر بود بلکه از لحاظ قدرت گرافیکی هم به همین اندازه (اندکی بیشتر) در شرایط بهتری قرار داشت. بدین ترتیب اگر کاربری خرید پرچم داری مجهز به اسنپدراگون 865 پلاس را در اولویت قرار می داد آن قدرها هم غیر معقول به نظر نمی رسید.

البته این روزها پردازنده ها از لحاظ قدرت پردازشی هیچ کمبودی ندارند و اگر قرار باشد بخواهیم در بخشی شاهد ارتقای عملکرد باشیم، آن باید گرافیک باشد. بخشی که معمولا کمتر به آن توجه می گردد اما در انجام بازی ها بیشترین تأثیر را دارد و با در نظر گرفتن اینکه این روزها نمایشگر گوشی ها از رفرش ریتی بیش از 120 هرتز پشتیبانی می نمایند، ارتقای قدرت گرافیک بیش از پیش حس می گردد و منطقی تر هم هست.

البته نباید فراموش کنیم که اسنپدراگون 888 پلاس از لحاظ توانایی هوش مصنوعی، حدود 20 درصد ارتقا داشته که در جدول بالا اشاره ای به آن نشده است چون برای کاربران معمولا توانایی پردازشی و گرافیکی تمام چیزی است که اهمیت دارد. اما توانایی پردازش هوش مصنوعی در اسنپدراگون 888 پلاس از 28 به 32 TOPS رسیده است. البته این اعداد و ارقام نمی تواند ما را متوجه اندازه تغییرات اجرا شده در دنیای واقعی کند.

از طرفی به نظر می رسد این ارتقای 20 درصدی در برترین حالت ممکن و در انجام یک سری کارهای خاصی باشد که تعیین هم نیست آیا اصلا چنین کارهایی برای بسیاری از کاربران مهم هستند یا خیر. از سویی دیگر بسیاری از برنامه ها یا بازی ها نیازی به سرعت و توانایی بالای یادگیری ماشینی ندارند. بنابراین به نظر می رسد جز در یک سری شرایط خاص، این 20 درصد ارتقا به هیچ کار کاربران نیاید.

به طور کلی قصد داشتیم به این موضوع بپردازیم که تفاوت عملکرد بین دو مدل استاندارد و پلاس از پردازنده های کنونی کوالکام اصلا محسوس نیست، به خصوص اگر بخواهیم تفاوت بین آن ها را با تفاوت بین مدل های گذشته مقایسه کنیم. اگرچه قدرت و سرعت بالاتر همواره با استقبال همراه می گردد و از این بابت که پردازنده ای هرچند با 5 درصد توانایی بیشتر فراوری می گردد خرسند می شویم، اما به نظر می رسد خیلی منطقی نباشد که بخواهیم وقت و بودجه خود را برای پرچم داری صرف کنیم که قرار است تنها نقطه مجذوب کننده آن پردازنده اسنپدراگون 888 پلاس باشد.

از طرفی بعید به نظر می رسد تا سه ماهه سوم یا چهارم سال جاری خبری از یک گوشی هوشمند مجهز به پردازنده تازه کوالکام باشد. یعنی دقیقا زمانی که خود شرکت میخواهد از پردازنده نسل بعدش رونمایی کند؛ پردازنده ای که نمی دانیم قرار است اسنپدراگون 1000 نامیده گردد یا چیز دیگری.

آیا دست یابی به سرعت پردازشی بالا سخت تر شده است؟

اگر مصرف بالای انرژی مانعی بر سر راه کوالکام نباشد، قطعا این شرکت در پی این خواهد بود که سرعت پردازنده هایش را ارتقا دهد و به نظر می رسد علت اصلی که باعث شده فعلا شاهد ارتقای چشمگیر سرعت هسته های اسنپدراگون 888 پلاس یا ارتقای توان گرافیکی آن نباشیم همین مسأله مصرف انرژی است. به همین دلیل هم هست که معمولا در مدل پلاس، فرایند ساخت بهینه می گردد اما سؤال اینجاست که چرا رسیدن به سرعت پردازشی بیشتر تا این حد سخت شده است؟

این طور که به نظر می رسد، کوالکام این روزها در همان فرایند ساخت پردازنده مدل استاندارد تمام کوشش خود را به کار می گیرد تا برترین تراشه ای که می تواند را با بالاترین فرکانس ممکن فراوری کند. مثلا اسنپدراگون 888 با هسته Cortex-X1 توانست به فرکانس 2.84 گیگاهرتز دست پیدا کند. به عبارتی این پردازنده همین حالا هم توانسته به فرکانسی نزدیک به فرکانس فوق العاده 3 گیگاهرتز دست پیدا کند و خیلی هم با آن تفاوتی ندارد.

در واقع اگر صنعت تراشه را در نظر داشته باشید می بینید که این اتفاق همه جا در حال رخ دادن است. مثلا اگر گرافیک های سری RTX 30 انویدیا را (که البته اگر بتوان آن ها را خریداری کرد) در اختیار داشته باشید، می بینید که پتانسیل اورکلاک بسیار کمی دارند. این در حالی است که پیش از این گرافیک ها را می شد به اندازه زیادی اورکلاک کرد و از توان اضافه آن ها بهره برد. البته این اتفاق بدی نیست چون شرکت ها همان مدل اولیه را آن قدری خوب و قدرتمند می سازند که پتانسیل کمی برای اورکلاک باقی می ماند. حتی اگر شرایط خنک نمایندگی هم بسیار خوب باشد باز هم پتانسیل افزایش توان مدل استاندارد آن قدر زیاد نیست که شاهد پیشرفت چشمگیری باشیم.

نباید فراموش کرد که در پردازنده های موبایل، گرافیک و پردازنده تنها چیزهایی نیستند که روی یک تراشه قرار می گیرند. این ها به شکل کاملا فشرده ای در کنار یکدیگر قرار می گیرند، خصوصا حالا که لیتوگرافی ساخت آن ها از 7 به 5 نانومتری کاهش پیدا نموده است. بدیهی است در این شرایط خنک سازی به نسبت گرافیک یا پردازنده ها به صورت مجزا سخت تر می گردد. در نتیجه شرکت های سازنده تراشه هیچ ارتقایی را برای پردازشگر گرافیکی یک پردازنده موبایل در نظر نمی گیرند تا بدین ترتیب بتوان دما را کنترل کرد.

از طرفی دنیا با یک مشکل بزرگی روبرو شده که این روزها همه در رابطه با آن هراس دارند؛ کمبود تراشه قدرتمند که باعث شده شرکت ها نه تنها گوشی های قدرتمند خود را در تعداد کمتری فراوری نمایند بلکه حتی از عرضه یک سری از آن ها هم صرف نظر نمایند (مثل سامسونگ که از فراوری سری گلکسی نوت 21 صرف نظر کرد). این موضوع هم می تواند یک عامل تأثیرگذار باشد که باعث می گردد شرکت ها به همین پردازنده های کنونی با قدرتی که دارند قناعت نمایند. در نتیجه شاهد پردازنده هایی هستیم که پتانسیل اورکلاک پایینی داشته و سرعت آن ها هم ارتقای زیادی پیدا نمی نماید. بنابراین به نظر می رسد سرعت 2.995 گیگاهرتز نهایت سرعتی است که کوالکام می توانست به آن دست پیدا کند تا هم یک افزایش سرعت معقولی را ببینیم و هم از لحاظ مصرف انرژی و دمای فراوری شده مشکل خاصی بوجود نیاید.

2021 سال عجیبی برای پردازنده های موبایل بوده است

2021 به طور کلی سال بسیار عجیبی برای پردازنده های موبایل بوده است. سرعت پردازشی تراشه های موبایل (حتی تراشه های کامپیوتر) بسیار افزایش پیدا نموده در حالی که مقدار آن ها کوچک تر و کوچک تر می گردد و در مصرف انرژی هم عملکرد بهینه ترین از خود نشان می دهند. اما از طرفی رسیدن به آن نقطه اوج که مد نظر هست هم بسیار سخت شده است.

برای مثال اسنپدراگون 888 پلاس یا اسنپدراگون 870 را در نظر بگیرید که هر کدام به نسبت پردازنده های قبلی خود پیشرفت هایی هرچند اندک داشته اند اما نمی توان هیچ یک از آن تغییرات اجرا شده را انقلابی دانست. از طرفی همان طور که در بالا اشاره شد، گوشی های پرچم دار مجهز به پردازنده اسنپدراگون 888 پلاس به احتمال بسیار فراوان اواخر سال جاری رونمایی و راهی بازار می شوند. یعنی همان حوالی که کوالکام از پردازنده پرچم دار نسل تازه خود رونمایی می نماید. در حالی که این روزها گوشی های بسیار خوبی در بازار وجود دارند که به اسنپدراگون 888 مجهز شده اند، به نظر می رسد منتظر ماندن برای محصولی که از مدل پلاس این پردازنده به اسم قلب تپنده خود بهره می برد اصلا منطقی نباشد چون فقط قرار است در برترین حالت، به پردازنده ای با 5 درصد سرعت بیشتر دسترسی داشته باشید.

آنچه که کاربران در واقع منتظرند اواخر سال جاری شاهد باشند، محصولی با پردازنده اسنپدراگون 888 پلاس نیست، بلکه همه می خواهند ببینند برنامه کوالکام برای پردازنده پرچم دار سال 2022 آن چیست. با همکاری سامسونگ و AMD و حضور قدرتمند و بی رقیب اپل در بازار پردازنده های موبایل، کوالکام هم باید برنامه ویژه ای را در سر داشته باشد چون در غیر این صورت نمی تواند به سادگی با دو غول کره ای و آمریکایی در این زمینه رقابت کند.

گفته می گردد اسنپدراگون تازه که متأسفانه از نام آن اطلاعی نداریم، قرار است به هسته قدرتمند Cortex-X2 شرکت ARM و هسته های A710 و A510 مجهز گردد. بعلاوه یک پردازشگر گرافیکی قدرتمند و تازه هم برای آن در نظر گرفته خواهد شد که به نظر می رسد قدرت بسیار بالایی داشته باشد. با این حال تمام این موضوعات در حد یک شایعه است و باید منتظر ماند و دید طی هفته ها یا ماه های آینده چه خبرهای بیشتری پیرامون پردازنده پرچم دار تازه کوالکام منتشر می گردد.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا نباید منتظر گوشی های مجهز به اسنپدراگون 888 پلاس بمانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نباید منتظر گوشی های مجهز به اسنپدراگون 888 پلاس بمانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید