پدیده عجیب بندرتنگ

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، خبرنگاران: گل فشان یکی از پدیده های شگفت انگیز زمین شناسی در جنوب سرزمین ما ایران است. نام علمی آن mud volvana است. گل فشان ها رنگ دارند و متنوع هستند؛ سفید، صورتی یا زرد .

پدیده عجیب بندرتنگ

هما حاصلی :گاهی حس های آدمی غلیان می نماید ؛ انگارقلبت می خواهد از سینه بیرون بتپد.گاهی از شادی ، گاهی از هیجان ،گاهی از درد و گاهی از ملال. گاهی هم زمین غلیان می نماید ، می جوشد .انگار می خواهد آنچه بر سینه اش تلنبار شده بیرون بریزد تا آرام بگیرد ،مثل گلفشان .

گلفشان جوشش گل های سرد است ! وقتی گلفشان می گردد، اگر نزدیکش باشی، زمین زیر پای تو می لرزد و ترسی تو را فرا می گیرد ولی آنچه پس ازاین جوشش حاصل می گردد دواست ! باور می کنی گل و لای افشان شده از گلفشان مرهمی است برای دردهای استخوانی !

گل فشان یکی از پدیده های شگفت انگیز زمین شناسی در جنوب سرزمین ما ایران است. نام علمی آن mud volvana است. گل فشان ها رنگ دارند و متنوع هستند؛ سفید، صورتی یا زرد .ترکیبات آهن در آن ها به کار رفته است. گل فشان های ساده هم داریم که گل های طوسی از خود افشان می نمایند.

برخی گلفشان ها خیلی اوج می گیرند وارتفاع هر یک از آنها به بیش از 20 مترمی رسد و قطر دهانه شان هم گاه 12 متر می گردد. این پدیده های مجذوب کننده زمین شناسی بدون وقفه گل هایی سرد را به بیرون پرتاب می نمایند.این پرتابه ها به مرور زمان تلنبار شده و تبدیل به مخروط های کوچک و بزرگ می شوند. گل فشان ها مثل آتشفشان هستند گرچه الزاما ارتباطی به فعالیت آتشفشان ها ندارند.

دانشمندان می گویند گل فشان ها به دو دلیل ایجاد می شوند. یک دلیل آن فشارهای زمین شناختی است که گل فشان های سرد را ایجاد می نماید و دلیل دیگر آن فعل و انفعالاتی است که سبب ایجاد گل فشان های داغ می شوند. این گل فشان ها گاهی فعال و در مواقعی نیز غیرفعال هستند.

دانشمندان معتقدند که دلیل ایجاد گل فشان ها، فشار نفت و گازهایی است که در داخل زمین ایجاد می شوند. این پدیده سبب می گردد گل و لای داخل زمین به همراه آب به بیرون پرت گردد. پدیده گل فشان ها سبب ایجاد چشمه های آب معدنی در منطقه می گردد. برخی بر این عقیده اند که پدیده گل فشان ها با فعالیت های آتشفشانی مرتبط است؛ اما گل های منطقه ها جنوب ایران کاملا سرد هستند و سردی گل ها این فرضیه را نقض می نماید.

تعداد کل گل فشان ها در تمامی دنیا 24 عدد است. برخی از آن ها وقتی از حباب بیرون می آیند با صدای بلند می ترکند و اگر نزدیک آن ها باشید، زیر پاهایتان می لرزد. گل و لایی که از این پدیده ایجاد می گردد، خاصیتی درمانی دارد و برای درمان بیماری هایی چون زانودرد، کمر درد و ناراحتی های پوستی استفاده می گردد. گل فشان بندر تنگ در چابهار نیز به دلیل این ویژگی منحصربه فرد هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج از کشور است؛ بنابراین گل فشان بندر تنگ جزو گردشگری سلامت نیز محسوب می گردد.

بزرگ ترین چشمه های گل فشان در کشور پاکستان و منطقه سیستان و بلوچستان قرار دارند که ارتفاع برخی از آن ها حتی به 500 متر نیز می رسد.

در ایران، علاوه بر سیستان و بلوچستان در استان های شمالی، به خصوص استان گلستان، چشمه های گل فشان واقع شده اند. یکی از این چشمه ها در شهر گمیشان است و به نام گل فشان نفتیجه معروفیت دارد. در کوه تخت سلیمان در استان آذربایجان غربی نیز گل فشان هایی دیده شده است. با این وجود، گل فشان های بندر تنگ از همه گل فشان هایی که در ایران قرار دارند، معروف تر هستند. گل فشان های بندر تنگ به طور طبیعی سرد هستند. گل فشان هایی که گرم باشند، خارج شدن آن ها با بخار همراه است.

گل فشان بندر تنگ یکی از سه تپه گل فشان در چابهار است که زیبایی آن اهمیت فوق العاده ای برای گردشگران دارد. دو تپه از سه تپه گل فشان خواب هستند و فقط یکی از آن ها فعالیت دارد.گردشگران زیادی به هوای تماشا گلفشان ها به چابهار می روند.اگر شما هم عاشق طبیعتگردی هستید چابهار با مردمانی مهربان و صبورمقصدی به یادماندنی برای شما خواهد بود. دلتان بی ملال ،روزگارتان روشن!

منبع: توریسم آنلاین

به "پدیده عجیب بندرتنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده عجیب بندرتنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید