پخت و پز در ظروف مسی یا چدن؟ مزایا و معایب

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، معیار شما برای خرید سرویس قابلمه چیست؟ زیبایی و طراحی خاص قابلمه­ ها برایتان بیشتر اهمیت دارد یا جنس آنها؟ در بازار لوازم خانگی، تنوع انواع قابلمه و ماهیتابه در رنگ و جنس و مدل، انتخاب را بسیار سخت نموده است. اما در میان این سردرگمی ­ها نباید مهم ترین عامل در خرید قابلمه مناسب را فراموش کرد؟ یعنی مقدار تاثیر جنس قابلمه در کیفیت غذا و نقش آن در سلامتی. با شناحت مزایا و معایب آشپزی با ظروف چدن و ظروف مسی انتخاب بهتری خواهید داشت. باید جنس آن ها را بشناسید تا برترین استفاده را از آن ها ببرید.

پخت و پز در ظروف مسی یا چدن؟ مزایا و معایب

مزایای استفاده از ظروف مسی:

مس جزء اولین فلزاتی بود که به یاری بشر آمد. و مورد استفاده ای برای انواع ظروف و لوازم زندگی بود. بنابراین باید بگوییم که انسان ها از زمان های گذشته، به خواص و مزایایی که استفاده از فلز مس برای آن ها داشته، واقف بوده اند.

نکات بسیار مثبتی درباره استفاده مس از گذشته مورد توجه بوده، به طوری که صنعت مسگری یکی از صنایع قدیمی کشور ما به شمار میرود. و امروزه یکی از محبوب ترین قطب های فعالیت آن صنایع دستی یزد است.

قدرت بالای انتقال حرارت

قابلمه های مسی برای پخت و پز بسیار مناسب هستند. چرا که هنگام پخت و پز، حرارت به طور کاملا دقیق بین تمام نقاط ظرف پخش می گردد. و دمای ایده آل را برای طبخ غذا مهیا می نماید.

نکته مثبت این موضوع، این است که می توان به یاری ظروف مسی در سوخت صرفه جویی کرد. چرا که به سرعت حرارت بر این ظروف پخش می گردد.

ظرف مسی، می تواند به نوعی به عنوان ضدعفونی نماینده محسوب گردد.

چرا که باکتری های موجود در این ظروف تنها طی چند ساعت از بین می روند. بنابراین می توان مطمئن بود غذای داخل آن سالم می باشد. علاوه بر این مورد غذای طبخ شده در ظرف مسی به مراتب لذیر تر و خوش طعم تر می باشد.

ظروف مسی می توانند مزایایی بر بدن داشته باشند. به طور مثال می توانند در ساخت گلبول های قرمز یاری نماینده باشند، در آزاد کردن انرژی موثر واقع شوند و یا یاریی برای کمتر شدن ابتلا به بیماری های قلبی عروقی باشند.

بنابراین هنگام پخت و پز در ظرف مسی، با آزاد شدن یون های مس در غذا، می توان علاوه بر ایجاد انرژی و یاری به احساس شادی، از بیماری های قلبی، سرطان ها، کم خونی، کم خوابی و بسیاری مسائل دیگر را کاهش داد. به طور کلی استفاده از ظروف مسی می تواند باعث افزایش عمر گردد.

معایب استفاده از ظروف مسی:

خراشیدگی در قسمت لایه داخلی

یکی از اتفاق های خطرناکی که ممکن است در حین استفاده از ظرف مسی بیافتند، ایجاد خش به سبب استفاده از وسایل نوک تیز مانند چاقو و دیگر وسایل است. اگر بر لایه درونی ظروف مسی یعنی قلع، خش ایجاد گردد، درواقع شما راهی برای تماس مستقیم مواد غذایی با مس ایجاد می کنید.

مس نیز یکی از فلزاتی می باشد که به سرعت با مواد غذایی اسیدی واکنش نشان می دهد. به همین منظور در هنگام استفاده از ظروف مسی رعایت این نکته برای سلامتی تان بسیار الزامی است.

نگهداری مواد غذایی در ظرف مسی

همیشه به یاد داشته باشید که از ظرف مسی برای پخت بعضی از مواد غذایی و نگهداری آن ها می توان استفاده نمود. درنتیجه اگر مواد غذایی ناسازگار با این ظروف را در آن ها بپزید و یا برای سرو از این ظروف بهره ببرید، مطمئن علاوه بر آسیب رساندن به ارزش مواد غذایی، به ظروف مسی نیز براثر واکنش و اکسیداسیون آسیب خواهید زد.

مانند گوجه فرنگی،

همیشه برای تمیز کردن سطح بیرونی مس از گوجه فرنگی و یا رب استفاده می گردد. این به معنای واکنش سریع گوجه فرنگی با فلز مس است.

هر ماده غذایی که با مس واکنش نشان داده و اکسید گردد را نمی توان در ظروف مسی طبخ، سرو و یا نگهداری نمود.

آشپزی در ظروف چدنی

در بازار لوازم خانگی انواع قابلمه، ماهیتابه، دیگ، قوری و کتری وغیره را می ­بینید که از مواد اولیه مختلفی ساخته شده ­اند؛ مس، آلومینیوم، تفلون، پیرکس وغیره. پخت و پز در هرکدام از آنها موافقان و مخالفان زیادی دارد؛ گفته می­ گردد که پختن غذا بصورت طولانی مدت در بسیاری از این قابلمه ­ها و تابه­ ها برای سلامتی مضر است.

در این میان انواع ظروف چدنی توانسته­ اند تا حد زیادی نظر کارشناسان سلامت را بخود جلب نمایند؛ تا حدی که سرویس چدن را بعنوان اولین انتخاب برای خرید قابلمه، توصیه می­ نمایند.

مزایا استفاده از ظروف چدن

قابلمه و تابه چدن بعنوان برترین ظرف پخت و پز، معرفی می­ شوند. قابلیت ­های منحصربه فرد آلیاژ چدن، کیفیت و مقاومت بالایی به انواع قابلمه و تابۀ چدنی می بخشد.

یکی از مزایای سرویس چدن این است که خط و خش ایجاد شده بر روی آن در اثر استفادۀ طولانی مدت، اصلا خطرناک نیست؛ بر خلاف قابلمۀ تفلون که به محض خش­دار شدن باید با ظرف سالم جایگزین گردد.

بر روی ظروف چدنی، هیچ عایقی مشابه تفلون کشیده نمی ­گردد؛ چون این محصولات بخودی خود، همچون ظروف نچسب عمل می ­نمایند. بنابراین نگرانی درباره از بین رفتنِ لایۀ تفلون و در نتیجه خطرات سلامتی، بیمورد است.

نقطه جوش این آلیاژ، بالاست. یعنی مدت زمانی که آب در ظرف چدن بجوش می­ آید طولانی تر از ظروف دیگر است. این امر باعث می ­گردد که پخت غذا در ظرف چدنی، احتیاج به زمان بیشتری داشته باشد؛ اما این ویژگی را بعنوان معایب آن، بحساب نیاورید. این خاصیت باعث جا افتادن بهتر غذا و کیفیت بالاتر آن می­ گردد؛ علاوه بر اینکه حرارت در تمام بدنۀ قابلمه بطور یکنواخت پخش می گردد.

  • بسیار مقاوم و مستحکم است.
  • عدم استفاده از روکش ­هایی که بعد از مدتی، خراب می­ شوند.
  • مقاومت در برابر خش و ضربه
  • به علت داشتن لعاب، مانند ظروف نچسب عمل می ­کند.
  • روغن کمی مصرف می­ نمایند.
  • قابلیت استفاده در داخل فر
  • قابل شست وشو در ماشین ظرف شویی

معایب آشپزی با ظروف چدنی

نقاط ضعف این محصول هم در کنار ویژگی­ های مثبت­ شان، باید مطرح گردد؛ با مقایسه کردن این موارد می­ توانید تصمیم بهتری برای خرید این محصول بگیرید.

بعضی از این موارد را بطور خلاصه ذکر می کنیم:

ظرف چدن اصل، هم کمیاب است و هم گران قیمت.

چند دقیقه قبل از استفاده، باید آن را گرم کنید؛ اینکار بویژه در زمانی که عجله دارید، باعث اتلاف وقت­تان می­ گردد.

در صورت عدم رعایت روش­ نگهداری سرویس قابلمه چدنی­تان، ممکن است ترک بخورند یا دچار زنگ­زدگی بشوند.

پختن غذای اسیدی در این ظروف، باعث ترکیب آهن با غذا می ­گردد؛ ممکن است سلامتی­تان را تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه بر رنگ و طعم غذا نیز تاثیر می­ گذارد.

وزن بیشتری نسبت به ظروف استیل و آلومینیوم دارد.

در محیط مرطوب، امکان زنگ زدن آن وجود دارد.

در نهایت

انتخاب آشپزی با هرکدام از ظروف پخت و پز، به سلیقه و برنامه سلامت خانواده شما بستگی دارد. اگر تصمیم دارید این محصولات را بخرید، به مزایا و معایب آن توجه کنید تا برترین انتخاب را رقم بزنید.

باید در نظر داشت که نحوه صحیح شستشو و نگهداری از این ظروف به سلامت کالا شما، و در نهایت عمر ظروف پخت و پز شما یاری فراوانی میکند.

منبع: فوت و فن

به "پخت و پز در ظروف مسی یا چدن؟ مزایا و معایب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخت و پز در ظروف مسی یا چدن؟ مزایا و معایب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید