وام های دانشجویی چه سرنوشتی در سال جدید دارند؟ ، تصمیم عجولانه و بدون کارشناسی!

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، صندوق رفاه دانشجویان در برنامه ریزی جدید خود تصمیم به ادغام یا کاهش وام های دانشجویی گرفته است که این مصوبه در سال جدید اجرایی خواهد شد.

وام های دانشجویی چه سرنوشتی در سال جدید دارند؟ ، تصمیم عجولانه و بدون کارشناسی!

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ کوجی هامی، سال 98 با تمام چالش ها، سختی و فراز و فرود هایی که داشت با انتها رسید و وارد سال 99 شدیم، اما تمام شدن سال 98 نتوانست مسائل اقتصادی را با خودش به اتمام برساند و شاید با آبشن های جدیدی به سال جدید منتقل کرد.

مسائل اقتصادی تمام قشر های جامعه را درگیر نموده؛ به طوری که جامعه دانشگاهی نسبت به بقیه اقشار بیشتر با این مسئله دست و پنجه نام می نمایند.از بدهی های دانشگاه ها به پیمانکار ها گرفته تا پرداخت نشدن بودجه سال 98، دانشگاه ها را در تنگنای اقتصادی قرار داد به طوری که هر روز خبر هایی از محدودیت خدمات دانشجویی به گوش می رسد.

القصه خبری که خیلی برای دانشجویان در سال جدید خوشایند نیست، برنامه ریزی صندوق رفاه دانشجویان در سال جدید است. در سال های گذشته خدمات صندوق رفاه با تنوع انواع وام ها گسترش یافت و بیش از 20 نوع وام دانشجویی از قببل وام شهریه تا وام عتبات، ودیعه مسکن و وام دانشجویان بی بضاعت به دانشجویان که توضیح آن در جدول زیر آمده است به دانشجویان پرداخت می شد.

اما الان خبر های خوبی از این بخش به گوش نمی رسد و قرار است این تعداد وام به پنج تا شش وام کوچک تبدیل شوند این خبری ایست که ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد.

وام های دانشجویی تجمیع می شوند / 20 وام به 5 وام کاهش می یابد

رئیس صندوق رفاه دانشجویان از طرح تجمیع وام های دانشجویی اطلاع داد و گفت: در حال حاضر حدود 20 وام داریم که در این طرح تعداد آن ها به 5 الی 6 وام می رسد، ولی این به معنی حذف وام ها نیست.

ناصر مطیعی درباره اجرای طرح تجمیع وام های دانشجویی و بازنگری رویه های پرداخت و بازپرداخت گفت: طرح تجمیع وام های دانشجویی هنوز به اتمام نرسیده باید مراحل لازم را طی و تاییدیه های لازم را اتخاذ نموده و سپس اجرایی گردد.

وی درباره اینکه آیا با اجرایی شدن طرح بعضی از وام های دانشجویی حذف می گردد یا خیر، اضافه نمود: در حال حاضر حدود 20 وام دانشجویی داریم که با اجرای این طرح تعداد آن ها به حدود 5 الی 6 وام دانشجویی می رسد، اما قرار نیست وامی حذف گردد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه نمود: تجمیع و بازنگری که گفته می گردد بدین معنی است که در این طرح 5 الی 6 وام تحت عنوان یک وام جدید معرفی شده و جامعه هدف و شرایط پرداخت آن اعلام می گردد.

وی ادامه داد: بنابراین بدین معنی نیست که وامی حذف شده، بلکه در یک قالب جدید؛ متناسب با احتیاج ها و تجربیاتی که از سبد پرداختی وام ها داریم جایگزین قبلی می گردد.

مطیعی اضافه نمود: در حال حاضر این طرح در حال آنالیز و طی فرایند های ضروری است و تا زمان اجرا همان سیستم قبلی ارائه وام ها برقرار است.

همین خبر زمینه نگرانی دانشجویانی را که با یاری این وامها دوران تحصیلی خود را می گذرانند بیشتر کرد؛ به طوری که شاید جهت تحصیل بعضی از افراد به خصوص دانشجویان کم برخوردار را همین تصمیم ناگهانی تغییر دهد. درست است این خبر چندان خوشایندی نیست اما دانشگاهها خبرهای خوبی برای سال جدید دارند.

با وجود این اظهار نظر رئیس صندوق و ادغام وام های دانشجویی، اما، دانشگاه ها برنامه های جدیدتری در سال جدید برای حمایت از دانشجویان دارند. از راه اندازی صندوق های خیریه تا حمایت از دانشجویان بی بضاعت را در دستور کار خود قرار داده اند که نوعی تناقض در فرایند کاری دانشگاه ها و صندوق رفاه است.

لطیفی: دانشگاه علامه دانشجویان بی بضاعت را تحت حمایت اقتصادی قرار می دهد

بیشتر بخوانید

لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ، با اشاره به اقدامات معاونت دانشجویی گفت: سال جاری دو اقدام موثر در دانشگاه داشتیم یکی با صندوق قرض الحسنه جهاد دانشگاهی تفاهم نامه ای را امضا و منعقد کردیم و خدماتی را ارایه می دهیم و با یاری خیرین این صندوق را فعالتر کردیم

وی اضافه نمود: همچنین تفاهم نامه ای که با کمیته امداد منعقد کردیم برای دانشجویان بی بضاعت و دانشجویانی که از ظرفیت پایین تر اقتصادی برخوردار هستند که بر این اساس دانشجویان شناسایی و تحت حمایت اقتصادی دانشگاه قرار می گیرند.

برنامه های جدید دانشگاه شهید بهشتی برای وام های دانشجویی

در همین زمینه صمدحاج جباری از مذاکره این دانشگاه با بانک ها برای اضافه نموده شدن وام های دانشجویی این دانشگاه اطلاع داد.

وی اضافه نمود: بر اساس تفاهمی که با بانک ها داشتیم و در صورت تامین بودجه آن در سال جدید وام های دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی اضافه نموده خواهد شد و دانشجویان کم برخوردار و بی بضاعت مورد حمایت های اقتصادی دانشگاه قرار خواهند گرفت.

اینکه قرار است وام های دانشجویی ادغام کار 20 نوع وام به 5 یا 6 وام کاهش یابد، تصمیم درستی در این شرایط سخت اقتصادی نیست؛ چرا که بیشتر دانشجویان با پشتوانه ابن وام ها به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی انگیزه ادامه تحصیل را پیدا می نمایند. این واقعیتی است که مسئولان وزارت علوم بی توجه از کنار آن عبور نموده و تنها به گذران امور می اندیشند، اما همین تصمیم غیر کارشناسی در دراز مدت می تواند اثرات منفی زیادی از جمله از بین رفتن انگیزه ادامه تحصیل در جامعه دانشگاهی داشته باشد، پس مسئولان باید قبل از اجرای همچین مصوباتی ابتدا به عواقب آن بیندیشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "وام های دانشجویی چه سرنوشتی در سال جدید دارند؟ ، تصمیم عجولانه و بدون کارشناسی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام های دانشجویی چه سرنوشتی در سال جدید دارند؟ ، تصمیم عجولانه و بدون کارشناسی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید