محدودیت سن هواپیماها به 21 سال افزایش یافت

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهایی که سن ساخت آن ها 15 سال به بالا بود، امکان ورود به ناوگان هوایی کشور را نداشتند؛ اما اکنون طبق مصوبه نو این عدد به 21 سال افزایش یافت.

محدودیت سن هواپیماها به 21 سال افزایش یافت

وزیر وقت راه و شهرسازی در روزهای انتهای آذرماه 93 از دستورالعمل نو تأسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی در سازمان هواپیمایی کشوری رونمایی کرد. از همین رو برای تأسیس یک ایرلاین، اعضای هیئت مدیره آن شرکت هواپیمایی باید سابقه فعالیت در صنعت حمل ونقل هوایی یا مشاغل تخصصی و مرتبط با این صنعت را داشته باشند؛ بعلاوه آن موقع، کفایت سرمایه اقتصادی حدود 300 میلیارد تومانی برای تأسیس شرکت هواپیمایی نو مطابق با نوع فعالیت در نظر گرفته شد.

پس از رونمایی از این دستورالعمل نو ، سازمان هواپیمایی کشوری در 24 دی ماه 93 گفت که از این تاریخ به بعد، شرکت های هواپیمایی می توانند برای خرید یا اجاره هواپیما، از هواپیماهایی با سن ساخت کمتر از 15 سال استفاده نمایند و به هواپیماهای بالای 15 سال مجوز ورود به ناوگان داده نمی گردد.

هرچند به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، استثناهایی نظیر نوع، تایپ و توانمندی هواپیما و بعلاوه اندازه ساعت پرواز وجود دارد که طبق آن، سقف این محدودیت سنی به 20 سال می رسد. علاوه بر این، طبق دستورالعمل الزامات اخذ گواهی نامه بهره برداری هوایی AOC، شرکت های هواپیمایی برای آغاز فعالیت باید حداقل دارای پنج ففرایند هواپیما از یک نوع باشند که دو ففرایند آن می تواند اجاره ای باشد .

دو شرط محدودیت سنی 15 سال برای هواپیماهای ورودی و الزام داشتن پنج ففرایند هواپیما برای شرکت هواپیمایی تازه تأسیس به منظور ارتقای کیفیت خدمات و کاهش سن ناوگان هوایی لحاظ شده بود، هرچند ظاهراً سازمان هواپیمایی کشوری خود در رعایت این موارد کم کاری نموده است و برای بعضی شرکت های هواپیمایی که شرایط فوق را هم رعایت ننموده اند، مجوز بهره برداری یا AOC صادر نموده؛ نظیر نوترین شرکت هواپیمایی که با 3 ففرایند هواپیمای حدود 20 سال (سال ساخت 1999)، به تازگی وارد ناوگان هوایی مسافری کشور شده است. شرکت هواپیمایی فلای پرشیا اخیراً در استان فارس و با مرکزیت شیراز کار خود را آغاز کرد.

یونس دقیق کیا، مدیرعامل فلای پرشیا دراین باره گفته است:

برای اخذ مجوز تأسیس این ایرلاین با سه ففرایند هواپیما آغاز به کار کردیم، این هواپیماها بوئینگ 737-300 با سایکل پروازی بسیار پایین هستند و سال ساخت آن ها 1999 میلادی است. از سال 95 مقدمات تأسیس فلای پرشیا آغاز و درخواست تأسیس این ایرلاین به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد. اسفند سال 96، سازمان هواپیمایی موافقت اصولی را صادر کرد که پس از آن فرایند ورود هواپیما و آغاز پروازها آغاز شد. سازمان هواپیمایی سخت گیرانه ترین شرایطی که می توانست را اعمال کرد؛ به طوری که تقریباً 1.5 سال هواپیماها زمین گیر بودند که مجبور بودیم هزینه پارکینگ و بیمه آن ها را پرداخت کنیم؛ نزدیک به دو سال زمان برد تا توانستیم مجوزهای مربوطه را از سازمان هواپیمایی کشوری بگیریم.

به گفته مدیرعامل فلای پرشیا، رقم کفایت سرمایه برای تأسیس این شرکت هواپیمایی 235 میلیارد تومان بوده است. ایشان در پاسخ به این سؤال که آیا استان فارس ظرفیت این را دارد که قطب 3 شرکت هواپیمایی (آسمان، سپهران و به تازگی فلای پرشیا) باشد، گفت:

استان فارس، قطب گردشگری در ایران است و ظرفیت رقابت سه ایرلاین در این استان وجود دارد؛ در حمل ونقل هوایی فضای رقابتی حاکم است و هر شرکتی که بتواند خدمات بهتری ارائه کند، می تواند در این بازار حضور داشته باشد و در غیر این صورت از بازار حذف خواهد شد.

مسلماً توسعه حمل ونقل هوایی خصوصاً در فرودگاه های بین المللی کشور، امری لازم است و این صنعت باید بتواند تا انتها سند منظره، به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافر در منطقه تبدیل گردد؛ اما با شرایط فعلی ناوگان هوایی کشور و میانه سن 20 سال برای هواپیماهای مسافری به نظر می رسد دستیابی به این هدف تا 5 سال آینده سخت باشد. علاوه بر این، یک سوم از کل هواپیماهای مسافری کشور همواره زمین گیر هستند و این نشان از فرسودگی ناوگان دارد؛ بنابراین بهتر است برای ورود هواپیماهای نو و کارنموده، حداقل شرط سنی رعایت گردد تا به کاهش میانه سن ناوگان هوایی کشور بینجامد .

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری راجع به دستورالعمل الزامات اخذ گواهی نامه بهره برداری هوایی AOC و شرط سنی هواپیماهایی که اجاره یا خریداری می شوند، گفتند:

بر اساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی، هواپیماهای با سال فراوری 1998 به بالا امکان پرواز در ناوگان هوایی کشور را دارند. صلاحیت پروازهای شرکت هواپیمایی فلای پرشیا نیز بر اساس مقررات سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است.

مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان در وبلاگ کوجی هامی تهیه کنید. ما با همکاری آژانس های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم نموده ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به سادگی بخرید.

منبع: کجارو / تین نیوز (خبرگزاری حمل و نقل)

به "محدودیت سن هواپیماها به 21 سال افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدودیت سن هواپیماها به 21 سال افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید