ماهی گیری زن ها در خانه مینا خانم!

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، ساختمانی زیبا با وسایل سنتی در محله زهتابی، خانه امید بانوان سرپرست خانوار زیادی است که از صاحبخانه، مهارت خلق تابلوهای ویترای و کاشی شکسته را یاد می گیرند تا از این طریق امرار معاش نمایند.

ماهی گیری زن ها در خانه مینا خانم!

وبلاگ کوجی هامی- ابوذر چهل امیرانی: به محض ورود به خانه، متوجه هنرمند بودن صاحبخانه می شوید. تخت چوبی در گوشه ای از اتاق گذاشته و با قالیچه و پشتی تزیین نموده است. تابلوهای ویترای و نقاشی هایش روی دیوارها خوش می درخشد و گلدان و قلک های سفالی، صفای منزلش را چندبرابر نموده است. رادیو قدیمی، پنجره چوبی طاق هلالی، مجمعه گرد مسی و کوزه سفالی، بخش دیگری از وسایل زینتی خانه مینا رستگارمنش هستند که در بیشتر آنها رنگ آبی فیروزه ای خودنمایی می نماید. همه اینها دست آفریده های او هستند و در قفسه لوازم کارش، انواع رنگ ها، چسب چوب، قطعات کاشی شکسته و دیگر ابزار طراحی یافت می گردد. در قسمتی از اتاقش نیز، درهای بطری رنگ را می توانید داخل ظرفی ببینید که جمع نموده تا به مراکز تهیه ویلچر معلولان هدیه دهد.

تشنه یادگیری

رستگارمنش در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل نموده است. شغلش مترجمی زبان و عضو اتحادیه صنایع دستی است. در خلق تابلوهای ویترای و کاشی شکسته مهارت دارد و هنرش را به خیلی ها آموزش داده که تعداد زیادی از آنها بانوان سرپرست خانوار هستند و به وسیله فروش آثار هنری خود کسب عایدی می نمایند. او عاشق تجربه های متنوع است و به همین دلیل، همواره تشنه یادگیری فنون و مهارت های مختلف است. با این وجود، هیچ وقت از بوم نقاشی و دنیای رنگ ها و طرح ها دست نمی کشد.

پس از خاتمه دوره دبیرستان، تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مدیریت بازرگانی آغاز کرد. همزمان با تحصیل در دانشگاه، در کارگاه ها و دوره های آموزشی رشته دکوراسیون داخلی شرکت کرد تا اینکه با تحویل چند سفارش، عایدی حاصل از این کار و دستمزد مترجمی خود را به خرید وسایل نقاشی ویترای و معرق روی کاشی شکسته اختصاص داد. نقش هایی مانند سردر خانه حضرت علی(ع)، طرح ققنوس، قوچ هخامنشی، تابلو مادر، طرح معرق بسم الله و آیه وان یکاد که به قلم او به تصویر کشیده شده بود، در نمایشگاه های گروهی و انفرادی خوش درخشید و مشتریان زیادی پیدا کرد.

او در شهرهای تهران، تبریز، کیش، یاسوج و شیراز هم نمایشگاه های گروهی و انفرادی برپا نموده و در فرهنگسراها و مدرسه دخترانه شهید اشرفی اصفهانی، نقاشی و معرق روی کاشی شکسته را به دانش آموزان آموزش داده است. رستگارمنش، همین هنرها را در خانه اش به هم محله ای ها آموزش می دهد تا ضمن سرگرم شدن در خانه، یاری خرج خانواده باشند.

اشتغالزایی برای بانوان هم محله ای

یکی از ویژگی های او، توجه به شرایط بانوان سرپرست خانوار است و با آموزش رشته های هنری به آنها و معرفی به مراکز مختلف، کوشش می نماید زمینه اشتغال آنها را فراهم کند. رستگارمنش به چند هنرجوی خود که از بانوان سرپرست خانوار بودند، پس از خاتمه دوره آموزشی پیشنهاد داد تا در نمایشگاه های گروهی او شرکت نمایند و با فروش آثار و تابلوهای کاشی شکسته خود عایدی کسب نمایند.

یکی از این بانوان سرپرست خانوار می گوید: در چند مرکز برای امرارمعاش کار نموده ام و همواره کارم نظافت بود. با وجود سختی زیاد کار، عایدی چندانی نداشتم و همواره از بچه هایم دور بودم. پس از آشنایی با مینا خانم و یاری های زیاد او، اکنون در خانه کار می کنم و عایدیم به وسیله تابلوهایم، بیشتر از قبل است.

یکی دیگر از بانوان سرپرست خانوار می گوید: متأسفانه حمایت بیشتر افراد و نهادها به افرادی مثل من، ارائه بسته های موادغذایی است. این کار مثل این است که به ما ماهی بدهند، اما میناخانم به ما ماهی گیری یاد داده تا برای کسب عایدی و برطرف نیازهای زندگی مان، روی پای خودمان بایستیم و محتاج کسی نباشیم.

رستگارمنش در کنار خلق تابلوهای سیاه قلم، ویترای و کاشی شکسته، وسایل کاربردی مانند قاب آینه می سازد که متقاضی زیادی هم دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "ماهی گیری زن ها در خانه مینا خانم!" امتیاز دهید

1 کاربر به "ماهی گیری زن ها در خانه مینا خانم!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهی گیری زن ها در خانه مینا خانم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید