علوم شناختی زبان آینده بشر ، توسعه هوش مصنوعی دنیا را متحول خواهد نمود

به گزارش وبلاگ کوجی هامی، محققان معتقدند برای توسعه هوش مصنوعی باید شرایط برای شناخت هر چه بیشتر علوم شناختی فراهم گردد که در این صورت امکان انتقال دانش آن به ربات نیز مهیا خواهد شد.

علوم شناختی زبان آینده بشر ، توسعه هوش مصنوعی دنیا را متحول خواهد نمود

گروه فناوری وبلاگ کوجی هامی؛ حمیده آقاجانی - مصریان باستان و پزشکان مخصوص فرعون شاید اولین گروهی از محققان بودند که سعی می کردند به صورت علمی مغز انسان را بیشتر شناخته و امکان خواندن ذهن را فراهم نمایند، اما در آن موقع تنها راهکار مورد نظر شکافتن سر و مطالعه فیزیک مغزی بود، کاری عبث و بی فایده که نتیجه ای در بر نداشت، زیرا یک مغز مرده عملکرد قابل مشاهدی را به محققان نمی داد. کمی بعدتر محققان کوشش کردند تا به جای فیزیک مغز سراغ تفکر انسان رفته و با کنار هم قرار دادن اجزای مختلف به عمق ذهن انسان پی ببرند که البته این نظریه ها نیز پس از چند سال منسوخ و جهت فکری پژوهشگران را به سمت نظریاتی برد که بر اساس آن ها، منشأ ادراکات مختلف، کم یا زیاد شدن شدت اتصالات خاصی در مغز شناخته می گردد.

پژوهش علمی دربارهٔ ذهن و مغز که به آن علوم شناختی نیز گفته می گردد یک علم میان رشته ای بوده و از رشته های مختلفی مانند روان شناسی، فلسفه ذهن، عصب شناسی، زبان شناسی، انسان شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شده است. دانشمندان با مطالعه این علم به دنبال زمینه بینایی، تفکر و استدلال کردن، حافظه، توجه، یادگیری، و مباحثی مربوط به زبان در انسان ها هستند.

از میانه قرن بیستم تب و تاب مطالعه بر روی این علم شدت بیشتری گرفت و محققان در کوشش بودند تا راهی برای تبدیل تفکر انسان به ریاضی پیدا نمایند، زیرا تجزیه و تحلیل ریاضی کار ساده تری به نظر می آمد به همین منظور هم محققان کوشش می نمایند تا مکانیسم های عصبی نورونی که به یاری دانشمندان علوم اعصاب شناسایی شده به زبان ریاضی درآورند. ترجمه اطلاعات به دست آمده این امکان را به محققان می دهد تا در شرایط غیرزیستی مثل ربات ها اطلاعات را پیاده کرده و عملکرد ماشین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند که به طور قطع در این میان حضور متخصصان سایر رشته ها الزامی خواهد بود.

هوش مصنوعی به عنوان بخش بزرگی از پروژه های تحقیقاتی در دنیا مورد توجه دانشمندان، محققان و شرکت های بزرگ نهاده شده است، زیرا معتقدند این علم می تواند در آینده دنیا را متحول کرده و پایه اصلی آن مطالعه بر روی علوم شناختی است. انتقال علوم شناختی از طریق هوش مصنوعی به صنعت می تواند بر بخش های مختلف مالی، نظامی، بهداشت و مواردی از این دست موثر بوده و توسعه آن را به دنبال داشته باشد.

پژوهشگاه دانش های بنیادی

ایران یکی از کشور هایی است که علیرغم تمام محدودیت ها کوشش می نماید در حوزه علم خصوصا علوم نوین که در دنیا به آن پرداخته می گردد ورود کرده و تا حد امکان همگام با کشور های توسعه یافته علوم جدید گام بردارد. با همین رویکرد توسعه علوم اعصاب شناختی از همان ابتدای انقلاب در دستور کار وزارت علومف تحقیقات و فناوری نهاده شد. هر چند در آن ایام به طوری کلی به این مبحث پرداخته شده بود، اما راه اندازی پژوهشگاه دانش های بنیادی در سال 1368 با عنوان مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات نقطه عطفی برای پیشبرد اهدافی علمی کشور در حوزه ریاضیات به حساب می آمد. کمتر از 10 سال بعد یعنی در سال 1376 این پژوهشگاه به پژوهشگاه دانش های بنیادی تغییر نام داده و با جذب پژوهشگرانی از سایر رشته های علمی رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت به نحوی که علوم بنیادی با برخورداری از زیرساخت ها و آزمایشگاه لازم بتوانند در حوزه های مختلف فعالیت نمایند. حالا که بیش از 30 سال از عمر این پژوهشگاه می گذرد و دو مرکز پژوهشی به 8 پژوهشکده ارتقا یافته که در حوزه های ذرات و شتابگرها، ریاضیات، علوم زیستی، علوم شناختی، علوم کامپیوتر، علوم نانو، فلسفة تحلیلی، فیزیک و نجوم فعالیت می نماید.

از سوی دیگر با حمایت های انجام شده از معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های بسیاری به سمت این علم آمده و کوشش می نمایند تا به توسعه علوم شناختی و به طور خاص هوش مصنوعی بپردازند. ایران حالا در این روز های تحریم و فشار حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

آزمایشگاه ملّی نقشه برداری مغز نیز یکی از مراکز علمی در حوزه علوم شناختی است که کوشش کرده با ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی برای تحقیقات شناختی و ارائه خدمات دانش بنیان و روز آمد در حوزه علوم و فناوری های شناختی به توسعه این علم یاری کند.

در این آزمایشگاه دستگاه های تصویربرداری تشدید مغناطیسی 3 تسلا، تحریک غیرتهاجمی مغزی (TMS و TCS سازگار با MRI)، الکتروانسفالوگرافی (شامل سیستم سازگار با MRI) و طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (FNIRS) وجود دارد و دانشجویان و اساتید می توانند با استفاده از امکانات پیشرفته پردازش داده، تصاویر و سیگنال و همچنین ارزیابی شناختی به راحتی به تحقیق و پژوهش بپردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "علوم شناختی زبان آینده بشر ، توسعه هوش مصنوعی دنیا را متحول خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علوم شناختی زبان آینده بشر ، توسعه هوش مصنوعی دنیا را متحول خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید